منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

از “گوش پاک کن” استفاده نکنید

40460

1395/02/12

یک متخصص گوش، حلق و بینی اظهار کرد: استفاده از گوش پاک کن روند خروج جرم گوش را مختل می‌کند.

دکتر مریم اعتمادی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: روند خروج جرم گوش خودبخود انجام می‌شود، از این رو نیازی به استفاده از گوش پاک کن نیست.

وی تصریح کرد: گوش پاک کن روند خروج جرم گوش را مختل کرده و آن را به سمت داخل هل می‌دهد و موجب انباشت جرم در گوش می‌شود.

اعتمادی خاطرنشان کرد: در برخی موارد به دلیل استفاده بیش از حد از هندزفری، دستکاری گوش، استفاده از گوش پاک کن و یا ترشح بیش از حد جرم، گوش نیاز به پاکسازی جرم دارد.

این متخصص گوش، حلق و بینی افزود: برای این پاکسازی نیاز به مراجعه به پزشک عمومی و یا پیراپزشک است تا گوش را شست و شو دهند.

وی تصریح کرد: در برخی موارد نیز نیاز به مراجعه به متخصص گوش، حلق و بینی است که عمل ساکشن را انجام دهند تا جرم گوش تخلیه شود.

اعتمادی به اعتقاد برخی که جرم گیری گوش را موجب جرم ساز شدن گوش می‌دانند اشاره کرد و افزود: این امر به هیچ عنوان صحت ندارد و در برخی افراد گوش ترشح چربی بسیاری دارد و نیاز است جرم گیری بطور مداوم انجام شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی توصیه کرد: افراد در حالت عادی بعد از استحمام با استفاده از سشوار از فاصله 20 تا 30 سانتی متری داخل گوش را خشک کنند و از بکار بردن هر گونه وسیله مانند حوله و گوش پاک کن برای خشک کردن داخل گوش خودداری کنند.