منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

تکیه «معاون‌الملک» به فهرست موقت یونسکو می‌رود

resized_319482_308

1395/04/14

«تکیه معاون الملک به عنوان یکی از کانون‌های هنر و معماری و مبتنی بر فرهنگ شیعه، قرار است اواخر تیرماه امسال به دلیل داشتن ارزش‌های معماری و همچنین تداوم سنت‌های ایرانی قبل و بعد از اسلام در فهرست موقت یونسکو مطرح شود.»
به گزارش ایسنا، تکیه معاون‌الملک از جمله آثار زیبا و باشکوهی است که از دوره قاجاریه در کرمانشاه به یادگار مانده است. این بنای تاریخی در بافت قدیم شهر کرمانشاه در محله آبشوران قدیم و در خیابان «حداد عادل» واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۹۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

«محمد حسن طالبیان»، معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به جایگاه تکیه معاون‌الملک کرمانشاه در فرهنگ شیعه گفت: با توجه به این‌که تکیه معاون‌الملک از یک سو، یکی از زیباترین و منحصربه فردترین تکیه‌های مذهبی کشور است و از سوی دیگرف جایگاه خاصی به دلیل ادامه و تداوم سنت‌های ایرانی از قبل و بعد از اسلام در قالب یک مکان مقدس دارد، پرونده این اثر ارزشمند سال گذشته تهیه و قرار شد اواخر تیرماه امسال به فهرست موقت یونسکو معرفی شود.

او با بیان این‌که تکیه معاون‌الملک به نوعی یکی از کانون‌های به روز هنر و معماری مبتنی بر فرهنگ شیعه به ویژه مراسم اباعبدالله است؛ افزود: با توجه به ارزش‌های شاخص این بنا، کاشی‌های برجسته تکیه معاون‌الملک از وضعیت نسبتا مناسبی برخوردار نیست و لازم است که اقدامات جدی مرمتی و پژوهشی ویژه و کاملا استاندارد روی این بنا صورت بگیرد.

طالبیان تاکید کرد: اقدامات مرمتی که تا کنون روی این بنای تاریخی انجام شده بود، در جهت تثبیت اثر بود اما درحال حاضر با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده قرار است رسیدگی به این اثر شاخص استان کرمانشاه جزو یکی از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی باشد تا به عنوان یک مجموعه منحصر به فرد مطرح شود.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین از دو خانه تاریخی کرمانشاه به عنوان پایگاه عملیاتی حفاظت و مرمت خبر داد و افزود: قرار است معاونت میراث فرهنگی دو خانه تاریخی در استان کرمانشاه را مرمت کند و با کاربری پایگاه حفاظت و مرمت برای کارشناسان و استادکاران بخش های تخصصی و کارشناسی حوزه میراث فرهنگی را در این استان راه اندازی کند.