منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

شايد سربازان بيوتروريسم در لباس هاي تاناکورا خفته باشند

رها دانش

مي کشند، نه با آتش و گلوله، نه با توپ و تفنگ ، در سکوت مي کشند، ناجوانمردانه مي کشند. بدون آنکه قربانيانشان بفهمند از کجا زخم خورده اند، خنجرشان تيز نيست، شايد در ابتدا درد هم نيايد، اما زخمي مي زنند کاري، نه تنها به زخم خورده گان بلکه به همه افراد جامعه هدفشان.

خباست اين اقدامات با واژه اي به نام بيوتروريسم معني پيدا مي کند. تروريسمي شامل انتشار عمدي عوامل بيولوژيک. اين عوامل، باکتري ها، ويروس ها يا سموم اند که ممکن است به شکل طبيعيشان يا به فرم دستکاري شده توسط انسان باشند.

اين عوامل بيماري زا از راه‏هاي مختلفي در جوامع هدف مورد استفاده قرار مي‏گيرند. در هوا، آب، مواد غذايي، انواع مواد کنسرو شده، اسباب بازي، پاکت نامه، هداياي پستي، حشرات ناقل، خون و…

آن ها مي کشند با چيزهايي مضحک مثل يک شکلات خوشمزه، رژ لبي خوشرنگ، نخي سيگار، عطري خوش بو و حتي لباس هايي که به عنوان هديه براي کشورهاي جهان سوم مي فرستند مانند همان پتوهايي که نيروهاي انگليسي به فرماندهي جفري امرست، تحت پوشش اقدام‏هاي صلح جويانه، به سرخپوستان آمريکا هديه دادند، پتو‏ها يي که در حقيقت از بيمارستان مبتلايان به آبله ارسال شده بود و در نهايت با ايجاد اپيدمي آبله در بين سرخپوستان بيش از 90درصد آنها را به کشتن داد و نيروهاي فرانسوي را که از طرف اروپا به اين جنگ فرستاده شده بودند، پيروز جنگ کرد.

صاحب نظران معتقدند آگاهي مردم در خصوص مبحث بيوتروريسم مي تواند در خنثي کردن نقشه هاي احتمالي دشمنان نقشي مؤثر ايفا کند؛ لذا در اين گزارش به چند مورد از حوزه هايي که مي تواند ابزاري براي بيوتروريسم باشد اشاره مي کنيم.

لباس هاي تاناکورا

هم اکنون حدود 200 مغازه عرضه لباس هاي تاناکورا در کرمانشاه وجود دارد که اجناسشان مي تواند به راحتي انواع آلودگي ها را در جامعه منتشر کند.چند سالي مي شود که خط و نشان کشيدن براي مغازه هاي تاناکورايي ادامه دارد اما هنوز هيچ اقدام مأثري براي جمع آوري آنها صورت نپذيرفته است. بازار دست دومي ها با شروع سرما در حالي در استان هاي غربي کشور گرم شده است که بارها منابع آگاه، اين لباس ها را وسيله اي براي وارد کردن ميکروب هاي بيوتروريستي اعلام کرده اند.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي لرستان چندي قبل در خصوص خطرات ورود لباس هاي دست دوم به کشور بيان کرده، عمدتاً لباس هاي دست دوم که به صورت قاچاق وارد مرزهاي کشور مي شوند، عامل بيماري هاي پوستي و قارچ ها هستند اما آنچه مهمتر است و در زمره اقدامات بيوتروريسم قرار مي گيرد تزريق ميکروب هاي غيرفعال است که بعدها در شرايط خاص فعالمي شوند و دشمن با يک اقدام خاص گروهي از انسان هاي آلوده به اين ميکروب ها را از بين مي برند.

لوازم آرايش قاچاق

به گفته يکي از اعضاي بسيج جامعه پزشکي کشور، بر اساس آمارهاي مراکز بهداشتي در کشورهاي اسلامي به ويژه مناطق شيعه نشين مانند ايران، عراق، بحرين، لبنان، شرق عربستان و غيره نشان مي دهد که ناباروري در بين زنان آنها زياد شده است. بدون شک ناباروري به دلايل زيادي ايجاد مي شود که عمده آنها سن بالاي ازدواج، فاصله بين ازدواج و فرزندآوري، فاصله بين دو فرزند، روشهاي غلط جلوگيري از بارداري و غيره است؛ گرچه مستندات درباره اعمال بيوتروريسم براي کاهش جمعيت مسلمانان به اندازه کافي در دست نيست و در موضوع ناباروري، بيوتروريسم در حاشيه قرار دارد اما انتشار عوامل ميکروبي که موجب ناباروي مي شود، از طريق کالاهاي مختلفي مانند لوازم آرايشي که در غرب توليد شده و به کشورهاي اسلامي وارد مي شود، امر بعيدي نيست.

اگر گشتي در بازارهاي بانه، جوانرود و مريوان بزنيد با انبوهي از لوازم آرايشي قاچاق که با قيمت ناچيزي در اختيار خريداران قرار مي گيرد، مواجه خواهيد شد.

ميوه هاي وارداتي

مسئول پدافند غير عامل دانشگاه بقيه ا…(عج) نيز در خصوص قاچاق برخي از ميوه هاي وارداتي هشدار داده و بيان کرده: متأسفانه ميوه هايي مانند موز، نارگيل و آناناس چنانچه از مرزها به صورت قاچاق وارد کشور شوند مي توانند خطر بيوتروريسم را به دنبال داشته باشند.

آفت ها و بذرهاي دستکاري شده

مسئول سازمان بسيج کشاورزي و منابع طبيعي در گفتگو با خبرنگار سازمان بسيج جامعه پزشکيهم به هوشياري در خصوص استفاده از بزرها و سموم اشاره کرده و متذکر شده است: يکي از ارکان اصلي و مهم استقلال هر کشوري، موضوع امنيت غذايي مي باشد و کشاورزان پرچمدار امنيت غذايي کشور هستند؛ اين مسئله به قدري اهميت دارد که برخي از دانشمندان آن را بر امنيت ملي در ارجهيت مي دانند؛ مسلماً اگر امنيت غذايي به خطر بي افتد و دستمايه اقدامات بيوتروريستي شود بيماري و آفات به مزارع مي رسد.

دکتر محمدرضا جهانسوز، تجهيز سيستم هاي پدافندي کشور به ابزاري که تهديدهاي بيوتروريستي را تشخيص دهد، از نقاط قوت حوزه سلامت کشور دانسته و گفته، مشکلات فراواني که از اقدامات بيوتروريستي گريبانگير مردم مي شود به قدري بديهي است که نياز به اثبات ندارد و درحال حاضر برخي از آفات و بيماري هاي جديد و نوپديد، ميلياردها تومان خسارت به کشاورزي و بودجه ملي مي زنند.

همه اين ها ره آورد استفاده نادرست بشر از علم است که قرار بود روزي در خدمت انسان ها و راهي براي سعادت بشر شود.

بيوتروريسم واژه اي است که در روز جهاني «علم در خدمت صلح و توسعه» که چند روز پيش تاريخش در 20 آبان گذشت، به همه سازمان هاي بين المللي حقوق بشر پوزخند مي زند.