منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

فرش دستباف سنقر و کلیایی به ثبت جهانی رسید

82122516-70814453

1395/03/02

مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه، از ثبت جهانی فرش دستباف شهرستان سنقر و کلیایی با شماره ثبت 1023 خبر داد.

قدرت الله احمدی امروز (روز چهارشنبه) در گفت و گو باخبرگزاری ایرنا اظهار کرد: رایزنی برای ثبت جهانی فرش سنقر و کلیایی از سال 93 با کمک سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آغاز شد و پس از ارایه مدارک و اسناد مرتبط، سرانجام با ثبت جهانی آن موافقت شد.
وی در ادامه و با بیان اینکه فرش دستباف سنقروکلیایی حدود 40 طرح مختلف دارد، افزود: هم اکنون و با توجه به نیاز بازار و تقاضای مشتری ها، نزدیک به 15 طرح آن تولید می شود.
احمدی، تولید سال گذشته فرش دستباف شهرستان سنقر و کلیایی را 35 هزار متر مربع عنوان و اظهار کرد: این مقدار تولید در مقایسه با سال 93 که 24 هزار متر بوده حدود 30 درصد رشد نشان می دهد.
مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه، در ادامه از وجود پنج هزار قالیباف در شهرستان سنقر و کلیایی خبر داد و گفت: حدود سه هزار نفر آن ها هم اکنون فعال هستند.
وی یکی از برنامه های این تعاونی را فعال کردن هر پنج هزار فرشباف شهرستان سنقر و کلیایی عنوان و اظهار کرد: برای این کار لازم است دوره های آموزشی خود را افزایش دهیم.
احمدی با بیان اینکه سال قبل 6 دوره آموزشی در سنقر و کلیایی برگزار شده است؛ گفت: در مجموع 300 نفر زیر پوشش کلاس های آموزشی قرار گرفتند.
وی در پایان یادآور شد: در برنامه امسال آموزش یک هزار و 500 نفر در دستور کار قرار دارد که در سه ماه نخست تاکنون 150 نفر تحت آموزش دیده اند.
شهرستان سنقر و کلیایی با 92 هزار نفر جمعیت در 86 کیلومتری شمال شرق کرمانشاه واقع شده است.