منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

توسعه روانسر در گرو اشتغال، توليد و مشارکت

فاطمه مظفريان نويسنده و فعالِ مدني روانسر:

تمامي مردم اين مرز و بوم شهروند مطلوب محسوب مي شوند

 

شهرمن- اردشير اردلان3

خانم فاطمه مظفريان يکي از معدود زناني است که با توجه به استعدادها و توانمندي هايش براي خدمت به مردم شريف روانسر و همچنين پر رنگ نمودن نقش بانوان در عرصه ي سياسي در انتخابات اخير پا در عرصه ي رقابت نهاد و با اينکه بسيار پر قدرت ظاهر شد؛ اما متأسفانه در آن هياهوي رقابت غيرمنصفانه که تحليل آن در اين سخن نمي گنجد، مظلوم واقع شد. او از خانواده ي  معظم شهدا و داراي مدرک کارشناسي حقوق است و يد طولاني در برگزاري مراسمات و انجمن هاي ادبي و شب شعرها و همچنين مراسمات ملي- مذهبي داشته و دارد. آنچه که در ادامه مي خوانيد مصاحبه ي «شهرمن» با اين بانوي فعال و توانمند است.

با سپاس از اينکه دعوت ما را براي انجام اين مصاحبه پذيرفته ايد، خوب است گفتگو را با شرح مختصري از فعاليت هاي اجتماعي – فرهنگي تان آغاز کنيم.

با عرض سلام و ادب و احترام خدمت تک تک خوانندگان محترم نشريه ي «شهرمن» و تمامي همشهريان گرانقدر و عزيزم.

فاطمه مظفريان هستم متولد شهرستان زيبا و سرسبز روانسر، داراي مدرک کارشناسي حقوق از دانشگاه کردستان هستم. از لحاظ فعاليت هاي اجتماعي و … خدمت شما عرض کنم که از همان دوران راهنمايي وارد فعاليت هاي اجتماعي، ادبي و هنري شدم. اولين شعرم را در همان دوران راهنمايي براي پدر مرحومم سرودم. در دوران دبيرستان چند بار مقام اول منطقه را در زمينه ي شعر و داستان کسب کردم. در اکثر مراسم و مناسبت هاي مذهبي، انجمن هاي ادبي و شب شعرهاي شهرستان روانسر، همچنين در شب شعرهاي کرمانشاه، اسلام آباد غرب، سنندج و تهران هم حضور داشته و دارم. در آيين هايي از قبيل يادمان حلبچه، بزرگداشت روز زن، دهه ي فجر، جشن ميلاد کوثر، همايش هايي در سنندج، بعضي از مراسمات سپاه پاسداران و بنياد شهيد و…نيز مجري مراسم بوده ام. هر برنامه اي که در آن بتوانم به فرهنگ و پويايي شهرم خدمت کنم با تمام وجود و بدون خستگي حضور فعال خواهم داشت.

– از شما آثاري نيز به چاپ رسيده است. اين کتاب ها در چه زمينه اي بوده اند؟

سه مجموعه شعر فارسي و يک مجموعه شعر کوردي که براي کودکان نوشته ام و آن را به فرزندان عزيز سرزمينم و کشورهاي همجوارکورد زبان و فارسي زبان  تقديم نموده ام که دو مجموعه از آن وارد بازار فرهنگ و ادب گرديده است و دو مجموعه ي ديگر يکي در مرحله ي چاپ و ديگري هم در مراحل اوليه مي باشد. کتاب ستارگان هدايت (زندگينامه و خاطرات شهداي گلگون کفن روانسر ) را هم نوشته ام.

-تعريف شما از توسعه چيست و موانع بر سر راه توسعه ي همه جانبه ي شهر روانسر را در چه مواردي مي بينيد؟

توسعه در لغت به معناي رشد تدريجي در جهت پيشرفته تر شدن و حتي بزرگ تر شدن است. توسعه علاوه بر اينکه بهبود ميزان توليد و درآمد را در بر دارد، شامل دگرگوني هاي اساسي در ساخت هاي نهادي، اجتماعي، اداري و همچنين ديدگاه هاي عمومي مردم است. در کل توسعه به فراگردي گفته مي شود که در چهارچوب جامعه از وضعيتي نامطلوب به سوي وضعي مطلوب متحول ميشود. نظر متخصصين توسعه بر اين است که توسعه به معناي کاهش فقر، بيکاري، نابرابري، صنعتي شدن روزافزون، ارتباطات بهتر و افزايش مشارکت مردم در امور سياسي جاري و همچنين به معناي بازسازي جامعه بر اساس انديشه ها و بصيرت هاي تازه مي باشد که اين انديشه ها در دوران مدرن شامل سه انديشه علم باوري، انسان باوري و آينده باوري است.

توسعه ي همه ي جوانب را در بر مي گيرد که عبارتند از توسعه ي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي که اکنون با توجه به اينکه چندين سال است کشور ما در حصر اقتصادي دشمنان نظام جمهوري اسلامي ايران است، اولويت در توسعه ي اقتصادي است.

در خصوص موانع توسعه ي شهرستان روانسر بايد بگويم اين شهر پتانسيل همه جانبه ي توسعه را دارد، زيرا داراي استعدادها و ظرفيتهاي خوبي است که شايد هيچ کدام از شهرستان هاي استان کرمانشاه چنين شرايطي را يک جا در خود نداشته باشند. از مزيت هاي خوب توسعه در شهرستان روانسر زمين حاصلخيز، آب هواي عالي جهت توسعه ي کشاورزي و اقتصادي و نزديکي به مرکز استان مي باشد، اما موانع زيادي در راه توسعه ي شهرستان روانسر قرار دارد، از جمله: بيکاري و پايين بودن ميزان بهره وري کار و نيروي کار، مشکلات اقتصادي و آسيب پذيري، عدم آگاهي و فقدان اعتباراتي که بتواند توسعه را با آن رقم زد.

– يک شهروند ايده آل از ديدگاه شما چه تعريفي دارد و رفتار مطلوب شهروندي چه اثري در رونق اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي يک جامعه دارد؟

از ديدگاه من تمامي مردم اين مرز و بوم شهروند مطلوب محسوب مي شوند، چرا که با تمام گرفتاري ها، محدوديت ها، تحريم ها، فشار بحران هاي منطقه، تورم، بيکاري، اپيدمي شدن اعتياد در ميان جوانان و هزاران مشکلات نگفته ديگر، همچنان با قدرت و توان وصف ناشدني استوار ايستاده اند.  براي مردمي چنين نجيب و صبور توضيح در مورد شهروند مطلوب کاري است بس دشوار چون در حقيقت زيره به کرمان بردن است.

زبان قاصر است از بيان تعيين حد و مشي براي مطلوب بودن شهروند چون من در کنار اين مردم کاملاً مطلوب درس خوانده، فعاليت کرده و رشد يافته ام، پس کسي که برخواسته از قلب اين مردمي که به حد اعلاء خوبند نمي توان خط مشي برايشان تعيين کند.

قطعاً رفتار مطلوب شهروندي تأثير بسزايي در رشد و رونق اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي ما دارد. رفتار مطلوب يک شهروند در رونق فرهنگي ايجاد تحول و خلق ارزش ها، روابط اخلاقي و هنجارهاي مناسب را به دنبال دارد که براي ارضاي نيازهاي آدمي زمينه هاي لازم را در قالب اجتماع فراهم مي کند، در کل جامعه را به سمت پويايي و رشد فرهنگي سوق مي دهد.

  از لحاظ بعد اجتماعي يک شهروند مطلوب ميتواند ايده ها و اهداف گسترده اي را به وجود آورد و دنبال کند. در اين راستا رفتار مطلوب شهروند مي تواند به رونق اجتماعي و دستيابي به عدالت اجتماعي، ايجاد يکپارچگي و انسجام اجتماعي و افزايش کيفيت زندگي و به ارتقاء کيفيت انسان ها کمک کند. هر چه نرخ مشارکت آگاهانه ي  مردم در فعاليت هاي اجتماعي و سياسي مانند انتخابات رياست جمهوري، انتخابات مجلس شوراي اسلامي، انتخابات مجلس خبرگان رهبري و انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا و ساير فعاليت هاي اجتماعي و سياسي بيشتر باشد کشور به لحاظ اجتماعي توسعه يافته تر تلقي مي گردد و به تبع آن شهرستان روانسر هم از اين قاعده مستثني نيست و اين پروسه شامل رونق اجتماعي شهرستان روانسر مي گردد.

و اما از لحاظ اقتصادي اگر هر کدام از ما در هر شغل  و سمتي بر اساس مسئوليت خود و وجدان کاري عمل کنيم قطعاً باعث رونق اقتصادي شهرمان و به تبع آن کشورمان مي شويم. لذا مي طلبد براي رفتار مطلوب شهروندي در هر کاري با آگاهي و داشتن تخصص درمورد آن عمل کنيم.

–  نقطه نظر شما براي رفع مشکلات شهر روانسر چيست ؟

براي رفع مشکلات شهرستان بايد از نظرات متخصصين رشته هاي مختلف دانشگاهي و علمي استفاده شود چه بومي منطقه و چه غير بومي. به دليل استفاده از ايده ها و طرح هاي نو و خدمت دلسوزانه و بدون انتظار کاربه دستان براي رفع مشکلات شهرستان، بازخواست کردن مسئوليني که به نوعي سهمي در توسعه شهرستان دارند از قبيل فرمانداري، شهرداري، شوراي شهر، نمايندگان مجلس و …توسط شهروندان، و برگزاري نشست هاي مردمي با مسئولين براي بيان مشکلات و ارائه راهکارهاي مناسب، و از طرف ديگر پيگيري اعتبارات لازم از طريق مسئولين شهر و نماينده محترم مجلس. چون براي انجام هرکاري نياز به اعتبار و موارد تأمين مالي مي باشد.

– چه توقعي از مسئولين و نمايندگان داريد؟  آنها به نحو مطلوب به دردهاي شهر روانسر رسيده اند؟

همانطور که قبل از انتخاب شدن وعده هاي شيرين و رويايي مي دهند همان گونه نيز بعد از به کرسي نشستن به شعار و وعده هاي خود عمل نمايند ، بايد تأکيد کرد که از وعده تا محقق شدن يا در واقع از بالقوه به بالفعل رسيدن امري سختي ولي قابل انجام است و محال نيست. تاکنون هيچ کدام از  اعضاي محترم دولت هاي مختلف کاري براي احداث کمربندي و تبديل روانسر به منطقه ي ويژه اقتصادي انجام نداده اند که جاي تقدير و تشکر را داشته باشد، البته ناگفته نماند در اين راستا داشتن نماينده ي قوي دولت (فرماندار) در اين شهرستان و دادن گزارشات لازم و پيگيري رفع مشکلات براي وزارت خانه هاي دولت کارساز بوده و جاي سپاسگزاري دارد.

صداي من صداي ملت شريف و هميشه در صحنه و مظلوم روانسر است. مردمي تعامل گر، آرام، به دور از هرگونه ناخالصي و در حاشيه قرارگرفته که تنها خواسته شان برابري اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي است که رئيس جمهوري محترم اگر بخواهند مي توانند آن را به منصه ي ظهور برسانند. حتي نمايندگان دوره هاي مختلف مجلس هم تا کنون حرکت شايان و چشم گيري در خدمت به شهرستان روانسر ننموده اند.

– اهميت فرهنگ توسعه پذيري در شهر روانسر کمتر از خود توسعه نيست تحليل شما از اين مسئله چيست؟

  در اهميت فرهنگ توسعه پذيري بايد عرض کنم که براي انجام هرکاري ابتدا بايد زمينه هاي انجام آن کار فراهم شود، و همچنين در امر توسعه نيز ابتدا بايد ايده و فرهنگ توسعه پذيري در جامعه ايجاد شود. شما در نظر بگيريد يک کشاورز يا يک دامدار که توسعه اقتصادي ايجاد مي کند تا فرهنگ توسعه و راه هاي رسيدن به آن را در خود ارزش گذاري نکند دست به عمل نمي زند.

– دغدغه هاي خود را به عنوان يک شهروند روانسري در تحقق اهداف  سال اقتصاد مقاومتي و … بيان کنيد

يکي از دغدغه هاي بنده در اقتصاد مقاومتي اهتمام ورزيدن به درست مصرف کردن و حساسيت و مراقبت برآن بود. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اقتصاد مقاومتي به معني رياضت نيست بلکه به معناي درست آن يعني درست مصرف کردن مي باشد. با اينکه چندين سال است کشور ما درحصر اقتصاد جهاني و تحريمات است اما در اين مدت رهنمودهاي رهبرانقلاب و راهکارها و برنامه هاي دانشمندان ما توانسته اند خيلي از نيازهاي مملکت را برآورده سازند و اکنون کشور ما در مجامع بين المللي جزو کشورهاي مطرح دنيا مي باشد.

به نظر شما دکتر حسن روحاني رئيس جمهور منتخب مردم چگونه مي تواند جوابگوي اعتماد مردم ايران و به طور خاص مناطق کورد نشين باشد؟

 اگر رياست جمهوري با توجه به مفاد قانون اساسي عمل کند قطعاً مي تواند جوابگوي اقوام و مذاهب باشد و با توجه به اينکه ملت کورد در ايران درصد بزرگي از جمعيت  کشور را تشکيل مي دهند و مرز داران مملکت هستند و دفاع از مرزهاي ايران بر دوش دلاور  مردان و شيرزنان کورد زبان است اين اعتماد بايد دو طرفه باشد يعني اينکه همانگونه که ملت کورد به پاي صندوق هاي رأي مي آيند و تجديد ميثاق مي نمايند و از مرزها دفاع و محافظت مي کنند لازم است که شهروند درجه دوم محسوب نشوند که اين خود سلب اعتماد مي کند. پس با اين حساب اگر رئيس جمهور مي خواهد جوابگوي اعتماد ملت کورد باشد پست هاي کليدي را در اختيار کورد ها هم بگذارد. به راستي در ميان اين 15 تا 20 ميليون کورد ايران افرادي شايسته و خادم براي هيأت وزيران دولت وجود  ندارد؟!

ملتي که در بحبوحه و بحران جنگ بيشترين تاوان و خسارت را متحمل شده اند و هر خانواده اي حداقل يک شهيد، جانباز يا آزاده را تقديم اين آب و خاک و انقلاب نموده اند،چرا حق داشتن پست هاي کليدي را ندارند؟ چه زيباست بعضي سياست ها تغيير داده شود.

– درباره‌ي وضعيت  اقتصادي شهرستان روانسر و بهبود آن اگر نقطه نظري داريد بفرماييد؟

  استفاده از نظر اقتصاد دانان و متخصصين رشته هاي مختلف در انجام پروژه هاي اقتصادي راه گشاست. متأسفانه بيشتر اعتباراتي که دولت جهت بهره وري کارگاه ها و بنگاه هاي اقتصادي اختصاص مي دهد به طريقي در راه هاي ديگر که چند شبه به سود بيشتري برسد هزينه مي شود و بيشترمتصديان بنگاه ها و کارگاه ها که دريافت کننده ي اين تسهيلات هستند  براي رسيدن به منافع  بيشتر از راه هايي غير از سود دهي بنگاه هاي اقتصادي بهره مي برند. اگر اعتبارات در راه بنگاه هاي اقتصادي صرف شود، هم جوانان تحصيل کرده  شاغل مي شوند و هم زير بناي اقتصادي مملکت و شهرمان علمي و آينده دار مي شود.

– چه زمينه هايي در شهرستان روانسر وجود دارد که با سرمايه گذاري روي آن مي توان شاهد توسعه و رونق  بيشتر اقتصاد در اين شهر بود؟

روانسر يعني سرزمين خاک و آب که پتانسيل هاي بزرگي جهت سرمايه گذاري دارد متأسفانه کشاورزي روانسر همان کشاورزي سنتي چندين سال پيش است و اين استعداد خوب اگر با امکانات مکانيزه شدن و قطره باراني شدن اراضي هماهنگ شود و نيروي انساني متخصص و اعتبارات بيشتري را به خود  اختصاص دهد قطعاً يکي از قطب هاي کشاورزي واقتصادي کشور مي تواند باشد .

همچنين در زمينه ي گردشگري و جذب توريست، شهر روانسر با توجه به جاذبه هاي بکر و زيبايش که چشم هر بيننده اي را به خود جذب مي کند مي تواند پذيراي مهمانان داخلي و خارجي باشد.

منطقه آزاد تجاري يا منطقه ويژه ي اقتصادي نيز که اخيرأ توسط دلسوزان مطرح شده است هم ايده خوبي  است زيرا شهرستان روانسر به دليل موقعيت جغرافيايي و اينکه مسافر و گردشگر زيادي دارد، براي منطقه آزاد تجاري و يا منطقه ويژه ي اقتصادي مستعد است. پس لازم است که مسئولين محترم نسبت به اين قضيه توجه کنند و به انجام آن اهتمام ورزند. احداث بيمارستان هم که چندين دوره است با وعده هاي نادرست مسئولين ارشد استان کرمانشاه به تعويق افتاده است.

 به اين صورت مي شود با سرمايه گذاري هاي بجا از افتادن جوانان به دام اعتياد وفساد و فحشا نيز جلوگيري نمود که به حق فقر بزرگترين ضربه را به شالوده ي اجتماع خصوصاً در شهرهاي کوچک و محروم وارد مي کند.

– اگر مطلبي باقي مانده که نياز مي بينيد بيان شود لطفاً مطرح کنيد؟

 از همه عزيزاني که به گونه اي مسئوليتي را در شهرستان روانسر عهده دار شده اند چه آنان که ساکن روانسر هستند و چه  آنان که چند سالي به روانسر مي آيند و بعد مي روند بدون آنکه باري از مشکلات شهرستان برداشته باشند استدعا دارم که به عنوان يک خدمت و وظيفه محوله از طرف خداوند به مسئوليت خود بنگرند نه به عنوان ماموريت و مشغوليتي چند ساله، که اگر با نيت دوم باشد بسي ناگوار و بدور از وجدان و انسانيت خواهد بود. اگر منصوبين و مسئولين آن گونه که عرض کردم به عنوان يک امر خدا پسندانه به مسئوليت خود نگاه کنند شکي نيست دلسوزانه تر براي شهرستان روانسر کار خواهند کرد و مطمئناًروز به روز پيشرفت و ترقي شهرستان را نظاره گر خواهيم بود، نه پس رفت و به عقب باز گشتن.