منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

ماهی ها در قاب، بی رنگ آبی مردند

زندگی با تضادها جان و رنگ می گیرد مثل روز و شب، زمستان و تابستان، گرما و سرما، گل و خار، آسمان و زمین، کویر و دریا،… و شاید مثل نمایشگاه کاریکاتوری که در آن به جای لبخند اشکت در می آید و دلت می‌سوز.

هنرمندان انجمن کاریکاتور کرمانشاه، با خلق آثاری بسیار زیبا و به نمایش درآوردن تضادهایی تفکر برانگیز در نمایشگاهی با عنوان« صرفه جویی در مصرف آب»، که در ماه جاری برگزار شد، به خوبی توانستند زشتی اسراف و عواقب رعب آورکم آبی را در قالب های زیبای هنری به تصویر بکشند و چهرۀ زشت زمین خشک و لم یزرع خالی از مایه حیات را نمایش دهند و تن بی خیالان و اسراف کاران را بلرزانند.

حمیدقالیجاری، رئیس انجمن کاریکاتور کرمانشاه، هدف از برپایی نمایشگاه را که با همکاری شرکت آب و فاضلاب و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه بر پا شده بود، ترویج فرهنگ صرفهجویی در مصرف آب و آموزش نحوۀ صحیح استفاده از این نعمت الهی می داند و می گوید:« 50 اثر از کارهای هفت تن از هنرمندان عضو انجمن کاریکاتور کرمانشاه در نگارخانۀ میرزا رضا کلهر جنب تالار شهید آوینی، به مدت یک هفته به نماش درآمدند.»

ماهی های قرمز کوچک که در قاب بی رنگ آبی، آخرین نفس هایشان راتجربه می کردند، آدم برفی‌ای که قرار بود سر بر گیوتین زمین خشک بسپارد، پیرزن گوژپشتی که شلنگ آب در دست لبخندی از رضایت بر لبانش داشت و خشنود بود جایگزینی برای جارویش یافته است و زحمتش کمتر می شود، زن جوانی که در حال آب دادن باغچه ای بی رونق، هوشش را تلفن همراهش برده بود و از آبی که با سرعت به باد می رفت غافلش کرده بود، ساعتی که عقربه‌هایش دو عدد به بحران و خشکی زمین را نشان می داد، و…

نکات قابل تأملی داشتند که در یک لحظه می توانستند صدها پیام را از داخل قاب به مخاطب انتقال دهند و به او تلنگری بزنند و گاهی لبخند تلخی بر لب بنشانند.

برگزاری کارگاه یک روزۀ کاریکاتور با موضوع صرفه جویی در آب و بحران آب در این نمایشگاه از برنامه های خوبی بود که اجرا شد و طی آن با برگزاری مسابقه ای چند تن از شرکت کنندگان مورد تقدیر قرار گرفتند.

علی مرادی مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، هدف مشارکت در برگزاری این نمایشگاه را کمک گرفتن از جامعۀ هنری و فرهنگی برای فرهنگ سازی و آموزش مدیریت صحیح مصرف به مردم می‌داند و بیان می کند: « هم‌اکنون کشور ما در مرحلۀ تنش آبی قرار دارد و استان کرمانشاه نیز جزء استان های کم آب محسوب می شود. لذا جا دارد که با کارهای فرهنگی و آموزشی مردم را به مصرف صحیح آب و انرژی های دیگر ترغیب کنیم.»

وی همچنین از تداوم برگزاری نمایشگاه های هنری با موضوع صرفه جویی در مصرف آب در استان کرمانشاه و استان های منطقۀ غرب کشور خبر می دهد.

فعالیت های فرهنگی و میزان اثرگذاری آن برای رساندن پیام به جامعۀ هدف برکسی پوشیده نیست. حمایت از این فعالیت ها که مصداقش برپایی این‌چنین نمایشگاه هایی در استان می‌باشد، جای بسی خشنودی و تقدیر دارد و امید می رود این روند به زودی گسترش یابد و به صورت منظم اجرا گردد.

«امیرپویا قدسی»