منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

از شاهنامه به خط بانوی کرمانشاهی رونمایی می شود

Maghsoudi

1395/05/04
شهرمن – گروه فرهنگ و هنر
همزمان با بزرگداشت (روز فرهنگ پهلواني) مراسم معرفی «شاهنامه» فردوسی به خط فریبا مقصودی کرمانشاهی در کتابخانه ملی برگزار می‌شود.
اين مراسم امروز (دوشنبه 4 مرداد) در سالن فرهنگ كتابخانه ملي در تهران برگزار مي شود.
قرار است طی این مراسم شخصیت‌های فرهنگی همچون: احمد مسجدجامعی(وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی)، نصرالله افجه‌ای(خوشنویس)، میرجلال‌الدین کزازی(استاد فرهیخته ادبیات) شهرام ناظری(خواننده و موسیقدان)، جلیل رسولی(خوشنویس)، سیدمحمود دعایی(مدیر مسئول روزنامه اطلاعات) و چهره‌های ادبی و هنری کشور حضور به هم رسانند.
براساس این خبر، «شاهنامه» فردوسی برای اولین‌بار است که توسط بانویی هنرمند به کتابت درآمده و کار خوشنویسی آن هفت سال طول کشیده است.مقدمه ی آن را همسر هنرمند و فرهیخته اش دکتر «محمدعلی سلطانی» نوشته است.
فريبا مقصودي نخستين بانوي خوشنويس مي باشد كه شاهنامه را به صورت كامل كتابت كرده است. اين بانوي كرمانشاهي تاكنون چهار بار قرآن كريم را كتابت كرده و خطاطي آثاري مانند تاريخ شعر و ادبيات كرمانشاهان در 5جلد ،ديوان سيد يعقوب ماهيدشتي ،ديوان پرتو كرمانشاهي ،كليات ديوان حافظ ، بوستان سعدي ،دو بيتي هاي باباطاهر و …را در كارنامه خود دارد.

«فریبا مقصودی کرمانشاهی، فرزند کریم و طوبی از ایل گوران، در سوم اسفند 1340 در کرمانشاه دیده به جهان گشود.فریبا مقصودی، اولین و تنها زن خوشنویس قرآن کریم در جهان اسلام، قرآن را با خط نستعلیق چهار بار کتابت کرده و تعدادی از برجسته ترین و فاخرترین آثار ادبیات فارسی را نیز به زیبایی خوشنویسی کرده است. او در محضر استادان به نام خوشنویسی مانند ابوالفضل عطوفی کرمانشاهی ، عبدالله جوادی کرمانشاهی ،معین الکتاب اصفهانی ، غلامحسین امیرخانی و زنده یاد حضرت آیت الله حاج سید مرتضی نجومی کرمانشاهی، هنر خوشنویسی را آموخته است و خطاطی یادنامه علامه طباطبایی ، یادنامه شهید مرتضی مطهری،مناسک حج ، تاریخ شعر و ادبیات کرمانشاهان در 5جلد، دیوان سیدیعقوب ماهیدشتی، دیوان پرتو کرمانشاهی، شرح زیارت عاشورا در هزار صفحه ،خطبه های حضرت زهرا(س)، شاهنامه فردوسی،کلیات دیوان حافظ، مناجات حضرت علی(ع) ، بوستان سعدی و دو بیتی های باباطاهر عریان بخشی از آثار اوست.
مقصودی پس از جنگ تحمیلی در سال 66 به همراه همسر ادیب و دانشمندش، دکتر«محمدعلی سلطانی» به تهران مهاجرت کرد و در آنجا ساکن شد.وی تا کنون نمایشگاه های مختلفی را از آثارش برگزار کرده است.»