منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

با خود مراقبتی قلبی سالم داشته باشید

 1412070416_worl-heart-day

 

۸مهر روز جهانی قلب

با خود مراقبتی قلبی سالم داشته باشید

شهرمن_گروه سلامت

دکتر ویدا صنیعی

آخرین یکشنبه ماه سپتامبر هرسال روز جهانی قلب نامیده شده است که امسال مصادف با ۸مهرماه است. در سال های اخیر آمارمرگ و میر بیماران قلبی و عروقی در دنیا افزایش چشمگیری داشته است. به گزارش فدراسیون جهانی قلب، سالانه ۱۷۰۱ میلیون نفر در دنیا به خاطر عارضه قلبی جان خود را از دست می دهند. این مساله اهمیت اطلاع رسانی در خصوص راه های پیشگیری از بروز عوارض قلبی را بیش از پیش نمایان می کند. بیماری های قلبی و عروقی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در ایران به شمار می رود. نزدیک به ۴۰ درصد علل فوت جوانان در ایران، بیماری های قلبی شناخته شده اند.

علائم بیماری های قلبی در بسیاری از موارد دیر ظاهر می شوند و نداشتن علامت، دلیل بر سلامت قلب نیست. اولین گام برای داشتن یک قلب سالم، شناخت عوامل خطری است که قلب را تهدید می کند.

عوامل خطرآفرین اصلی عبارتند از:

  • استعمال سیگار
  • فشارخون بالا
  • میزان کم کلسترول خوب یا HDL کمتر از ۴۰میلی گرم در دسی لیتر
  • سابقه خانوادگی بیماری های قلبی زودرس
  • سن(در مردان۴۵سال یا بیشتر و در زنان سن۵۵سال یا بیشتر)

نکاتی برای محافظت از قلب:

برای داشتن قلب و بدنی سالم و پیشگیری از بروز عوارض و مشکلات قلبی و عروقی، رعایت نکات زیر توصیه می شود:

۱.سیگار نکشید: یکی از مهمترین عوامل بروز حملات قلبی، سیگار است. احتمال بروز حمله قلبی در یک فرد سیگاری، تا هفتاد درصد بیشتر از یک فرد غیرسیگاری است. اگر سیگار می کشید و در کنار آن هم به سلامتی قلب و بدن خود اهمیت می دهید، بدانید که این دو در تضادی بزرگ هستند. پس سعی کنید از همین امروز سیگار را کنار بگذارید.

۲.چک آپ منظم داشته باشید: اگر در خانواده تان، فردی یا افرادی با سابقه بیماری و یا حمله قلبی هستند، آگاه باشید که شانس بروز این بیماری در شما بیش تر از سایرین است. به هرترتیب می توانید با چک آپ منظم، بررسی سطح کلسترول خون و اندازه گیری فشار خون در بازه های زمانی منظم، قبل از بروز حادثه از خود محافظت کنید. البته این چکاپ ها برای همه افراد توصیه می شوند.

۳.فعالیت های ورزشی منظم را از یاد نبرید: روزانه ۲۰تا ۳۰دقیقه از وقت خود را به ورزش های سبک اختصاص دهید. این مقدار ورزش می تواند سرعت تپش قلب شما را بین ۶۰تا ۷۰درصد افزایش دهد. پیاده روی به عنوان یکی از بهترین و ساده ترین ورزش ها توصیه شده است. حتی اگر در توان خود می بینید، بدنیست در این بیست دقیقه کمی هم دویدن را امتحان کنید.

۴.استرس به خود راه ندهید: برخی متخصصین استرس و ناراحتی اعصاب را مهمترین دلیل بیماری ها و عوارض قلبی به حساب می آورند. استرس حاد، در حد عواملی همچون سیگار کشیدن، فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون و عدم فعالیت بدنی می تواند ریسک حمله قلبی را افزایش دهد.

بر اساس این گزارش، داشتن رژیم غذایی سالم، انجام روزانه ۳۰دقیقه فعالیت بدنی، نه گفتن به دخانیات، داشتن وزن مطلوب، آگاهی از وضعیت سلامتی و خودداری از مصرف نوشیدنی های الکلی و نوشابه های گازدار، مهمترین عوامل پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی_عروقی محسوب می شوند.