منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

رمان تازه «علی اشرف درویشیان»نویسنده کرمانشاهی راهی بازار شد

IMAGE635962650317890705

1395/01/28

رمان «سلول ۱۸» نوشته « علی‌اشرف درویشیان» درباره دوران تاریک پیش از انقلاب و سلطه سیاسی اجتماعی ساواک توسط انتشارات نگاه منتشر و راهی بازار نشر شد
 به گزارش کردپرس، رمان «سلول 18» نوشته «علی‌اشرف درویشیان» نویسنده پیش کسوت و نام آشنای کرمانشاهی با بستر زمانی دوران تاریک پیش از انقلاب و تسلط جهنمی ساواک بر شرایط اجتماعی آن روزگار، به تازگی توسط انتشارات نگاه منتشر و راهی بازار نشر شده است.
این اثر یک رمان سیاسی است که وقایع آن، در دوران حکومت محمدرضا پهلوی می گذرند و سلطۀ جهنمی ساواک شاه و درگیری مخالفان و مبارزان با رژیم پهلوی دستمایه قصه این اثر است. در این رمان، خانواده ای کارگر و زحمتکش بدون آن که چندان تفکر سیاسی داشته باشند، بر اثر جهالت و اشتباه مسئولان زیربط، راهی زندان می شوند.
در ادامه داستان و پس از به زندان افتادن این خانواده، آزار و اذیت آنان، چیزی جز آگاه شدن و درک واقعیت و ماهیت دیکتاتوری نیست. به این ترتیب، پس از آزادی از زندان همه افراد خانواده، راهی جز مبارزه با دیکتاتوری برای خود سراغ ندارند.
انتشارات نگاه این کتاب با 115 صفحه و قیمت 75 هزار ریال منتشر شده است.گفتنی است که همین ناشر معتبر چاپ اول و دوم این این رمان سیاسی را در سال 1358 در 127 صفحه و به قیمت 60 ریال منتشر و چاپ سوم آن را در بهار 1359 روانه ی بازارکرده بود.

 

***
«علی‌اشرف درویشیان در 3شهریور سال 1320در یک خانواده کارگری، در محله آبشوران در کوچه علافه بندها نزدیک تیمچه ملاعباسعلی، پشت سربازخانه شهری شهر کرمانشاه ، به دنیا آمد.پدرش اوسا سیف الله آهنگر بود و در گاراژ کار می کرد. دکانش را در دعوایی که با برادرانش داشت از دست داد. ناچار شاگرد شوفر، باغبان، قصاب و بقال شد و چند جور کار دیگر هم انجام داد. بعد که بچه ها بزرگ شدند و علی اشرف معلم شد. خانواده هفت نفری را به او سپرد و به شیراز رفت. به حافظ و سعدی عشق می ورزید. مدتی هم قاچاقچی شد و به زندان افتاد که درویشیان در کتاب«آبشوران » و «سال های ابری» به تفصیل به این موضوع پرداخته است. پدر، عاقبت هم در شیراز و در غربت مریض شد و در کرج از دنیا رفت.
وقتی به دوازده سالگی رسید، کودتای 28مرداد پیش آمد و او برای افسرها و سرهنگ های توده ای که تیر باران شدند، گریه می کرد. بیشتر اوقات خانه به دوش بودند و در بیشتر محله های کرمانشاه کرایه نشینی کرده اند. از آن جمله محله های سرتپه، چنانی، تیمچه ملاعباسعلی، گذر صاحب جمع، در طویله، لب آبشوران، سنگ معدن، علاف خانه، وکیل آقا و چند جای دیگر. به این خاطر است که در «سال های ابری» آن همه از خانه کشی و کرایه نشینی نوشته است.
بیشتر اوقات پای چرخ خیاطی مادربزرگش می نشست و دسته را برای او می چرخاند. مشتری ها می آمدند و حرف می زدند. پای چرخ مادربزرگ، برای دوران کودکی درویشیان دانشکده ای بود.
در سال 1337دانشسرای مقدماتی را گذراند و سپس برای معلمی به روستاهای اطراف کرمانشاه و گیلانغرب رفت. در سال 1345تحصیل در رشته ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران آغازکرد و پس از دریافت مدرک کارشناسی، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در رشته روان‌شناسی تربیتی ادامه داده و همزمان در دانشسرای عالی تهران در رشته مشاوره و راهنمای تحصیلی به تحصیل پرداخت.
درویشیان، در زمان حکومت پهلوی، از سال1350تا 1357برای نگارش کتاب «از این ولایت» و فعالیت‌های سیاسی، سه بار دستگیر و ممنوع القلم شد. دستگیری اول وی در کرمانشاه 8ماه به طول انجامید، اما درویشیان 2ماه بعد در تهران دوباره دستگیر و به 7ماه زندان محکوم شد.
وی هم چنین به دنبال این حکم از دانشگاه اخراج و از معلمی نیز منفصل گردید. دستگیری بعدی درویشیان در 1353اتفاق افتاد که منجر به صدور حکم 11سال زندان برای او شد. درویشیان از این تاریخ به زندان رفت و تا پیروزی انقلاب بهمن در زندان ماند. وی هم چنین در اواخر سال 1352با «شهناز دارابیان» ازدواج کرد.
درویشیان یک پسر دارد به نام «بهرنگ» که فارغ التحصیل رشته شیمی است  و دو دختر به نام های: «گلرنگ» و «گلبرگ» و همسرش «شهناز» که دبیر زبان است، و با هم بار سخت زندگی را به دوش می کشند.
درویشیان در داستان‌هایش به مردم فرودست می‌پردازد. هم چنین بسیاری از داستان‌های درویشیان بخش‌هایی از زندگی اجتماعی خودش را به تصویر می‌کشد. وی آغاز آشنایی خود با قصه و قصه گویی را از سنین کودکی و از طریق داستان‌های مادربزرگ و پدرش عنوان می‌کند و هم چنین فضای فرهنگی ابتدای دهه سی خورشیدی را در بارور شدن ذهنیت خود مؤثر می‌داند.
درویشیان نخستین داستان خود را که هرگز منتشر نشد، در زندان«دیزل آباد» کرمانشاه نوشت. وی در آثارش به شاگردان خود و نیز محیط فقرزده شهر کرمانشاه و روستاهای اطراف آن می‌پردازد و بسیاری از ناملایمات و محرومیت‌های مردم را بیان می‌کند. وی می‌گوید، پس از مرگ «صمد بهرنگی» در سال 1347، کوشیده تا راه او را ادامه بدهد.
رمان
·        سال‌های ابری(4ج)، چاپ اول: ت‍ه‍ران، اس‍پ‍رک، 1370.
·        سال‌های ابری(4ج در دو م‍ج‍ل‍د)، ت‍ه‍ران: چ‍ش‍م‍ه، چاپ اول ناشر:1379، چاپ هفتم: 1387.
·        س‍ل‍ول 18، تهران: ن‍گ‍اه، 1358.
·        س‍ل‍ول 18، ت‍ه‍ران: آت‍ن‍ا، 1381.
·        سلول 18، برلین: نشر گردون، چاپ اول ناشر، 1378.
مجموعه داستان
·        از ای‍ن ولای‍ت، ت‍ه‍ران: صدای معاصر، 1352؛ شبگیر، 1352.
·        از این ولایت، تهران: نشر چشمه، چاپ بیست و هشتم: 1391.
·        از ن‍دارد ت‍ا دارا، ت‍ه‍ران: ن‍ش‍ر س‍ه‍ن‍د-ن‍ش‍ر آن‍زان، 1375؛ اشاره، چاپ پنجم: 1389.
·        لطیف تلخستانی (دروی‍ش‍ی‍ان، ع‍ل‍ی‌اش‍رف)، آبشوران، تهران: شبگیر، 1354.
·        لطیف تلخستانی (دروی‍ش‍ی‍ان، ع‍ل‍ی‌اش‍رف)، آبشوران، ت‍ه‍ران: جاویدان، 1355.
·        آبشوران (دوازده قصه پیوسته): (متن کامل)، تهران: یارمحمد، 1358.
·        آب‍ش‍وران، ت‍ه‍ران: ک‍اروان، 1383.
·        آب‍ش‍وران، ت‍ه‍ران: چشمه، چاپ بیست و هشتم: 1390.
·        درش‍ت‍ی، ت‍ه‍ران: ن‍ش‍ر چ‍ش‍م‍ه، 1373.
·        درش‍ت‍ی[ویراست 2]، ت‍ه‍ران: ن‍ش‍ر چ‍ش‍م‍ه، 1377؛ چاپ چهارم: بهار 1385.
·        شب آبستن است، سوئد: کتاب ارزان، 1998م.
·        همراه آهنگ‌های بابام، چاپ اول: تهران، شباهنگ، 1353.
·        همراه آهنگ‌های بابام، چاپ دوازدهم: تبریز، خنیا، 1369.
·        همراه آهنگ‌های بابام، چاپ هفدهم: تهران، چشمه، 1388.
·        ف‍ص‍ل ن‍ان، ت‍ه‍ران: ش‍ب‍اه‍ن‍گ، 1357
·        ف‍ص‍ل ن‍ان، ت‍ه‍ران: ک‍اروان، 1383.
·        ف‍ص‍ل ن‍ان، چاپ هجدهم: ت‍ه‍ران، چشمه، 1391.
·        چ‍ه‍ار ک‍ت‍اب: (از ای‍ن ولای‍ت، آب‍ش‍وران، ف‍ص‍ل ن‍ان، ه‍م‍راه آه‍ن‍گ‌ه‍ای ب‍اب‍ام)، ت‍وی‍س‍رک‍ان: ن‍ش‍ر ت‍اخ، 1378.
·        داس‍ت‍ان‌ه‍ای ت‍ازه داغ، ت‍ه‍ران: چ‍ش‍م‍ه، 1383.
·        داستان‌های تازه داغ، بی‌جا، بی‌نا، بی‌تا.
ترجمه
·        (گ‍ردآوری و ت‍رج‍م‍ه)، داس‍ت‍ان‌ه‍ای ک‍وت‍اه از ن‍وی‍س‍ن‍دگ‍ان م‍ع‍اص‍ر ک‍رد، ت‍ه‍ران: چ‍ش‍م‍ه، 1384.
ادبیات کودکان و نوجوانان
·        روزنامه دیواری مدرسه ما، تهران: شبگیر، 1357.
·        کی برمی‌گردی داداش جان؟، کرمانشاه: یار محمد، 1357.
·        آتش در کتابخانه بچه‌ها، تهران: نوباوه-یارمحمد، 1358.
·        گل طلا و کلاش قرمز، تهران: شبگیر، 1357.
·        ابر سیاه هزار چشم، تهران: شبگیر، 1357.
·        رنگینه؛ قصه برای کودکان، تهران: انتشارات نگاه، 1353.
·        ق‍ص‍ه‌ه‍ای آن س‍ال‌ه‍ا: (ابر سیاه هزار چشم: گل طلا و کلاش قرمز…)، ت‍ه‍ران: چ‍ش‍م‍ه-کتاب ونوشه، 1384.
·        (گردآورنده)، کتاب کودکان ونوجوانان، تهران: نوباوه، 1359.
آثار دیگر
·        (گردآورنده)، کتاب بیستون، تهران: شباهنگ، 1357.
·        چ‍ون و چ‍را (مقاله، نقد، گفتگو، سخنرانی)، ت‍ه‍ران: اش‍اره، 1381.
·        چ‍ون و چ‍را (مقاله، نقد، گفتگو، سخنرانی)، ت‍ه‍ران: مروارید، 1388.
·        دروی‍ش‍ی‍ان، ع‍ل‍ی‌اش‍رف و خ‍ن‍دان (م‍ه‍اب‍ادی)(گ‍زی‍ن‍ش- ن‍ق‍د و ب‍ررس‍ی)،رض‍ا، داس‍ت‍ان ه‍ای م‍ح‍ب‍وب م‍ن(7ج)، ت‍ه‍ران: چ‍ش‍م‍ه، 1380.
·        دروی‍ش‍ی‍ان، ع‍ل‍ی‌اش‍رف و خ‍ن‍دان(م‍ه‍اب‍ادی)،دانه و پیمانه: مجموعه نقد و بررسی رمان و داستان کوتاه، تهران: نشرچشمه، 1390.
·        دروی‍ش‍ی‍ان، ع‍ل‍ی‌اش‍رف و خ‍ن‍دان(م‍ه‍اب‍ادی)، ف‍ره‍ن‍گ اف‍س‍ان‍ه‌ه‍ای ای‍ران‍ی (ف‍ره‍ن‍گ اف‍س‍ان‍ه‌ه‍ای م‍ردم ای‍ران)، ت‍ه‍ران: آن‍زان، 1377.
·        دروی‍ش‍ی‍ان، ع‍ل‍ی‌اش‍رف و خ‍ن‍دان(م‍ه‍اب‍ادی)، ف‍ره‍ن‍گ اف‍س‍ان‍ه‌ه‍ای م‍ردم ای‍ران(19ج)، ت‍ه‍ران: ک‍ت‍اب و ف‍ره‍ن‍گ، 1378
·        گفتگو با ق‍ه‍رم‍ان‍ی‍ان، ص‍ف‍ر، خ‍اطرات ص‍ف‍رخ‍ان (س‍ی و دو س‍ال م‍ق‍اوم‍ت در زن‍دان‌ه‍ای ش‍اه)، ت‍ه‍ران: ن‍ش‍ر چ‍ش‍م‍ه، 1378؛ چاپ هفتم: 1390.
·        (گ‍ردآورن‍ده)، اف‍س‍ان‍ه‌ه‍ا و م‍ت‍ل‌ه‍ای ک‍ردی: قصه‌ها و متل‌ها، نمایش‌ها و بازی‌های عامیانه ایرانی (2ج دری‍ک م‍ج‍ل‍د)، ت‍ه‍ران: ن‍ش‍ر چ‍ش‍م‍ه، چاپ پنجم: 1386.
·        (گ‍ردآورن‍ده)، ج‍ن‍گ ب‍ه‌روای‍ت ب‍چ‍ه‌ه‍ا: (ق‍ص‍ه، ش‍ع‍ر، م‍ق‍ال‍ه، ت‍ح‍ق‍ی‍ق، ن‍ق‍د و ب‍ررس‍ی؛ م‍ع‍رف‍ی ک‍ت‍اب، ت‍ه‍ران، بی تا، بی نا.
·        ف‍ره‍ن‍گ ک‍ردی ک‍رم‍ان‍ش‍اه‍ی:ک‍ردی- ف‍ارس‍ی، ت‍ه‍ران: ن‍ش‍ر س‍ه‍ن‍د، 1375.
·        ف‍ره‍ن‍گ ک‍ردی ک‍رم‍ان‍ش‍اه‍ی:ک‍ردی- ف‍ارس‍ی، ت‍ه‍ران: آن‍زان، 1382.
·        م‍ق‍الات، ت‍ه‍ران: ش‍ب‍اه‍ن‍گ، 1357.
·        نامه کانون نویسندگان ایران:ویژه‌احمدشاملو(به‌کوشش‌علی‌اشرف‌درویشیان)؛باهمکاری‌کمیسیون فرهنگی[کانون نویسندگان ایران]، تهران: آگاه، 1381.
·        ص‍م‍د ج‍اودان‍ه ش‍د، [بی‌جا]: سازمان چاپ و نشر کتاب، انتشارات توپ، 1352.
·        ص‍م‍د ج‍اودان‍ه ش‍د، تهران: شباهنگ، چاپ چهارم: 1356.
·        (گردآوری)، ی‍ادم‍ان ص‍م‍د ب‍ه‍رن‍گ‍ی، ت‍ه‍ران: ک‍ت‍اب و ف‍ره‍ن‍گ، 1379.
آثار منتشرنشده
·        عقاید و رسوم مردم کرمانشاه (پژوهش)
جوایز و افتخارات
در دهمین دوره جایزه ادبی «هوشنگ گلشیری»،از «علی‌اشرف درویشیان»، داستان‌نویس پیش‌کسوت ایران و از اعضای کانون نویسندگان ایران برای«تعهد بی‌چون و چرا به آزادی بیان و در امان نگاه داشتنِ حریم قلم از دستبردِ قدرت» و «تصویر صادقانه‌ای که از گذر دردناک جامعه‌ای روستایی به جامعه‌ای شهری به ­دست داده»، تقدیر به‌عمل آمد.
سازمان دیده بان حقوق بشر در سال 2007«علی اشرف درویشیان» را به عنوان یکی از 7نویسنده ایرانی معرفی کردکه جایزه حقوق بشر هلمن- همت به آن‌ها تعلق می‌گیرد.این جایزه در سطح جهان به نویسندگانی اعطا می‌شود که تحت آزار و اذیت سیاسی قرار گرفته‌اند.
هفدهمین دوره جشنواره فرهنگی «گلاویژ»در کردستان عراق، در آذرماه 1392خورشیدی جایزه نخست خود، جایزه ی هردی را به درویشیان اهدا کرد.