منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

سد زاگرس گيلانغرب در آستانه سرريز شدن است

82033302-70647868

1395/01/26

فرماندار گيلانغرب گفت: بارندگي هاي مناسب و مطلوب اخير باعث شد تا ارتفاع آب سد زاگرس اين شهرستان به بالاترين سطح ممكن برسد و مخزن اين سد پر شود بطوري كه در آستانه سرريز شدن است.

كرم محمدي در گفت و گو با خبرگزاري ايرنا افزود: هم اكنون بيش از 59 ميليون متر مكعب آب در پشت سد زاگرس گيلانغرب ذخيره شده است.
وي با بيان اينكه بارندگي هاي سال زراعي جاري در نوع خود بي نظير است و اين امر نويد بخش سال خوبي براي كشاورزان است اظهار داشت: با ذخيره شدن آب در پشت سدهاي گيلانغرب بخش زيادي از مشكلات مربوط به كمبود آب اراضي زراعي رفع مي شود.
فرماندار گيلانغرب با بيان اينكه بارش هاي بسيار خوب سال زراعي جاري باعث شد كه تاكنون 73 ميليون متر مكعب آب پشت سدهاي زاگرس، مخزني و سراب ذخيره شود. وي ظرفيت اصلي اين سدها را 85 ميليون مترمكعب اعلام كرد.
محمدي ميزان بارش ها در سال زراعي جاري تاكنون در گيلانغرب را 710 ميليمتر اعلام كرد و گفت: اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 267 درصد (سه برابر) و نسبت به ميانگين بلند مدت 179 درصد افزايش داشته است.
سد زاگرس اولين و بزرگترين سد قوسي و خارج از بستر كشور است كه با هدف توسعه اراضي مستعد دشت هاي گيلانغرب و قصرشيرين به ميزان 9 هزار و 800 هكتار، توسعه اقتصادي و اجتماعي منطقه با ايجاد اشتغال مولد، توسعه باغ ها، شيلات، صنعت گردشگري و تامين نيازهاي زيست محيطي احداث شده است.
احداث سد زاگرس با صرف 600 ميليارد ريال اعتبار از سال 82 آغاز و در سال 87 تكميل شد كه يكنواختي سطح آب در كل نقاط آن باعث ايجاد يك ساحل آرام و چشم انداز زيبا در حاشيه سد شده است و اين سد يكي از سدهاي منحصر به فرد كشور و استان كرمانشاه به شمار مي رود.
گيلانغرب در غرب استان كرمانشاه بيش از 72 هزار نفر جمعيت دارد.