منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

سونا هزار فايده ‌دارد اما لاغر نمي‌کند

1_sauna_station

 

کارشناس و مدرس امداد و نجات جمعيت هلال احمر استان کرمانشاه رفتن به سونا را براي همه افراد لازم دانست و گفت: سونا موجب تمدد اعصاب و تقويت پوست و سيستم دفاعي بدن مي‌شود.

به گزارش ايسنا، شهريار نوري الاصل با بيان اينکه سونا به دو صورت سوناي خشک و سوناي مرطوب مورد استفاده قرار مي گيرد، اظهار کرد: سوناي خشک با درجه حرارت 80 تا 130 درجه سانتيگراد پرطرفدارترين سونا در جهان است و حرارت سوناي مرطوب به ندرت از 50 درجه سانتيگراد تجاوز مي کند.

نوري الاصل با بيان اين‌که به محض ورود به سونا بدن به گرما واکنش مي دهد، گفت: با ورود به سونا دماي بدن به 39 درجه سانتي گراد مي رسد، مويرگ‌ها گشاد شده و منفذهاي پوست باز مي شوند و بدن شروع به تعريق مي کند. وي افزود: تعداد ضربان قلب در سونا از 70 به 100 بار در دقيقه مي‌رسد، راه هاي تنفسي باز شده و بهتر عمل مي کند و ميزان دريافت اکسيژن بر اثر تأثير هواي گرم و خشک بيشتر مي شود.

مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه با اشاره به بهبود انعطاف پذيري عروق در محيط سونا اظهار کرد: سونا براي همه سنين از کودک تا بزرگسال قابل تحمل است و تنها افرادي که بيماري قلبي و عروقي دارند بايد در استفاده از اين محيط احتياط بيشتري داشته باشند تا دچار مشکلات بعدي نشوند. نوري الاصل با بيان اين‌که سوناي منظم براي سلامتي خطري ندارد، گفت: سونا باعث تقويت پوست و سيستم دفاعي بدن شده و به آرامش بدن، مبارزه با استرس و بيماري ها و نيز به حرکت درآوري سيستم گردش خون کمک مي‌کند. اين کارشناس هلال احمر همچنين تسکين درد مفاصل در آرتروز و بيماري هاي التهابي، تمدد اعصاب، رفع گرفتگي عضلات، بهبود جريان خون و تقويت سيستم قلبي و عروقي را از ديگر مزاياي سونا عنوان کرد. نوري الاصل افزايش سوخت و ساز بدن را از ديگر فوايد سونا عنوان کرد و افزود: بدن در هر جلسه سونا 300 تا 500 کالري مي سوزاند و تعريق در سونا سبب دفع سموم و سم زدايي از بدن مي شود.

وي با بيان اين‌که افراد بعد از شنا کردن بايد سراغ سونا بروند، گفت: مدت زمان استفاده از سونا براي افراد تازه کار پنج تا شش دقيقه توصيه مي شود و در جلسات بعدي اين طول زمان مي تواند تا 15 دقيقه برسد و براي سالمندان توصيه مي شود اين زمان بيش از پنج دقيقه طول نکشد.

وي در خصوص رعايت نکات ايمني در سونا اظهار کرد: افراد به محض مشاهدة علائمي مانند سردرد، سرگيجه، رخوت و تپش بيش از حد و غير عادي قلب بايد سونا را ترک کنند و از انجام حرکات نرمش و ورزش سنگين در سونا خودداري کنند.

اين کارشناس هلال احمر هشدار داد، بيماران قلبي و ريوي حتماً پيش از استفاده از سونا با پزشک خود مشورت کنند و بيماران داراي سابقه فشار خون به طورجد از گرفتن دوش آب سرد و يا استفاده از حوضچة آب سرد بلافاصله بعد از سونا خودداري کنند، زيرا اين امر موجب ايجاد حالت شوک در آنها خواهد شد.

وي با بيان اين‌که مبتلايان صرع و ديابت مجاز به استفاده از سونا نيستند، گفت: اين افراد در صورت استفاده از سونا نبايد بعد از سونا سيگار بکشند، زيرا محيط سونا اکسيژن کمي دارد و با کشيدن سيگار حتماً دچار ناراحتي خواهند شد.

نوري الاصل به باور غلط برخي افراد که رفتن به سونا را عاملي براي لاغري مي دانند اشاره کرد و افزود: در سونا اين آب بدن است که تعريق مي‌شود و چربي بدن آب نمي شود و با خوردن آب نيز آب از دست رفته جبران مي شود.