منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

پايين‌ کشيدن‌ کرمانشاه ‌از صدر جدول ‌بيکاري

bikari

عبدالله الماسي ـ ايرنا

صعود کرمانشاه به صدر جدول استان هاي بيکار کشور، سوالاتي را ايجاد کرده اما آنچنان که مديران استان مي گويند، اجراي موفق تفاهم نامه استانداري و قرارگاه خاتم الانبياي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مي تواند ريشه بيکاري استان را بخشکاند.

تفاهمي براي پايين کشيدن کرمانشاه از صدر جدول بيکاري

استان کرمانشاه، پاييز امسال چهارمحال و بختياري را هم کنار زد و بر سکوي اول بيکاري کشور نشست. در تابستان 94، چهارمحال با نرخ بيکاري 16 درصد بيکارترين استان کشور و بالاتر از کرمانشاه (15.2 درصد) ايستاده بود. اما آخر دي ماه مرکز آمار ايران اعلام کرد که تعداد افراد بدون شغل کرمانشاه در فصل پاييز سير صعودي پيدا کرده و نرخ بيکاري استان را به 18.6 درصد رسانده است.

نرخ بيکاري کرمانشاه در تابستان امسال 15.2 و در پاييز سال گذشته 15.3 درصد بود. آمار دقيقي از تعداد بيکاران استان کرمانشاه اعلام نشده است اما برخي آمارها اين رقم را حدود 90 هزار نفر اعلام مي کند که بيش از 70 درصد آنها هم مهارت و حرفه اي ندارند.

نرخ بيکاري کرمانشاه در دولت يازدهم کاهش مي يابد

داود ياوري، مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان کرمانشاه در اين باره در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: با رويکردي که دولت تدبير و اميد در پيش گرفته و آمدن استاندار جديد با شعار تحول، اميدواريم همکاري و هم افزايي همه دستگاه هاي اجرايي و بخش خصوصي نرخ بيکاري کاهش پيدا کند. پيگيري 15 ابرپروژه توسط سپاه پاسداران مهمترين اقدامي است که به گفته ياوري براي پايين کشيدن آمار بيکاران استان در حال انجام است.

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان کرمانشاه اضافه مي کند: استانداري کرمانشاه و قرارگاه خاتم الانبيا (ص) سپاه پاسداران، تفاهم نامه اي منعقد و 15 طرح بزرگ را تعريف کرده اند که بي شک تحقق آن‌ها در وضعيت بيکاري استان اثر مثبتي خواهد گذاشت. ياوري عنوان مي کند که در صورت تخصيص اعتبار اين طرح ها، عمليات اجرايي آن‌ها آغاز مي شود؛ هرچند که برخي از اين طرح ها هم اکنون در حال اجراست. وي مثال مي زند که قطار سبک شهري در پي اين تفاهم نامه از حالت توقف خارج شده و با تلاش مسئولان هم اکنون در حال پيشرفت بوده و سرعت تکميل آن بيشتر شده است. آنچنان که ياوري مي گويد: در بودجه سال آينده نيز حتماً براي اين طرح ها اعتباراتي لحاظ مي شود.

جزئيات تفاهم نامه استانداري و قرارگاه خاتم

تفاهم نامه استانداري کرمانشاه و قرارگاه خاتم الانبياء (ص) سپاه پاسداران، اوايل دي ماه امسال به امضا رسيد که مقرر شده طي آن، 18 پروژه با 80 هزار ميليارد ريال اعتبار در استان اجرا مي شود. خبرنگار ايرنا براي اطلاع از جزئيات اين تفاهم نامه به سراغ معاون هماهنگي امور عمراني استانداري کرمانشاه رفت.

مجتبي نيک کردار در گفت و گو با ايرنا گفت: هم اکنون در حال رايزني و مذاکره براي اجراي همه بخش هاي اين تفاهم نامه هستيم و اگر بر سر قيمت و نحوه اجراي طرح ها به جمع بندي و توافق برسيم و مجوزهاي لازم از مبادي ذيربط گرفته شود، اجراي آنها آغاز مي شود. به گفته وي به دليل رقم بالاي طرح ها، بايد مجوز ترک تشريفات آنها از سوي شوراي عالي فني کشور در سازمان مديريت و برنامه ريزي صادر شود.

آغاز فاز دوم تونل قطار شهري طي 2 ماه آينده

نيک کردار، حفر فاز دوم تونل قطار سبک شهري کرمانشاه از ميدان آزادي تا ميدان فردوسي را يکي از اين تفاهم نامه استانداري و قرارگاه خاتم عنوان و اضافه کرد: هم اکنون در اين باره در حال مذاکره هستيم و پيشرفت هاي خوبي هم داشته ايم که اميدواريم ظرف يکي 2 ماه آينده کار به مرحله عملياتي برسد. وي اظهار کرد: احداث فاز اول تونل هم در حد فاصل سه راه 22 بهمن تا ميدان آزادي، توسط پيمانکار ديگري در دهه فجر امسال کلنگ زني مي شود.

طول مسير قطار سبک شهري کرمانشاه از ميدان طاقبستان تا ميدان فردوسي 12 کيلومتر است که حدفاصل سه راه 22 بهمن تا ميدان آزادي(1.5 کيلومتر) و ميدان آزادي تا ميدان فردوسي (پنج کيلومتر) به صورت زيرزميني و مترو حفر مي شود. معاون هماهنگي امور عمراني استانداري کرمانشاه در ادامه گفت: قرارگاه خاتم با شهرداري کرمانشاه هم براي احداث 11 ايستگاه تقاطع غيرهمسطح تفاهم کرده است و در تلاشيم که چند مورد از اين طرح ها طي 2 سه ماه آينده به قرارداد و آغاز فاز عملياتي برسد.

از ساماندهي آبشوران تا احداث نيروگاه و پالايشگاه

احداث 6 ايستگاه زيرزميني مترو، توسعه سطوح پروازي فرودگاه کرمانشاه و طراحي و احداث سالن ترانزيت، ساماندهي رودخانه قره سو و آبشوران، طرح مطالعاتي شناسايي نوع، مکان، عيار و اندازه معادن معدني استان، احداث نيروگاه سيکل ترکيبي برق در منطقه ويژه اقتصادي قصرشيرين با نگاه به صادرات به عراق و احداث يک پالايشگاه جديد در کنار پالايشگاه آناهيتا يا مکاني ديگر از ديگر موارد تفاهم نامه استانداري و قرارگاه خاتم الانبياء (ص) است که به گفته نيک کردار تعيين جزئيات آن‌ها در حال گفت و گو است. وي گفت: قرارگاه خاتم براي ساخت بخشي از آزادراه همدان به کرمانشاه در حد فاصل شهرستان صحنه تا شهر کرمانشاه هم ابراز تمايل کرده است اما اگر وزارت راه با سرمايه گذار ايتاليايي براي احداث کل آزاد راه به توافق برسد، ورود قرارگاه خاتم به اين طرح منتفي مي شود. تکميل تصفيه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه، مکان يابي و طراحي شهرک سلامت، احداث بيمارستان 540 تختخوابي کرمانشاه، طراحي، الگوسازي و احداث شهر نمونه در استان با رويکرد اقتصاد مقاومتي و احداث شبکه هاي فرعي (درجه سه و چهار) آبياري و زهکشي طرح گرمسيري، ساير موارد تفاهم نامه استانداري کرمانشاه و قرارگاه خاتم الانبياء(ص) است. به گفته نيک کردار، احداث سامانه گرمسيري استان کرمانشاه از جمله همکاري هاي استانداري و قرارگاه خاتم است که هم اکنون در حال اجراست.

شيوه تأمين هزينه هاي هنگفت اجراي طرح ها

نيک کردار درباره شيوه تأمين هزينه هاي هنگفت اجراي اين طرح ها هم گفت: قرارگاه خاتم 30 درصد هزينه را به صورت نقد و 70 درصد را هم به صورت تهاتر با اموال و املاک دولت يا ارگان طرف قرارداد دريافت مي کند؛ در واقع در اين شيوه مي توانيم در شرايط کمبود نقدينگي دولت، با اموال و املاک موجود، طرح‌ها را پيش ببريم.

وي معتقد است که رسيدن به مرحله عقد قرارداد و اجراي طرح هاي تفاهم شده با قرارگاه خاتم، زمان بر است اما در عين حال مديريت استان اميدوار است اين امر هر چه زودتراتفاق بيفتد.