منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

پخت ‌و پز در ظروف‌ فلزي خطرناک است

 

Pan

يک کارشناس تغذيه معتقد است، استفاده از ظروف آلومينيومي مي تواند در بروز آلزايمر موثر باشد.

مريم شيرمستي در گفت و گو با ايسنا، بهترين ظروف براي پخت و پز را ظروفي دانست که هيچ نوع واکنشي به غذا ندهند و ترکيبات آن‌ها وارد غذا نشود. وي ادامه داد: اين ويژگي در ظروف قديمي سنگي و سفالي وجود داشت تا اين‌که ظروف فلزي وارد بازار شدند.

اين کارشناس تغذيه با بيان اين‌که ظروف مسي براي پخت و پز مناسب نيستند، اظهار کرد: اگر يک آزمايش ساده انجام دهيم و مقداري آبليمو در ظرف مسي بريزيم، شاهد تغيير رنگ ظرف خواهيم بود که بيانگر واکنش مس به غذا است.

به گفته شيرمستي، اين ويژگي در خصوص ظروفي از جنس روي هم صدق مي کند و استفاده از آنها براي پخت و پز مناسب نيست.

وي ظروف آلومينيومي را از بدترين ظروف براي پخت و پز دانست و اظهار کرد: بررسي ها نشان داده تجمع آلومينيوم در سلول هاي مغزي مي تواند آلزايمر را تشديد کند که اين امر با استفاده از ظروف آلومينيومي تشديد شود.

اين کارشناس تغذيه ظروف پيرکس، چدن و سراميک را بهترين ظروف براي پخت و پز عنوان کرد که هيچ نوع ماده اي را وارد غذا نمي کنند.

شيرمستي اظهار کرد: البته اين ظروف بايد بدون خش باشند، چون هرگونه خش باعث مي شود مقداري از مواد ظرف چدن يا تفلون که شامل آلياژهاي فلزي است، وارد غذا شود.

وي در خصوص ظروف مناسب براي نگهداري از غذاها نيز اظهار کرد: در درجه اول ظروف بايد در محکم داشته باشند تا از تماس غذا با هوا جلوگيري گردد.

اين کارشناس تغذيه با اشاره به اين‌که براي غذاهايي که داغ نيستند حتي از ظروف پلاستيکي هم مي‌توان استفاده کرد، يادآور شد: بهترين ظروف براي نگهداري غذا خصوصاً در يخچال، ظروف استيلي هستند که زنگ نمي زنند.