منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

کشاورزان‌ از‌ سموم‌ ارگانيک‌ استقبال‌ نمي‌کنند

Y-Ghodis_01

گفتگو با اولين توزيع کننده‌ي سموم دفع آفات و داروهاي دامپزشکي در کرمانشاه

کشاورزان‌ از‌ سموم‌ ارگانيک‌ استقبال‌ نمي‌کنند

1396/11/29
شهرمن- گروه جامعه

«يحيي قدسي» از بازاريان خوش نام، سرشناس و مردم دار است که اولين توزيع کننده‌ي سموم دفع آفات و داروهاي دامپزشکي در استان کرمانشاه مي باشد و نزديک به پنجاه سال است به اين کار اشتغال دارد. تجربه و تبحر ايشان در تشخيص آفات و بيماري ها و روش هاي از بين بردن آنها در ميان مشتريان فروشگاه مزرعه زبانزد است. در يک صبح آفتابي زمستاني به ديدار اين پيشکسوت رفتيم و ساعتي پاي صحبت هايش نشستيم.  

-از چه سالي شروع به فعاليت کرده و چطور شد که اين شغل را انتخاب کرديد؟

من از سال 1344 کارم را شروع کردم و در سال 1346 پروانه سم فروشي را گرفتم. در ابتدا در کار واردات و خريد و فروش برنج بودم اما بعد از چند سال اين کار افت کرد و به توصيه‌ي يکي از آشنايان وارد کار فروشندگي سموم دفع آفات و داروهاي دامي شدم .

-آيا از ابتدا در همين مکان فعلي فعاليت مي کرديد؟

خير در ابتدا دور ميدان آزادي که در آن زمان ميدان کوچکي بود و شاپور نام داشت، يک مغازه داشتم. در سال 1354 مکان فعلي را ساختم و از آن موقع در اينجا ساکن هستم.

-از فعاليت هايي که تا به امروز انجام داده ايد بگوييد. آيا قبل از شما کسي به اين کار اشتغال داشت؟

خيردر واقع من اولين عرضه کننده سموم دفع آفات در کرمانشاه هستم و شايد در حدود 15 الي 20 سال به تنهايي اين مسئوليت را برعهده داشتم. نمايندگي پتروشيمي آبادان براي توزيع کود شيميايي در منطقه غرب، مدير داروهاي دامپزشکي و نمايندگي کل بذرها در منطقه غرب و… را داشته ام.

Y-Ghodis_02

-در ابتداي کار با چه مشکلاتي روبرو بوديد؟

بزرگترين مشکلي که در آن زمان با آن روبرو بودم عدم پذيرش و مخالفت دامدارها در استفاده از داروهاي دامي بود اما من آنقدر به اين کار علاقه مند شده بودم که داروها را در ماشين مي ريختم و به صورت رايگان و با کلي توضيح و تفسير به دامدارها مي دادم و داروها را به آنها معرفي مي کردم. در آن زمان اداره‌ي دامپزشکي در ابتداي خيابان کسري بود که فقط يک اتاق و يک دامپزشک به نام دکتر اربابي داشت که تمام کارهاي دامپزشکي اعم از معاينه، تزريق واکسن و… توسط ايشان انجام مي شد. من با ايشان مراوده داشتم و از ايشان مشاوره و راهنمايي مي گرفتم. حتي بعد از گذشت چند سال هم هر زمان که از من خواسته مي شد که دارو به منطقه‌اي برسانم بلافاصله يک وانت را پر از دارو مي کردم و شخصاً به آن منطقه برده و تحويل مي دادم.

-آيا تا به حال در مواجهه با سموم و استنشاق هواي آلوده به سم با مشکلي مواجه شده ايد؟

خير تاکنون مشکل خاصي نداشته ام فقط در سال هاي اول احساس خواب آلودگي پيدا مي کردم و زياد مي خوابيدم که به مرور زمان اين مشکل نيز برطرف شد.

-کيفيت اجناس و سطح توقع مشتريان از گذشته تا به حال چقدر تغيير کرده است؟

من در حال حاضر تنها سموم دفع آفات در مغازه مي فروشم و سال هاست که داروهاي دامي عرضه نمي کنم.  متأسفانه درحال حاضر کيفيت اجناس چه ايراني و چه خارجي بسيار افت کرده است و البته آفات نيز بسيار مقاوم تر شده اند و براي از بين بردن آفات بايد مقدار زيادي سم به کار برد. سطح توقع مشتريان نيز بسيار بالاست و مشترياني دارم که دو سال است نسيه گرفته اند و هنوز پس نداده اند با اين حال سعي مي کنم تا جايي که امکان دارد با مردم مدارا کنم

– گرفتن مجوز براي راه اندازي اين شغل نياز به داشتن مدرک خاصي دارد؟

در گذشته داشتن تخصص براي شروع اين کار لازم نبود اما الان دريافت مجوز منوط به داشتن مدرک در زمينه‌ي کشاورزي يا گياه‌شناسي است. البته بايد يادآوري کنم که ما صنفي نداريم و مجوز ما از طرف سازمان جهادکشاورزي حوزه‌ي حفظ نباتات صادر مي شود. الان بيشتر مشترياني که به من مراجعه مي کنند به دليل تجربه من در تشخيص نوع آفات و مشاوره و راهنمايي به آنها در زمينه نوع سمي است که بايد مصرف کنند. من براي هر مشتري نوع سمي که بايد استفاده کند و طريقه استفاده از آن را چندين بار توضيح مي دهم تا وقتي که مطمئن شوم که کاملا متوجه شده است.

Y-Ghodis_03

– در کرمانشاه کارخانه‌ي توليد کننده‌ي سموم دفع آفات وجود دارد؟

بله تقريبا دو سال است که کارخانه اي در نزديکي شهر روانسر به نام مجتمع شيميايي بيستون با نام اختصاري مشبک تأسيس شده است. اين کارخانه توليدات متنوعي دارد و کيفيت محصولاتش نيز بالاست. من نيازمندي هاي مغازه را در درجه اول از شرکت هاي داخل استان تأمين مي کنم و اگر موجود نباشد از خارج استان سفارش مي دهم.

-يکي از مسائل مهم زيست محيطي که دغدغه بسياري از مردم است استفاده بيش از حد کشاورزان از سموم دفع آفات است آيا راه حلي در اين زمينه وجود دارد؟

بله متأسفانه اين مسأله وجود دارد. بايد به سمت و سويي برويم که استفاده از سموم ارگانيک جايگزين استفاده از سم هاي شيميايي و مضر شوند. من مدتي سم هاي ارگانيک عرضه مي کردم اما متأسفانه استقبالي از آن نشد. دليل آن هم اين است که سم هاي ارگانيک قيمت بالاتري دارند و سم پاشي بايد چندين مرتبه انجام گيرد بنابراين زحمت آن زيادتر و پرهزينه تر است. براي رفع اين مشکل سياست گذاري‌ها بايد در جهتي باشد که کشاورزان را راغب به استفاده از سم هاي ارگانيک کند. به نظر من سازمان جهاد کشاورزي بايد اين امر را ترويج کند و به نحوي کشاورزان را مجبور به استفاده از سموم ارگانيک نمايد. متأسفانه کشاورزان در همدان آنقدر از سموم دفع آفات به ميزان زياد استفاده کرده اند که خاکشان خراب شده است و کشت سيب زميني را به اين منطقه منتقل کرده اند.

-آيا در اوقات فراغت به فعاليت هاي ديگري نيز مشغول هستيد.

در گذشته فعاليت هاي هنري زيادي داشتم مانند نقاشي با مداد رنگي، مجسمه سازي، نقاشي روي شيشه و منبت کاري اما در حال حاضر به دليل مشغله زياد فرصتي براي انجام اين کارها ندارم.

-مشتريان بيشتر در چه فصلي و چه زمان‌هايي به شما مراجعه مي کنند؟

کار ما بستگي زيادي به کار کشاورزان دارد بنابراين اوج داغي بازار در پنج ماهه اول سال است و بقيه ماه هاي سال تراکم کاري کمتري داريم.

-به عنوان آخرين سخن خاطره اي تعريف بفرماييد.

خاطره اي که به ياد دارم مربوط به سال 69 است. يک شب که مغازه را تعطيل کرده و به خانه رفته بودم از طرف کلانتري با من تماس گرفته و گفتند که مغازه آتش گرفته و از من خواستند که به مغازه برگردم. وقتي به مغازه برگشتم ديدم که رئيس آتش نشاني به همراه پرسنل آن و رئيس کلانتري همه درب مغازه جمع شده و با بيل مکانيکي مشغول بيرون آوردن پنجره ها و خاموش کردن آتش هستند. به دليل وجود مواد سمي که همگي اشتعال زا هستند خاموش کردن آتش به سختي انجام مي شد و به محض خاموش شدن، مجدداً آتش شعله ور مي شد. از آنجا که مغازه نزديک جايگاه عرضه‌ي سوخت است وضعيت بحراني تر شده بود تا اينکه نزديکي هاي صبح آتش خاموش شد. متأسفانه تمام سموم و وسايل موجود در مغازه در اثر آتش سوزي از بين رفت و به نوعي مجبور شدم همه چيز را از اول شروع کنم.