منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

گور دخمه هاي راز آلود صحنه، آرامگاه باستاني مادها

sahneh 1

شهرمن – گروه فرهنگ

کوه «شوق علي» در منطقه‌اي بکر و زيبا به نام دربند صحنه در استان کرمانشاه،گور دخمه هايي در دل خود دارد که از رسوم دفن مردگان ايرانيان باستان پرده بر مي دارد؛  گورهايي رازآلود از زمان مادها يا هخامنشي که قصه‌هاي فراواني از آن دوران در سينه دارند.

گور دخمه هاي دربند، در ارتفاعي بيش از 50 متر از سطح رودخانه روان در سراب صحنه در بدنه کوه شوق علي واقع در شمال شهر صحنه حجاري شده اند. اين گور دخمه ها در ميان اهالي صحنه به«قبرکيکاوس»، «فرهاد تراش» و «گور شيرين و فرهاد» معروفند.

حجاران هخامنشي، محلي به طول 14/5 متر و ارتفاع 11 متر را تراشيده اند و در آن دخمه بزرگي را ساخته اند که درگاهي رو به جنوب دارد.

اين هنرمندان خوش ذوق در جلوي گور دخمه فضاي ايوان مانندي ايجاد کرده اند تا به صفحه اي در صخره منتهي شود. در دو طرف فضاي اين ايوان 2 ستون سنگي وجود داشته که متأسفانه تنها پايه و بخشي از ساقه آن بر جاي مانده است که شيارهايي شبيه به پايه ستون هاي معروف دوره هخامنشي دارد.

پس از ايوان، گور دخمه بزرگ ورودي دهنه به چشم مي خورد که تاقي در حدود 9 متر است؛ در اين محل در هر يک از اضلاع شرقي و غربي، سکويي مشاهده مي شود که در آن مقبره هايي حفر شده است.

در ميان دو سکو، مدخل مستطيل شکلي وجود دارد که به اتاق زيرين مرتبط مي شود. در داخل اين اتاق نيز قبري داخل سنگ تراشيده شده که سکويي در کنار خود دارد.

sahneh 2

حجاران هخامنشي در ديوار شمالي اين اتاق، دو تاقچه کوچک براي قراردادن نذورات و هدايا تعبيه کرده اند.  بسياري از گردشگراني که به دربند صحنه مي آيند آنچنان مجذوب طبيعت فوق العاده و آب و هواي مطبوع و کم نظير اين منطقه مي شوند که جنبه تاريخي آن را فراموش مي کنند و از ديدن گور دخمه هاي دربند که از ميان درختان سر به فلک کشيده اين تفريحگاه قابل مشاهده اند، غافل مي مانند.

دربند صحنه در قسمت شمالي شهر صحنه که با طنازي وصف ناپذيري لذت سفر به تاريخ را از کف مهمانانش ربوده است، از خوش آب و هواترين نقاط استان کرمانشاه و حتي کشور محسوب مي‌شود که با وجود جذابيت هاي طبيعي همچون آبشارهاي زيبا و خروشان و داشتن امکانات رفاهي و اقامتي، مسافران و بازديدکنندگان بي شماري را پذيراست و خاطرات خوب و فراموش نشدني در دل و جان آنها به يادگار مي‌گذارد.

در اين منطقه، دره هاي بسيار زيبا با انواع درخت‌ها و باغ ميوه وجود دارد که در تاريخ باستان ايران احتمالاً زيستگاه و تفرجگاه بسياري از شاهان دوره هاي مختلف بوده است.

در سرچشمه هاي اصلي اين دره در زمان هاي نه چندان دور، آبشار کوچک ديگري وجود داشته که در حال حاضر به نام آبشارخشکه معروف است.

پايين تر از اين آبشار خشک شده سرچشمه هاي آب دربند به نام چهارچشمه (چوار کيني) وجود دارد که قسمت شمالي دربند است و خود به تنهايي از مکان هاي زيبا و ديدني دربند به شمار مي‌رود.