منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

یلدا در ماتم چهلم

داغی که با بی تدبیری هنوز داغ است

بنفشه رضایی

photo746456159630765714امروز در سالگرد ابلاغ حقوق شهروندی از جانب رئیس جمهور و در آستانه‌ی چهلمین روز از فاجعه‌ی زلزله‌ی 2/7 ریشتری استان کرمانشاه و شروع فصل زمستان، مردم زلزله زده‌ی این منطقه‌ هنوزاز بدیهی ترین حقوق شهروندی و حتی انسانی برخوردار نیستند.
زلزله ای که به گفته‌ی استاندار کرمانشاه در شورای اداری، بیش از پنج هزار میلیارد تومان خسارت به بار آورده است.
به راستی جایگاه بند اول این منشور، حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی برای مردم استان کرمانشاه کجاست؟
دولتمردانی که اکنون در سالن همایش گرم و مجلل نشسته اید و از حقوق شهروندی حرف می زنید و آمار و گزارش کار ارائه می دهید! می دانید مردم زلزله زده‌ی شهر سرپل ذهاب و نیمی از روستاییان، چهل روز است درجدال با بیماری، سرما و باران زیر چادر زندگی می کنند؟
به شما گفته اند برخی تا همین چند روز پیش هنوز استحمام نکرده و خاک آوارها همچنان برسرشان بوده است؟

خبر دارید چند درصد از مردم زلزله زده‌‌ی سرپل ذهاب روزهاست که گوشت نخورده اند و اگر غذای گرمی هم دیده اند به همت مردم غیرتمند این سرزمین است؟
وقتی منشوررا تدوین کردید می دانستید در سالگردش به دلیل کندی روند ساماندهی مدارس یا استقرارمکان های آموزشی موقت، حدأقل نیمی از کودکان یک شهر از حق تحصیل باز مانده اند؟ بسیاری از مدارسی که بازگشایی شده اند وسیله‌ی گرمایشی در آنها تعبیه نشده است و دانش آموزان لرز سرما را کنار لرزیدن از پس لرزه ها برای تحصیل علم به جان می خرند.
می دانید بسیاری از خانواده ها آنقدر فقیر شده اند که حتی توانایی برگزاری یک مراسم یادبود هم برای عزیزان از دست رفته شان ندارند وغمشان را هنوز با هیچکس شریک نشده اند؟
درک می کنید وحشت از آینده وقتی مسئولیت زن و فرزند بر گردنت است، خانه ات ویران شده، مقروضی و دستت خالیست یعنی چه؟ این یعنی حقوق شهروندی را یکجا از تو سلب کرده اند!
البته مشکلات و کمبودهای استان کرمانشاه حکایت فردای زلزله و دیروز زلزله نیست. تا جایی که مردم این استان به یاد دارند، درد، رنج و نادیده گرفته شدن همیشه دمخورشان بوده است!
حتی حق نفس کشیدن در هوای پاک هم سال هاست از آنان گرفته شده؟ حقی که آنقدر ابتدایی است که در این منشورهم قیدش نکرده اید.
حق تشکیل و برخورداری از خانواده برای جوانان استان کرمانشاه با رتبه‌ی اول بیکاری کجاست؟
حق مسکن و مالکیت، حق داشتن شغل را آیا واقعاً برای جوانان ما حق می پندارید؟
حقوق دیگر هم که برای مردم کرمانشاه بیشتر به شعار می ماند یپیشکش خودتان! همان حق زندگی و نفس کشیدن را هم بدهید سپاسگویتان هستند.
راستی یلدا نزدیک است. سفره‌ی زلزله زدگان و مردم شهر کرمانشاه در این شب چه قدر رنگین است؟
برای از عزادرآوردن آنانی که عزیزانشان را از دست داده اند در یلدا و چهلمین روز از فاجعه چه برنامه ای دارید؟

روزهای سرد و سردتر در راهند. تار و پودی از پارچه برای مردم سقف نمی شود. تا عمق فاجعه بیشتر نشده است به فکر سرپناه باشید.