منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

آبگرفتگي، داستان ‌تکراري ‌شهر ‌کرمانشاه

هفته نامه شهرمن / شماره 54 / 22 آبان 1397

60cdece3-03b9-49b8-a8a6-bf441efc60d8

 

خسارت به برخي مغازه هاي پاساژ ملت در بارندگي هاي اخير

آبگرفتگي، داستان ‌تکراري ‌شهر ‌کرمانشاه

شهرمن- مژگان اميري

باران جلوه‌ي رحمت بي انتهاي يزدان با وجود زيبايي و لطافت بيکران خويش در مواقعي از روزهاي پر بارش اگر مهياي آمدنش نباشيم، به آب هاي سرگردان به شکل سيلاب تبديل مي شود و باعث رنج و زحمت شهروندان مي گردد. وقتي شدت بارش ها افزايش مي يابد در معماري شهر کرمانشاه تدبيري براي هدايت و مهار آب هاي سطحي انديشيده نشده است. سيلاب زندگي مردم را مختل مي کند و گاهي هم خساراتي وارد مي کند چنانچه در موج بارشي 4آبان ماه شاهد آب گرفتگي در محله ها و خيابان هاي مختلف بوديم که موجب نفوذ آب به تعدادي از منازل مسکوني و واحد هاي تجاري شد.
پاساژ ملت در نزديکي ميدان آيت ا… کاشاني نيز در اين روز دچار آب گرفتگي شد وکسبه اين ناحيه متحمل خسارت شدند.
براي تهe636068b-50a8-4f45-ba04-b5e495efc101يه گزارشي در اين خصوص، به پاساژ ملت رفتيم. به محض ورود بود تند نم به مشام مي رسيد. وقتي به طبقه زير رسيديم، علاوه بر بوي شديد نم، سنگفرش هاي کف راهرو نيز از نظر شکل ظاهري بر اثر آب گرفتگي تغيير رنگ داده بودند. ميزهاي تلوزيون خيس وکارتن هاي باد کرده در گوشه وکنار ديده مي شدند.
چند واحد تجاري که همه لوازم صوتي تصويري و الکترونيکي عرضه مي کنند، به علت پايين تر بودن سطحشان از ساير واحد ها دچار بيشترين آبگرفتگي و خسارت شده بودند.
مغازه زهرابي از جمله اين واحد هاست، وي درباره‌ي ماجراي آبگرفتگي زيرزمين پاساژ ملت گفت: هميشه موقع باران هاي شديد از خيابان هاي فردوسي و شريعتي آب به اين قسمت سرازير مي شود و آب راه ها جوابگوي هدايت اين حجم از آب نيستند، زيرسازي اين ناحيه بايد اصلاح ومرمت شود. چندين بار به شهرداري وفرمانداري شکايت برده ايم ولي خبري از رسيدگي نشده است.
وي اضافه کرد: روز حادثه از ساعت 5 بعداز ظهر با مراجع مربوطه تماس گرفتيم ولي تا 9 شب کسي نيامد. تا اينکه بالاخره ساعت 9 شب آتش نشاني با کف کش آب را خارج کرد. تمام ميزهاي تلويزيون من خيس شده است، بسته بندي آن را باز کرده ايم و داخل راهرو هاي پاساژ گذاشته ايم تا خشک شوند. داخل مغازه هم بخاري روشن کرده ايم که لوازم برقي و در وديوار خشک شوند.
در حين گفتگو متوجه شديم همه کسبه از سرعت ونحوه امدادرساني نيروهاي مربوطه ناراضي وگله مند هستند و اينکه مشکل آب گرفتگي هر چند سال يکبار تکرار مي شود.
کرمجاني يکي ديگر از مغازه داران ضمن ابراز عدم رضايت از خدمت رساني به موقع گفت: پس از گذشت چندين ساعت از ورود سيلاب و93a45bb0-fac3-4e25-a5d7-6f2cc2e1cab9بعد از نفوذ آب به اجناس از جمله تلويزيون، لباسشويي و ديگر وسايل الکترونيکي، آتش نشاني به کمکمان آمد. يکي ديگر از کسبه اضافه کرد: من به همراه ديگر همکارانم با سطل آب را به خارج از پاساژ مي برديم و در دهانه لوله فاضلاب تخليه مي کرديم. آتش نشاني بعد از چندين بار تماس رسيد، شايد اغراق نباشد اگر بگويم خودمان چندهزار ليتر آب را با سطل بيرون برده بوديم. خيلي از لوازم برقي در اين حادثه از بين رفتند. به جز در ورودي از مغازه هاي بالايي هم آب به داخل مي آمد. اين اتفاق تازگي ندارد و در سال هاي گذشته هم تکرار شده است، چند بارهم به شرکت هاي بيمه براي بيمه کردن مراجعه کرديم اما شرکت هاي بيمه طبقات زيرزمين را درمقابل سيل بيمه نمي کنند.
سرايدار مجتمع تجاري ملت هم گفت: حدود 40 سانتي متر آب داخل پاساژ بود و تا ته پاساژ آب رفته بود، اوضاع خيلي بدي داشتيم لوله هاي فاضلابي که وجود دارد براي انتقال اين حجم آب خيلي تنگ و کوچک هستند، 10-15 بار به جاهاي مختلف زنگ زديم تا اينکه بالاخره آتش نشاني رسيد.
هنوز در ابتداي فصل بارندگي قرار داريم. بيم آن مي رود که با ادامه بارش ها باز هم شاهد تکرار آبگرفتگي ها و وقوع خسارت هاي مالي و بروز مسائل دردسر ساز براي شهروندان باشيم.