منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

استاد يداله عاطفي، شاعر عاطفه‌ها

هفته نامه شهرمن / شماره 51 / 20 شهریور 1397

raw-2

به بهانه‌ي انتشار شماره پنجم فصلنامه‌ي قلم

 

استاد يداله عاطفي

 

شاعر عاطفه‌ها

اميرپويا قدسي

شعر و ادبيات كرمانشاه همواره با نام بزرگاني آميخته كه از مفاخر ملي و سرچشمه هاي زلال ادب ايران زمين محسوب مي‌شده‌اند. اما خوي و خصلتِ خاكساري و فروتني اين بزرگان باعث شده کمتر از آنچه كه شايسته‌شان است در بين ادب دوستان ايران شناخته شوند و با اينكه آثارشان زمزمه‌ي اهل هنر  و ادب است، چهره‌ و نامشان پوشيده مانده.

بي شك نمونه‌اي تابناك از اين استادان بي ادعا »استاد يداله عاطفي« از اصيل زادگان كرمانشاه و يكي از بزرگان ادب و هنر اين سرزمين است. او كه عمري را صرف آموزش فرزندان اين آب و خاك در كلاس‌هاي درس كرده، علاوه بر قريحه‌اي كم نظير و استادانه در سرودن سبك‌هاي گوناگون شعر، دستي هم در هنر و به ويژه ترانه سرايي و موسيقي دارد.

منزل او در طول ساليان متمادي ميزبان استادان بنام و سرشناس موسيقي ايران مانند پورناظري‌ها، كامكارها و … بوده و فروتنانه هر آنچه در سراي خويش از عشق داشته به دامان ميهمان ‌افشانده.

علاقه‌ي استاد به مطالعه و كتاب نيز زبانزد است و كتابخانه‌ي او مجموعه‌اي نغز و بي نظير از كتب مرجع و ناياب؛ كه در طي ساليان متمادي با دقت و  وسواس بسيار جمع آوري شده است.

توفيق آشنايي با اين خاندان هنرور حدود بيست سال است كه نصيب بنده شده و فرزند برومند استاد، جناب »بهرنگ عاطفي« سالياني است كه از دوستان و نزديكانم است.

اما انتشار شماره پنجم »فصلنامه ادبي فرهنگي قلم« كه مجموعه‌اي كم نظير از آراء و نظرات استادان ادب و هنر درباره‌ي شعر و زندگي»استاد عاطفي« در 145 صفحه است مرا بر آن داشت از همكارانم در اين نشريه‌ي وزين سپاسگزاري و قدرداني نمايم\‌؛ چرا كه اين حركت بديع به طور قطع اثرات مثبت بسياري در پيشبرد فرهنگ و ادب اين ديار خواهد داشت و در اين وانفساي فرهنگي چراغي فروزان به سوي آينده‌اي روشن‌ خواهد بود.