منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

افتتاح 4 طرح فرهنگي ‌در ‌کرمانشاه

شهرمن / شماره 49 / 12 تیر1397

kanoon11

در سفرمديرعامل کانون پرورش فکري کشور به کرمانشاه صورت گرفت

 

افتتاح 4 طرح فرهنگي ‌در ‌کرمانشاه

شهرمن-  مينا بهرامي تبار

چهار طرح فرهنگي در جريان سفردو روزه‌ي مديرعامل کانون پرورش فکري به استان کرمانشاه به‌ بهره‌برداري رسيد.

راه‌اندازي “خانه فن‌آوري و هنر”، “آسمان‌نماي سيار” و “موزه عروسک‌ها” همچنين تبديل خانه تاريخي جليلي به خانه موزه، چهار طرحي بود که روزهاي 5 و 6 تير 1397 به صورت رسمي مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

خانه جليلي جايي براي معرفي آداب و رسوم

خانه تاريخي جليلي که مرکز شماره 10 کانون نيز در داخل آن قرار دارد، با بازسازي، ايجاد تغييرات هنري و اضافه کردن نمادها و اشيا تاريخي، افزايش امکانات و آثار هنري و گسترش فعاليت‌ها و باز شدن درهاي آن به روي عموم مردم، از اين قابليت برخوردار شده است که بازديدکنندگان حتي گردشگران داخلي و خارجي نيز به داخل اين مجموعه بيايند و از آن ديدن کنند.

در اين خانه موزه، کودکان و نوجوانان کرمانشاهي با آداب و رسوم کهن مردم کرمانشاه آشنا مي‌شوند و در حياط آن نيز مشاغل قديمي کرمانشاه، بازسازي شده و به بازديدکنندگان معرفي مي‌شود.

در طبقه دوم اين بنا نيز بافت خانه‌هاي قديمي کرمانشاه با وسايل قديمي تزئين شده است.

مديرعامل کانون و هيات همراه در اين آيين از فضاي دروني اين خانه موزه که شامل تصاوير و ماکت بناها و مشاهير کرمانشاه است، بازديد کردند.

اعضاي اين مرکز هم در طبقه دوم ساختمان در قالب کار نمايشي به بازسازي مراسم نامگذاري نوزاد پرداختند.kanoon2

در اين آيين مديرکل ميراث فرهنگي، رئيس حوزه هنري، مديرکل آموزش و پرورش، رياست سازمان مديريت و برنامه ريزي، رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري کرمانشاه، مشاور استاندار، مديرکل نهاد کتابخانه‌ها، و تعدادي از همکاران شاغل و بازنشسته کانون کرمانشاه نيز حضور داشتند.

مهناز فتاحي مديرکل کانون استان کرمانشاه پيشتر با اشاره به اين‌که يکي از برنامه‌هاي ويژه اداره کل کانون پرورش فکري استان کرمانشاه در سال 97 ، توجه ويژه به معرفي فرهنگ بومي و محلي به کودکان و نوجوانان است، راه‌اندازي دوباره مرکز جليلي به عنوان يکي از پايگاه‌ هاي مهم ترويج و معرفي فرهنگ بومي استان کرمانشاه را در همين مسير عنوان کرده بود.

موزه‌اي ‌براي ‌عروسک‌ها

موزه عروسک‌هاي کانون در طبقه زيرين مرکز شماره 4  کانون کرمانشاه قرار دارد. در اين موزه انواع عروسک‌ها و عروسک‌هاي بومي و محلي وهمچنين عروسک‌هاي نمايشي گروه‌هاي مختلف مراکز کانون استان و عروسک‌هايي که در برنامه‌ها و جشنواره‌هاي مختلف استاني و کشوري مورد استفاده قرار گرفته، به نمايش گذاشته شده است.

اين عروسک‌هاي بومي از سوي مربيان کانون سراسر استان جمع‌آوري و بازآفريني شده و با ارايه شناسنامه اثر، در معرض ديد بازديدکنندگان قرار گرفته است.

آسمان‌نماي سيار

آسمان‌نماي سيار کانون  از ديگر طرح هايي بود که افتتاح شد. اين آسمان نماي سيار در پشت بام مرکز شماره 4 کانون کرمانشاه مورد بهره برداري قرار گرفت. اين آسمان‌نما قابليت حمل و جابجايي به‌نسبت آسان آن است به نحوي که گنبد آن توسط يک دمنده، آماده و راه‌اندازي مي‌شود و بسته به اندازه گنبد از ظرفيت مشخصي جهت استفاده مخاطبان برخوردار خواهد بود. همچنين در داخل گنبد يک پروژکتور با لنز مخصوص براي نمايش زير گنبد قرار داده مي‌شود که به يک نرم‌افزار از طريق رايانه دستي متصل است تا اطلاعات مربوطه و فيلم‌هاي آموزشي در گنبد به نمايش گذاشته شود. ابعاد اين آسمان‌نما به گونه‌اي است که گنجايش نفر کودک را دارد که به مدت  الي  دقيقه در آن حضور يافته و از محيط داخلي آن استفاده کنند.

خانه‌اي براي آموزش فن‌آوري و هنر به کودکان و نوجوانان

“خانه فن‌آوري و هنر” بخش جديد مجتمع فرهنگي و هنري آفرينش در شهر کرمانشاه است که درطبقه زيرين اين مجتمع و در آييني رسمي با حضور مديرعامل کانون به بهره‌برداري رسيد. در اين محل امکاناتي مانند آتليه عکاسي ويژه کودکان، گيم‌ نت ايراني، مرکز تخصصي آموزش رايانه، استوديو ضبط صدا و … در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد. فاضل نظري در اين مراسم از طريق ويدئو کنفرانس با دو مرکز کانون استان نيز ارتباط گرفت و با اعضا و مربيان آن‌ها  گفت‌وگو کرد. هدف از راه‌اندازي اين مکان، جذب اعضا از طريق فعاليت‌هاي جذاب به‌ويژه، جذب اعضاي نوجوان پسر براي شرکت در فعاليت‌هاي فرهنگي مراکز کانون عنوان شده است. قرار است تا اعضاي فعال مراکز، در قالب برنامه اردويي نيز از امکانات اين مجموعه استفاده کنند. در سفر دو روزه مديرعامل به کرمانشاه، اميرحسين آزادي‌وفا معاون توسعه و مديريت منابع کانون و حامد رهنما مديرکل روابط عمومي و امور بين‌الملل، وي را همراهي کردند.

سفر به سرپل ذهاب

فاضل نظري در سفرش به استان کرمانشاه، از فعاليت‌هاي امداد فرهنگي مربيان سراسر کشور در زلزله سرپل ذهاب نيز ديدن کرد.  فرماندار سرپل ذهاب، رئيس آموزش و پرورش و تعدادي ديگر از مسئولان اين شهرستان در اين بازديد وي را  همراهي کردند. مديرعامل کانون در بخشي از اين سفر به ملاقات محمدجواد محبت شاعر  پيشکسوت و محمدابراهيم الهي‌تبار معاون سياسي امنيتي استانداري رفت و با آنان گفت‌وگو کرد.