منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

امیدواریم «سراب نیلوفر» امسال خشک نشود

41456

1395/03/25

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد، امسال شاهد خشک شدن “سراب نیلوفر” نباشیم.
کاظم علیزاده در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: خوشبختانه با بارش‌های خوبی که امسال داشتیم، سراب نیلوفر از نظر میزان آب شرایط مناسبی دارد و شاهد روند خشک شدن آن نیستیم.
وی با بیان اینکه روند خشک شدن این سراب هر سال از خرداد ماه آغاز می‌شد، ابراز امیدواری کرد: در تابستان امسال دیگر شاهد خشک شدن سراب نیلوفر نباشیم.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: امسال با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی اقدامات خوبی برای مدیریت کشت و استفاده آب در حاشیه این سراب اعمال شده و محیط زیست نیز وظیفه نظارت و پایش خود را دنبال می‌کند.
علیزاده با بیان اینکه سراب نیلوفر جزو مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان نیست، تاکید کرد: نمی‌توانیم کار اجرایی برای این سراب انجام بدهیم و فقط نقش نظارتی خود را اعمال می‌کنیم.
وی در خصوص دلایل خشک شدن این سراب طی سال‌های اخیر نیز افزود:خشکسالی، عدم مدیریت منابع آبی حاشیه سراب و کشت محصولات پر مصرف از جمله “ذرت” در اطراف آن از مهمترین دلایل از دست رفتن آب سراب نیلوفر بود.
به گفته این مسئول، سراب نیلوفر برای اولین بار در سال 87 خشک شد و پس از آن تقریبا هر سال شاهد خشک شدن این سراب منحصر به فرد کرمانشاه بودیم.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه از تاثیر خشکسالی‌های پیاپی بر اکوسیستم و گونه‌های گیاهی و جانوری سراب نیلوفر هم یاد کرد و ادامه داد: مهمترین اثر آن از بین رفتن “نیلوفرهای آبی” به عنوان گونه شاخص این سراب بود که به طور کامل از دست رفت.
علیزاده یادآوری کرد: البته اکنون کارشناسان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی به دنبال احیاء این گونه هستند.
وی ماهیان رودخانه‌ای و “زردک” ماهی را از دیگر گونه‌های سراب نیلوفر دانست که به دلیل خشکیدگی سراب از بین رفتند.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است، در صورتی که این سراب احیاء شود، امکان خود ترمیمی و احیاء مجدد برخی از این گونه‌ها وجود دارد.
علیزاده با اشاره به وجود گونه‌های مارماهی در این سراب نیز گفت: مارماهی‌ها و برخی از گونه‌های دوزیستی که در سراب بودند چون امکان زندگی خارج از آب را دارند از بین نرفتند.
به گفته این مسئول، سراب نیلوفر در شرایط مناسب که آب کافی دارد میزبان گونه‌های پرندگان کنارآبزی و آبزی هم خواهد بود که این پرندگان در زمان خشکیدگی سراب به نقاط دیگر می‌روند.