منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

اين‌ قرمز‌ زيبا‌ مجوز تردد ندارد

داستان‌ آهن‌ پاره‌اي‌ که‌ به‌ تنها‌ موستانگ ‌66‌ ارتقا‌ء يافته‌ي‌ موجود در ايران‌ تبدیل‌ شد

اين‌ قرمز‌ زيبا‌ مجوز تردد ندارد

 

شهرمن- مينا بهرامي تبار

محمد علي قمري علاقه‌ اش را به خودروهاي قديمي و کلاسيک، از مطالعه درباره‌ي آنها و شايد جمع آوري کتاب و مجلاتي در اين خصوص، فراتر برده و مدتي است به کار بر روي خودرويي اسقاطي و قديمي براي بازسازي و تعميرش  مشغول شده است. او اطلاعات زيادي در اين باره دارد و هنگام صحبت درباره‌ي خودروهاي مورد علاقه اش برقي در چشمانش ديده مي شود. درباره‌ي چگونگي جان بخشيدن به خودرويي که به چند تکه آهن پاره تبديل شده بود با او به گفتگويي نشستيم که بخشي از آن را در پي مي آوريم.mustung1

– چه مدت است به کار روي اين خودروي قديمي علاقه مند شده ايد؟

چهار سالي مي شود که شروع به کار کرده ام. اين سومين خودروي من است. اولين ماشينم يک بليزر بود. بعدش يک شورولت نوا و حالا هم به دليل علاقه‌ي شخصي شديد، اين موستانگ را انتخاب کردم که البته در آغاز کار جنازه اي بيش نبود وحالا به اين زيبايي رسيده است

 – خودتان سررشته اي از تعميرخودرو داريد؟

مورد جالبي را برايتان مي گويم. در اين چهار سال براي انجام برخي کارهاي تعميري، مجبور شدم 9 بار صافکار عوض کنم چون متأسفانه بدقولي مي کردند و کارم را عقب مي انداختند طوري که کارم به شکايت کشيد. به جايي رسيدم که خودم شاگرد صافکار شدم.

_درباره‌ي خودرويي که دردست تعمير داريد توضيح بدهيد. محصول چه شرکتي است و در ميان برندهاي ديگر چه جايگاهي دارد؟

 اين ماشين که يک موستانگ 1966 مي باشد، محصول شرکت فورد است که از سال1964 تا کنون در حال توليد مي باشد و بخش اعظم فروش شرکت فورد روي اين محصول بوده است. البته در نظر سنجي هايي که شرکت هاي توليد خودرو انجام مي‌دهند از رتبه بالايي برخوردار بوده و حتي به عنوان پرطرفدار ترين خودرو در دنيا شناخته شده است. در مجموع خودروي بسيار موفقي است. حداكثر سرعت ماشين بسته به صاحب ماشين و نيازش قابل تغيير است. اسكلت و بدنه ماشين طوري است كه قابليت هر گونه تغيير و تقويت را به صورت نامحدود دارد. موستانگ خودرو مسابقه است. اسم كلاس آن كلاس”پونيكار” است. رقيب اصلي موستانگ کامارو مي باشد که آن نيز براي ماندن در بازار رقابت توسط شرکت شورلت توليد شد. اين دو كم و بيش در رقابت هستند ولي هوز هم موستانگ يه سر وگردن بالاتر است. خودرو سازي آمريكا 2 قطب دارد يكي فورد ويكي هم جنرال موتورز. هنري فورد خود بنيان گذار خط توليد ماشين در دنيا بوده است و اولين كارخانه توليد ماشين سازي را به اسم كارخانه فورد بنا كرد.

mustung2

 برچسب ها و خطوط روي خودرويي که کار کرده‌ايد با دقت ترسيم شده؟ چرا اين علائم و خطوط در دنياي خودرو اهميت دارند؟ درباره‌ي معني اين نمادها صحبت کنيد.

به نقل از جناب آقاي خسرو قاسمي علائمي که روي ماشين است هر کدام بار معنايي خاص خود را دارند. مثلا خطوط وسط روي کاپوت نشان از اين است که ماشين هميشه در وسط خط و در حال سبقت گرفتن است. در دهه 1960 فيلم هاي وسترن درخشان تر از هميشه بر پرده ي نقره اي مي درخشيد و از نشانه‌هاي اقبال آن علاقه روزافزون مردم به استفاده از نمادهاي اين ژانر بود و خيلي از شرکت ها براي تبليغ يا طراحي محصول خود از اين نمادها استفاده مي کردند. شرکت فورد که به نوعي بنيان‌گذار اين جريان بود قسمت پشت ماشين را به شکل کلاه کابويي طراحي کرده است. حتي کليت خودرو نيز خالي از استعاره هاي طبيعت غرب وحشي نيست. حتي نام موستانگ که به معني اسب وحشي است اولين چيزي را که در ذهن تداعي مي‌کند سرکشي و سرعت است. چراغ هايش چون اسب کمي مايل به کنار هستند و کنار ماشين هم آرم اسب در حال دويدن نصب شده است. پرچم روي ماشين هم که نماد مسابقات اسب دواني است به حالتي است که اسب از خط پايان رد شده و پيروز ميدان گرديده و به اين معناست که هميشه موفق و پيروز است. نماد ديگر که روي بدنه خودرو هست به صورت سه تا خط خود را نشان مي دهد که همان مهميز است؛ همان ستاره اي که در پشت کفش هاي کابوي قرار دارد. در مجموع ماشين نمادي از غرب وحشي و تمام متعلقات آن است از جمله اسب و کابوي. ماشين کاملاً به لحاظ فرهنگي اصالتي آمريکايي دارد. موتور آن 8 سيلندر است و قدرتش بستگي به صاحبش دارد که چه ميزان از قدرت نياز داشته باشد. سيلندرهاي فابريک اين ماشين 6 و 8 است و حالت معمولي آن حدود 302 اينچ و در صورت نياز به 500 اينچ هم مي رسد که حجم موتوري حدود 9000 سي سي را دارا خواهد بود.

-خودروي موستانگ تعمير شده توسط شما چه ويژگي خاصي دارد؟

اين خودرو بعد از صافکاري به مرحله‌ي رنگ رسيد که حدوداً يک سال به طول انجاميد. جلو بندي و زيربندي ماشين کاملاً عوض شده. اين مدل موستانگ 66 که جلو داشبورد، کيلومتر و آمپرش به صورت فابريک يک مدل بالاتر از خود ماشين يعني 67 مي باشد، تنها موستانگ 66 ارتقا يافته ي موجود در ايران مي باشد. کل قطعات ماشين فابريک شرکت فورد است و هيچ قطعه ي غير فابريکي روي ماشين سوار نشده است.

– دسترسي به اين قطعات کار دشواري است؟

کمک هاي دوست عزيزم جناب آقاي خسرو قاسمي در اين خصوص بسيار راهگشا بود. بيشتر قطعات به صورت استوک تهيه شده و بقيه را سفارش دادم. از مزايايي که اين نسل از ماشين دارد اين است که سايتي فعال به اسم mustang unlimitedang unlimited (به معني موستانگ نامحدود) هست که تمامي قطعات موستانگ حتي قطعات نسل اول که هنوز توليد مي‌شود را در صورت سفارش براي شما ارسال مي‌کند البته با قيمت هاي تمام شده ي بسيار بالا.

mustung3

_انتخاب اين خودرو در ميان ده ها برند ديگر که شايد بسيارجذاب هم باشند، دليل خاصي داشت؟

داستان به دوران کودکيم بازمي گردد. زماني که هنوز به مدرسه نمي رفتم  يك ماشين اسباب بازي كوچك داشتم كه هميشه روي حاشيه فرش که نقش جاده را براي من داشت با آن بازي مي كردم. يادم هست از پدرم اسم ماشين را پرسيدم. پدرم گفت اين “فورد موستانگ” است و اين در خاطرم ماند. از بچگي علاقه ي زيادي به اين ماشين داشتم و روياي داشتنش هميشه همراهم بود. يك موستانگ نزديك مدرسه ي ما بود و من در هر فرصتي صورتم را به شيشه اش مي چسباندم تا بتوانم داخل آن را ببينم. روزي به پدرم گفتم: از اين ماشين ها بخر، پدرم گفت که مصرف سوختش بالاست. درآن زمان يك پيكان قرمز رنگ 57 خريد كه آن زمان به نوبه‌ي خودش کيا و بيايي داشت.

-هنوز از اين مدل خودرو در شهر پيدا مي شود؟

  تا چند وقت پيش چندتايي از اين ماشين ها در سطح شهر بودند تا اينكه حكم قيچي آن ها را دادند و ندانستند با اين كار چه قدر از سرمايه هاي كشور نابود مي شود. قبل از قيچي شدن يكي دوتا از آن ها در سطح شهر بودند كه حتي رنگ هم نداشتند و فابريك بودند. كسي نمي دانست اين ماشين ها يك روزي عتيقه مي شوند! تعدادي هم كه در گاراژي نگهداري مي شدند قسر در رفتند و سالم ماندند. خيلي خوب مي شود اگر كسي بتواند آنها را بازسازي كند.

– براي جان دادن به اين خودرويي که به قول خودتان جسدي بيشتر نبود چه قدرهزينه كرده‌ايد؟

حدوداً 35 الي 40 ميليون تومان هزينه برداشته و البته اگر كسي بخواهد ماشين را به صورت جمع شده و آماده بگيرد حدود 150 ميليون تومان بايد هزينه کند. خودروي بسيار گراني است.

-قصد فروشش را نداريد؟

اين ماشين مانند پسرم است و هيچوقت فكر نمي‌كنم بتوانم از آن دل بكنم. يه تيكه آهن بود كه خودم بزرگش كردم.

– اين خودرو مي تواند مجوز تردد در خيابان را بگيرد؟

مشکل اصلي پلاك قديم بودن ماشين است به همين علت مجوز ندارد. از مسئولين تقاضا دارم كه بعد از چهار سال زحمت، اجازه بدهند حداقل بتوانم ماهي دوسه روز ماشين را بيرون بياورم.

– اين فورد براي حرکت کردن آماده است؟ يعني کار تعميرش به اتمام رسيده است؟

كار مهم ماشين بدنه آن بود كه انجام شد داخل ماشين هم چند ماهي بيشتر كار ندارد.

– اطرافيانتان از اين کارتان حمايت مي کنند؟

خيلي از اطرافيان کمک کردند و از همه آنها کمال تشکر را دارم. اما اگر بخواهم از کسي نام ببرم بايد اول از جناب آقاي خسرو قاسمي تشکر کنم که بزرگترين حامي و مشوقم در اين راه بود کسي که بدون حضور و زحمات و دلگرمي هايش اين امر محقق نمي شد. همسرم هم که با صبوري وصف ناشدني در تمام اين مدت عذاب ها و هزينه هاي زياد اين کار را تحمل کرد و با مهرباني و درکش باعث شد سختي هاي راه بر من آسان گردد، نقش مؤثري داشت.