منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

اگر كرمانشاه‌ خود را بازيابد، ابر شهر خواهد شد

پروفسور مير جلال‌الدين ‌کزازي ‌در آيين ‌بزرگداشتش ‌مطرح‌ کرد:

اگر كرمانشاه‌ خود را بازيابد، ابر شهر خواهد شد

photo-shahreman Dr Kazzazi 1

شهرمن – گروه فرهنگ

سال ها در انتظار بوديم آييني براي تجليل و قدرداني از سليمان زبان پارسي، پروفسور ميرجلال الدين کزازي، به پاسداشت همه خوبي ها و صفات نيک علمي و شخصيتيش در کرمانشاه برگزار شود تا شايد مجالي باشد که کرمانشاهيان هم بتوانند ذره اي از مهرشان را به اين استاد فرزانه نشان دهند و به او بگويند اگر کرمانشاه هنوز نامي دارد و نفسي مي کشد به خاطر وجود انسان هاي ارزشمندي مانند اوست. خوشبختانه چند روز پيش، توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي و همکاري شرکت جهان فولاد غرب، اين اتفاق خجسته افتاد و آيين تجليل از اين استاد فرزانه باحضور اساتيد دانشگاه، نخبگان ادب و هنر، مسئولان استان، اصحاب رسانه و مردم فرهنگ دوست، برپا شد.

 photo-shahreman Dr Kazzazi 2کرمانشاه معدن و سرچشمه استعدادهاي بيکران

مدير اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمانشاه در اين آيين با بيان اين که کرمانشاه معدن و سرچشمه جوشان استعدادهاي بيکران است، بر ضرورت شناخت و شناساندن هويت فرهنگي و هنري استان به نسل جوان تاکيد کرد و افزود: اگر هويت فرهنگي به نسل جوان منتقل نشود، قطعاً با نسلي بي‌هويت مواجه خواهيم شد که خطرات بسياري براي آينده جامعه کشور خواهد داشت.

رحيمي زنگنه گفت: اگر در کشور بزرگاني مانند علامه قزويني و شفيعي کدکني را داريم، در کرمانشاه نيز بزرگاني همچون مير جلال‌الدين کزازي پرورش يافته و بزرگ شده اند و بايد وجود اين بزرگان که هويت فرهنگي کشور را مي سازند را قدر بدانيم و ارج بنهيم.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمانشاه با اشاره به شخصيت چندوجهي پروفسور کزازي، گفت: ايشان پژوهشگر و مترجم بزرگ و زبان شناسي نام آور و اديبي سرشناس هستند.

 بخشي از مستند “»آرش سخن«” که روايت‌کننده مختصري از زندگينامه و فعاليت‌هاي استاد ميرجلال الدين کزازي است، در ابتداي اين برنامه به نمايش درآمد . محمود پيري، نويسنده و کارگردان مستند آرش سخن، هدف از ساخت اين مستند را معرفي بيشتر شخصيت برجسته استاد کزازي با زباني ساده براي عامه مردم بيان کرد.

photo-shahreman Dr Kazzazi 3کرمانشاه به خاطر بزرگان فرهنگ و هنرش بزرگ است

 نماينده مردم کرمانشاه، هم در اين برنامه گفت: بر کسي پوشيده نيست که کرمانشاه بزرگ نه به واسطه کوه ها و گستردگي جنگل هاي بلوطش و نه به واسطه آب و آبشارهاي دلنشينش بلکه به واسطه بزرگي بزرگان فرهنگ و هنرش، بزرگ شمرده مي شود بزرگاني که هر کدام به تنهايي يک فرهنگ و يک تمدن هستند و مي‌‍توانند جهاني را تکان دهند.

جاسمي تجليل از استاد کزازي را تجليل از فرزانگي دانست و افزود: هرکجا نام کرمانشاه برده شود نام کزازي زنده است و هر کجا نام کزازي برده شود نام کرمانشاه زنده است.

رئيس بنياد ملي نخبگان استان کرمانشاه نيز، از استاد مير جلال الدين کزازي با عنوان  چهره ماندگار ايران ياد کرد و گفت: تجليل از نام آوران و انديشمندان و فرهنگ دوستان هر کشور از الزامات جامعه نخبگي است.

مريم اسلام پناه، استاد کزازي را از مفاخر جهاني دانست و گفت: نام بردن از واژه هاي پارسي در گفتار و نوشتار در آثار استاد کزازي مشهود است.

وي استاد کزازي را چهره اي سليم النفس و فرهنگ دوست دانست و بيان کرد: کتب و مقالات استاد گنجينه اي ارزشمند است.

photo-shahreman Dr Kazzazi 4تجليل از مفاخر کليد طلايي توسعه فرهنگ

معاون سياسي استانداري کرمانشاه هم در آئين تجليل از مير جلال الدين کزازي اظهار داشت: استاد کزازي کرمانشاه را بهشت زبان شناسي و باستان شناسي مي دانند و حقيقتا ًاگر بخواهيم ايران را بشناسيم بايد کرمانشاه را بشناسيم و اين فتح بابي براي زندگي اجتماعي ما است.

 شاه حسيني افزود: دکتر کزازي فقط متعلق به کرمانشاه نيست بلکه متعلق به ايران است و اين براي ما کرمانشاهيان افتخار است.

 وي کليد طلايي توسعه فرهنگ را در تجليل از مفاخر دانست و بيان کرد: بسياري معتقدند بستر توسعه از فرهنگ مي‌گذرد و نکته اساسي که در فرهنگ نگرش و باورها وجود دارد بحث فرهنگ توسعه است گرچه فرهنگ توسعه و توسعه فرهنگ در هم پيچيده است اما توسعه فرهنگي مقدم است.

معاون سياسي استانداري کرمانشاه با بيان اينکه اگرچه وحدت مهم است اما مهم تر از آن به رسميت شناختن تنوع است، گفت:امثال استاد کزازي مايه وحدت، اتصال فرهيختگي و بالندگي ما هستند و اين فرصت ها را مغتنم مي شماريم و اين چنين برنامه هايي بايد در طول سال چند بار تکرار شود.

شاهنامه خواني از برنامه هاي ديگر اين مراسم بود و مرشد بعد از هر سخنراني حضور مي يافت و گاهي با لهجه تهراني! روايتي از شاهنامه را براي مردم و اساتيد برجسته ادبيات! نقل مي کرد.

photo-shahreman Dr Kazzazi 6اجراي گروه موسيقي با سرپرستي و خوانندگي کورش تيمورزاده از ديگر برنامه هاي اين آيين بود که تحسين استاد ميرجلاالدين کزازي را برانگيخت . اجراي قطعه اي با شعر شاعر بي همتا و آزاده ، استادپرتو کرمانشاهي، توسط اين گروه، شوري در سالن برپا کرد.

چند نفر از اساتيد برجسته دانشگاه علامه طباطبايي هم که مهمان اين برنامه بودند، در خصوص جايگاه علمي و صفات انساني پروفسور ميرجلال الدين کزازي سخن گفتند و او را فرزانه فرزند ايران خواندند.

استاد مير جلال الدين کزازي به عنوان آخرين سخنران در مراسم بزرگداشت خود گفت: آنچه من کردم تنها در اين سوي و راستا بوده است، که آشکارا در کردار به برهان، دانشورانه اين سخن را به نمود بياورم، به کرسي بنشانم؛ آن سخن اين است، ايران بهترين سرزميني است که مزدا آفريده است. من با پاره پاره هستي خود، با تک تک ياخته هايي که پيکر مرا مي سازند به اين سخن باور دارم. تلاش من آن بوده است که نشان بدهم چرا، چگونه ايران بهترين سرزميني است که مزدا آفريده است، در پي آن به ناچار ايراني، بهترين باشنده جهان است زيرا که در اين سرزمين مي‌زيد.

photo-shahreman Dr Kazzazi 7چهره ماندگار فرهنگ و ادب ايران زمين، در بخش ديگري از سخنانش، بيان داشت: اگر کرمانشاه خود را بشناسد، خود را بازيابد، نيروهاي نهفته خويش را به کار گيرد، به آوازه بلند مي گويم ابر شهر خواهد شد در ايران.

اين استاد زبان و ادبيات فارسي، با قدرداني ازفعاليت هاي فرهنگي مدير اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمانشاه و “ناصر گلستان فر” گردآورنده کتاب ارج نامه کزازي، از همه دست اندرکاران برگزاري اين برنامه تقدير و تشکر کرد.

دکتر محمدعلي سلطاني، نويسنده و پژوهشگر نامي کرمانشاه نيز از ديگر سخنرانان اين مراسم بود. وي درباره پيشينه خانواده کزازي سخن گفت و مطاب بسيار قابل توجهي درباره تاريخ کرمانشاه ارائه کرد.

در پايان اين آيين از کتاب «دربند ترفند» نوشته استاد مير جلال الدين کزازي و کتاب «ارج نامه فرزانه فرزند فردوسي»، رونمايي شد.

لازم به توضيح است به دليل ارزش واهميت مطالب بيان شده در سخنراني استاد ميرجلال الدين کزازي و دکتر محمدعلي سلطاني، متن سخنراني اين دو فرهيخته در شماره آتي شهرمن به صورت کامل منتشر مي شود.