منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

بازسازي و ساماندهي معبد آناهيتا ازماموريت هاي جدي مديريت شهرستان است

anahita1701mm1

1395/01/24

فرماندار كنگاور گفت: بازسازي و ساماندهي معبد آناهيتا از ماموريت ها و وظايف مهم مديريت اين شهرستان در سال جاري است.

شريف خسروي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اختصاص 10 ميليارد ريال اعتبار براي ساماندهي معبد آناهيتا، اظهار كرد: متاسفانه تاكنون اقدام عاجل و عملي از سوي اداره ميراث فرهنگي استان كرمانشاه براي جذب اين اعتبار صورت نگرفته است.
وي اضافه كرد: ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه براساس برنامه ريزي هاي خود، هفت ميليارد ريال از 10 ميليارد اعتبار ساماندهي معبد آناهيتا را به تهيه طرح جامع مرمت اين بناي تاريخي اختصاص داده بود كه با جلسه اي كه بنده در روزهاي اخير با حسن طالبيان معاونت سازمان ميراث‌ فرهنگي و گردشگري داشتم، صرف اين هزينه براي تهيه طرح مرمت كن لم يكن تلقي و مقرر شد كل هزينه تخصيصي صرف تجهيز و ساماندهي معبد آناهيتا شود.
وي همچنين از ساخت ماكت كامل وضعيت فعلي معبد آناهيتا در آينده اي نزديك خبر داد و افزود: براي اولين بار ماكت اصولي و دقيق معبد آناهيتا با شرايط كنوني با بهترين وجه ممكن ساخته خواهد شد.

 اجراي برنامه نور و صدا در معبد آناهيتا

فرماندار كنگاور همچنين گفت: در تلاش هستيم تا برنامه نور و صدا همانند برنامه اي كه در تخت جمشيد برگزار مي شود، را در تخت جمشيد دوم كشورمان اجرا كنيم.
گفتني است بناي معروف به معبد آناهيتا در مركز شهر كنگاور در استان كرمانشاه بر سر راه همدان به كرمانشاه قرار دارد كه بر روي تپه اي طبيعي با حداكثر ارتفاع 32 متر نسبت به سطح زمين هاي اطراف ساخته شده است.
برخي از مورخين اين بنا را معبدي براي الهه آناهيتا دانسته اند، آناهيتا به معناي پاك و دور از آلودگي در اعتقاد ايرانيان باستان الهه آب، فرشته نگهبان چشمه‌ها و باران و همچنين نماد باروري، عشق و دوستي بوده است.
شهرستان كنگاور با جمعيتي افزون بر 84 هزار نفر در 90 كيلومتري شرق شهر كرمانشاه و 411 كيلومتري غرب تهران واقع شده است.