منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

بزرگترین گردهمایی شاعران کرمانشاهی در دهه اخیر

photo-shahreman 951110-13

همايش غزل قرن برگزار شد

بزرگترين ‌گردهمايي ‌شاعران ‌کرمانشاهي ‌در دهه‌ي ‌اخير

95‌ شاعر‌غزل‌سرا ‌در ‌کتاب‌ غزل ‌قرن ‌گرد آمده‌اند

شهرمن-گروه خبر

همايش “غزل سرايان” کرمانشاه همزمان با آيين رونمايي از کتاب “غزل قرن” با حضور جمعي از شاعران برجسته کشور، هنرمندان و مسئولين استان، در تالار انتظار کرمانشاه برگزار شد.

برجسته ترين اتفاق اين همايش که مي توان آن را به بزرگترين گرد همايي چندسال اخير کرمانشاه تشبيه کرد، حضور تعداد زيادي از مردم هنردوست کرمانشاه بود که در هواي سرد و برفي 10بهمن، خود را به محفل گرم شعر رسانده بودند.

علي شمس عليزاده، جعفر درويشيان، محمدرضا عبدالملکيان، بيژن ارژن، محمدجوادمحبت، کيومرث عباسي(قصري)، فرشيد يوسفي، همتعلي اکرادي و…برخي ميهمانان ويژه در اين همايش بودند.

ابراهيم رحيمي زنگنه مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمانشاه در آغاز همايش غزل قرن گفت: يکي از  رشته‌هاي هنري که کرمانشاه در آن حرفي براي گفتن دارد، شعر و ادبيات است، و مي‌توان کرمانشاه را چشمه جوشان و يکي از قطب‌هاي شعر و ادبيات ايران ناميد.

وي افزود: کرمانشاه در قالب‌هاي مختلف شعري داراي شعراي برجسته‌اي است و از برجسته‌ترين شعراي آن در قالب غزل مي‌توان به استاد وحدت کرمانشاهي اشاره کرد.

رحيمي زنگنه تصريح کرد: از اين شاعر گرانقدر بيش از 60 تا 70 غزل باقي نمانده، اما همين تعداد اندک نيز خود گوياي توانايي اين شاعر در سرودن غزل به ويژه غزل ملامتي است.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمانشاه افزود: يکي از برجسته‌ترين نمونه هاي غزل عرفاني، غزل ملامتي است که از سنايي شروع شده و با حافظ و عطار به اوج خود رسيد و استاد وحدت کرمانشاهي از شاعراني است که در سرودن اين نوع غزل مهارت بسياري داشته است.

رحيمي زنگنه به شعراي بزرگ استان بعد از انقلاب اسلامي اشاره کرد و افزود: از نمونه اين شاعران مي‌توان به استاد بهزاد کرمانشاهي، استاد پرتو کرمانشاهي، استاد محمد جواد محبت، استاد شمس عليزاده و استاد فرشيد يوسفي اشاره کرد.

وي افزود: اگر قالب مثنوي را در نظر بگيريم ما شاعران بزرگي همچون بيدل کرمانشاهي و شباب کرمانشاهي را داريم و در قالب رباعي کمتر شاعري در کشور است که بتواند مانند بيژن ارژن و يا استاد محجوب شعر بسرايد.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمانشاه با قدرداني از پيمان سليماني و بابک دولتي به خاطر گردآوري کتاب “غزل قرن”، اظهار کرد: در اين کتاب آثار بيش از 95 شاعر غزل سرا انتخاب و جمع آوري شده است و اين تنها جلوه اي از ادبيات گرانسنگ يک صد ساله کرمانشاه است.

کتاب “غزل قرن” به نوعي گزيده 100 سال غزل غزلسرايان کرمانشاهي از ابوالقاسم لاهوتي و وحدت کرمانشاهي گرفته تا شاعران جوان امروز کرمانشاه است.

در اين کتاب که به همت “پيمان سليماني” و “بابک دولتي” گردآوري شده، مجموعه آثاري از شعراي کرمانشاه از جمله ابوالقاسم لاهوتي، وحدت کرمانشاهي، معيني کرمانشاهي، استاد بهزاد، محمدجواد محبت، بيژن ارژن، پرتو کرمانشاهي، محمدسعيد ميرزايي و … آمده است.