منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

تغذیه طبیعی حامی محیط ریست

دكتر رضا حق پرست

dr-haghparastدر تغذيه طبيعي ميوه و سبزيجات به طور طبيعي و بدون حرارت دادن مصرف مي‌شود. بر اساس آمار شرکت ملي گاز، در ايران ماهانه 2 ميليارد متر مکعب گاز براي طبخ غذا مصرف مي‌شود که مقدار قابل توجهي است و در آلودگي هوا نقش مهمي دارد.  ضمناً با استفاده از حرارت بسياري از مواد مفيدي مانند ويتامين ث در گياهان را از بين ميبريم و مواد مضر و سرطان زايي را  مانند آکريلاميد ، محصول نهايي گليکاسيون پيشرفته ( AGEs) و هترو سيکليک آمينها را در نان و گوشت و سيب زميني سرخ کرده  ايجاد مي کنيم و با اين مواد محيط زيست دروني بدن را  نيزآلوده مي کنيم.  معمولاً براي طبخ غذا از روغن و چربي استفاده مي شود و براي شستن ظروف چرب نياز به استفاده از شوينده هاي شيميايي است.

تصور کنيدکه 20 ميليون خانواده ايراني، روزانه سه وعده  ظروف چرب را با اين مواد مي شويند، در سال چقدر موجب آلودگي محيط زيست مي شوند. در صورتيکه اگر مصرف ميوه وسبزيجات و مغزها بصورت تازه و طبيعي در سفره غذايي مردم قرار بگيرد ظروف آنچان کثيف نمي‌شوند که براي شستن آنها نيازي به مصرف شوينده هاي شيميايي آلوده کننده محيط مصرف شود. اگر مردم ايران فقط يک يا دو وعده از مواد غذايي طبيعي بصورت تازه و بدون حرارت دادن مصرف کنند، نقش مهمي در حفظ محيط زيست و کاهش گازهاي گلخانه اي و حفظ تندرستي خود بازي خواهند کرد.  يعني با يک تير دو نشان خواهند زد.

تغذيه طبيعي براي مقابله با بحران کم آبي و امنيت غذايي

در تغذيه طبيعي سبزيجات و ميوه ها و دانه ها و مغزها که نياز آبي کمتري از گوشت و برنج دارند، مصرف ميگردند. ضمناً براي توليد سبزيجات و ميوه ها از شيوه هاي نوين آبياري که کارايي مصرف آب را بيشتر ميکنند بهتر و با صرفه اقتصادي بيشتري ميتوان استفاده کرد. بنا براين با مصرف بيشتر سبزيجات و ميوه هاي در ايران با آب کمتر مي توان محصول بيشتري  براي جمعيت درحال رشد ايران توليد کرد و گامهاي موثري در راستاي مقابله با بحران کم آبي و امنيت غذايي برداريم. همانطور که قبلا اشاره شده مصرف غذا هاي غير طبيعي نوعي گرسنگي کاذب ايجاد ميکند و باعث ميشود که مصرف غذا بيشتر شود. کساني که شيوه تغذيه طبيعي را رعايت ميکنند با مصرف کالري کمتر سلولهاي بدن را با مصرف غذاي طبيعي کمتر سير مي کنند و حس گرسنگي چنداني ندارند و در عين حال تمام نيازهاي  مورد نياز بدن به موادي مانند پروتئين، کربوهيدرات ، آنتي اکسيدانها، املاح و ويتامينها را به طور کارآمد تري به بدن ميرسانند همانند ساير موجودات ديگر در طبيعيت. امنيت غذايي تنها تامين کربوهيدرات و پروتئين براي مردم نيست، بلکه  مصرف بيش از حد اين مواد غذايي و مصرف کم آنتي اکسيدان و الياف گياهي و انواع مواد معدني موجود در غذا هاي طبيعي است که امنيت غذايي و سلامت مردم را به خطر انداخته است. بيماري قلبي و سرطان و ديابت از بيماري هاي غيرواگيرداري هستند که ساليانه جان بسياري از هموطنانمانعزيزمان را ميگيرد و بسياري را ناتوان و زمين گير کرده است و کلي هزينه درماني براي دولت و شرکتهاي بيمه دارد. با ترويج فرهنگ تغذيه طبيعي ميتوان با آب کمِ موجود در ايران  غذاي بيشتر و سالمتر و طبيعي تري براي جمعيت درحال رشد ايران تامين کرد و امنيت واقعي غذايي را در ايران کارآمدتر نهادينه کرد و بعلاوه گامهاي موثري در کاهش وابستگي به ديگر کشورها براي تامين برنج و گندم و گوشت در راستاي اقتصاد مقاومتي برداشت. بايد در اين امر خطير مردم را بسيج کرد تا به کمک دولت بشتابند . همانند زماني که بر عليه دشمنان در جنگ تحميلي بسيج شدند. جنگ بحران کم آبي و بيماريهاي شايع در ايران دستکمي از جنگ تحميلي ندارد البته اگر بدتر نباشد. کافي است که مردم بر اساس آيه 24 سوره عبس در قرآن به غذاي خود بنگرند و درست و طبيعي تر تغذيه کنند. کمک مردم را در اين امر خطير دستکم نگيريم چرا که مردم با هر لقمه راي مي دهند که چه محصولي توليد شود و چه توليد نشود. مسلما مردم اگر آگاه شوند به غذايي راي ميدهند که هم در حفظ سلامتيشان موثر باشد و هم نياز آبي کمتر و در عين حال ارزش غذايي بيشتري داشته باشد.