منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

ثبات ‌لرزان‌ قيمت‌ها‌ در ‌فصل ‌سرد

هفته نامه شهرمن / شماره 56 / 12 دي 1397

گزارش شهرمن از وضعيت بازار لوازم خانگي كوچك

ثبات ‌لرزان‌ قيمت‌ها‌ در ‌فصل ‌سرد

11

شهرمن- مژگان اميري

نيمه نخست سال 97 تکانه هاي افزايش قيمت ها به بازار کالا هم رسيد و با وجود تمهيدات دولت از جمله توديع دلار با نرخ 4 هزار و200 تومان براي واردکنندگان مواد اوليه و کالاهاي ضروري عملاً کاهش قيمت ها براي خريداران محسوس نشد و در اين رهگذر تنها جيب عده ايي سودجو پر شده است.
تابستان اوج درگيري کشور با مشکلات ارزي و تحريم ها و هجوم خريداران به بازار، سبب شد کالاها در انبار محتکران احتکار شوند و يا با قيمت هاي توافقي، غيرمنصفانه و غير قانوني به مشتريان عرضه شوند.

قيمت هاي بزرگ لوازم خانگي کوچک

پس از فروکش کردن تب تابستاني خريد و همچنين ثبات لرزان پاييز، بر آن شديم در اولين ماه زمستان اوضاع بازار در بخش لوازم خانگي کوچک که شامل لوازم برقي سبک و انواع سرويس هاي آشپزخانه هستند و گمان مي کرديم کشور در اين حوزه به دليل خودکفايي نسبي مواد اوليه، وجود کارخانه جات متعدد داخلي، کمتر دچار مشکل شده باشد را از نظر بگذرانيم.

چوب لاي چرخ دولت

در همين رابطه وزيري صاحب فروشگاه لوازم خانگي سبک در خيابان مدرس در گفتگويي با شهرمن اوضع اقتصادي کنوني را ناشي از عدم در اولويت قرار دادن بهبود اقتصادي توسط مسئولان و چوب لاي چرخ گذاشتن برنامه هاي اقتصادي دولت دانست و افزود: کاش رسانه هاي جمعي، مخصوصاً صداو سيما، درد دل هاي بي پرده کسبه را شفاف و صادقانه منعکس مي کردند ما قبلاً هم در دوران رياست جمهوري احمدي نژاد شاهد موج گراني بوده ايم. اگر خاطرتان باشد در آن برهه زماني، قيمت پرايد از 7 ميليون به 21 ميليون تومان رسيد اما در آن زمان اعتراض به چند برابر شدن قيمت ها مثل امروز پررنگ نبود، زيرا امروز عده اي قصد دارند در کار دولت براي ترميم اوضاع اقتصادي اخلال به وجود بياورند.

كاهش فروش از 7 ميليون در روز به صفر

وي با اشاره به رابطه معکوس قيمت ها و قدرت خريد مردم گفت: “همه جنس ها و کالاها گران شده اند و البته با درصد هاي مختلف، در بخش‌هايي مثل ظروف بلوري و چيني و اپال ايراني افزايش قيمت ها زير صد درصد بوده اند اما لوازم برقي سبک و کالاهاي خارجي افزايش چند برابري داشته اند، به عنوان مثال يک مدل اتويي در مغازه دارم که تا 6 ماه پيش خودم آن را 100 هزار تومان مي خريدم و اکنون قيمت خريد آن براي مغازه دار به 500 هزار تومان رسيده است.
وزيري اضافه کرد: در بازار نرمال پارسال حداقل روزي 7 ميليون تومان فروش داشتم اما حالا گاهي سه روز پشت سرهم هيچ فروشي ندارم. مثلاً همين سه روز اخير حتي يک هزار تومان هم دشت نکرده ام.

کاش پارسال مي خريدم

با گذر از راسته بازار لوازم خانگي در بازار اسلامي هم متوجه افزايش فاحش قيمت ها ظرف مدت چند ماه گذشته مي شويم .
جملاتي نظير کاش پارسال قسطي خريده بودمش! چقدر گران شده! شايد مغازه اي با قيمت قديم داشته باشد! دلار ارزان شده پس چرا قيمت‌ها کمتر نشده اند و… بين مشتريان و فروشندگان رد و بدل مي شود.
حکايت افزايش بي حساب و کتاب قيمت کالاها حتي درمورد اجناسي هم که مواد اوليه شان وارداتي نيست، واقعيت تأسف باري است که در بازار حکمفرما است.

شرکت هاي سودجويي که از آب گل آلود ماهي مي گيرند

طاهري از کسبه راسته بازار لوازم خانگي بازار اسلامي که در کار سرويس هاي چيني و ظروف غذا خوري فعاليت دارد، با بيان اينکه با وجود افزايش چشمگير قيمت هاي انواع سرويس هاي غذاخوري نسبت گران شدن آن ها در تمام شرکت‌ها يکسان نيست، گفت: برخي شرکت هاي داخلي محصولات خود را زياد گران نکرده اند ولي تعداد ديگري از شرکت ها ازآب گل آلود ماهي گرفته اند و قيمت اجناس خود را بدون نظارت وغير منصفانه بالا برده اند.
به عنوان مثال همين سرويس هاي اُپال* ايراني سال گذشته قيمت فروشش حدود 150 الي 160 هزار تومان بود و در شرايط فعلي 220 هزار تومان به فروش مي رسند. سرويس هاي چيني ايراني هم به طور متوسط چيزي حدود 100 الي 150 تومان افزايش قيمت داشته اند ولي در مورد اجناس خارجي افزايش قيمت ها خيلي بيشتر است.
وي در خصوص کسادي بازار گفت: به واسطه صعود قيمت ها مشتري ها کم شده اند، قبلاً در روز حداقل 10 مشتري داشتم درصورتي که در حال حاضر يکي دو يا نهايتاً سه مشتري به خريد مبادرت مي کنند. آن ها هم کمتر از نياز واقعي که دارند مي خرند و اکثر مشتريان اظهار مي کنند با وجود نيازشان به تعداد بيشتري جنس، خريد مابقي مايحتاج خود را به آينده موکول مي کنند و فعلاً به سبب کاهش قدرت خريد به اصطلاح فقط کار خود را راه مي اندازند.
درخواست کسبه ثبات بازار است
وي افزود: “حرف ما اين است که ثبات وجود داشته باشد تا تکليف بازار، تاجر، توليد کننده و مصرف کننده معلوم شود، مثلاً اگر قرار است دلار 15 هزار تومان باشد حرفي نيست، فقط روي همين قيمت تمام شود و ثابت بماند تا تکليفمان را بدانيم. نوسانات ارز عامل بزرگ خرابي بازار است”.

کاهش نرخ ارز کاهش قيمت ها را در پي ندارد

واقعيت اين است که درروز هاي اخير با وجود روند نزولي نرخ ارز شاهد کاهش قيمت کالاها نبوده ايم و از يک سو، توليد کنندگان و توزيع کنندگان عمده ادعاي بالاتر بودن ارزش واقعي اجناس خود را دارند و از سوي ديگر خريداران به اميد کاهش قيمت ها خريد نمي کنند و فعلاً دست نگه داشته‌اند.
سردرگم هستيم که اين وضعيت به کجا ختم مي‌شود، در اين برهه زماني اقشار آسيب پذير با درآمد پايين حجم بزرگ ديگري از مشکلات به کوله بار قبلي شان اضافه شده و در ميان ترس و ناميدي منتظر آينده مبهم اوضاع اقتصادي هستند.

_______________________________

*همه اجناس اُپال در بازار اصطلاحاً آرکوپال ناميده مي شوند درصورتي که “آرک” نام تجاري يک شرکت فرانسوي است که اولين بار اين ظرف نازک و مقاوم را از جنس چيني و بلور روانه بازار کرد. همين داستان براي کالاهاي ديگري نظير کلينکس در بازار تکرار شده است.