منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

جامعه كرمانشاهي گرفتار نوعي نخبه كشي تراژديك است

images

قامت پرویزی:

كرمانشاهيان در يافتن مسير توسعه دچار سرگشتگي شده اند

1396/04/17

شهرمن – گروه جامعه
یک عضو هيئت علمي دانشگاه رازي كرمانشاه گفت: كرمانشاهيان در يافتن مسير توسعه دچار نوعي سرگشتگي شده اند و بايد تمرین زیادی انجام دهند تا راه و مسير توسعه پايدار در اين سرزمين را پيدا کنند.
قامت پرويزي در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: مشكلاتی كه كرمانشاه طي اين ساليان با آن دست به گريبان بوده به تنهايي ناشي از عملكرد يك گروه، شخص خاص و یا یک مقطع خاص تاريخي نيست و ريشه در مسایلی همچون فرهنگ مدني، سطح دانش، آگاهي، نوع باورها، فرهنگ کار، كيفيت و شيوه انتخاب مديران استاني در رده هاي مختلف دارد. همه اين ها مجموعه اي به نام فرهنگ و بينش جامعه كرمانشاهي را شكل داده و موتور انسانی توسعه محسوب می شوند.
وی افزود: اقوام ایرانی داري يك روح مشترك هستند ولي در زیرمجموعه، بینش هاي منطقه اي متفاوت حاكم است. مثلا بینشی که بر فضاي اصفهان یا تبریز حاكم است با كرمانشاه تفاوت دارد. در آنجا اهرم هاي توسعه به گونه ي پوياتري مي چرخند و این توسعه یافتگی ریشه در قدمت و دیرینگی مدنی آنها دارد.
اين عضو اسبق شوراي شهر كرمانشاه، بخش ديگري از مشكلات موجود را با نوع انتخاب مردم مرتبط دانست و گفت: متاسفانه برخوردها به گونه ای است که شانس انتخاب برای مردم استان کرمانشاه به پایین ترین سطح ممکن میرسد و در همین شرایط حداقلی نیز، نامزدها در ایام تبلیغات مدام از لزوم تشكيل اتاق هاي فكر و ارتباط مستقيم با جامعه سخن مي گويند، ولي پس از راهيابي به مجلس همه چيز فراموش شده و دور و بر آن ها توسط افراد خاصی تنیده می شود.
وي با اشاره به اينكه در كرمانشاه ارتباط پويایي ميان نخبگان علمي و مديران اجرايي وجود ندارد در ادامه اظهار داشت: شخصيت هاي علمي و صاحب ايده هیچگاه برای همکاری با مدیران التماس نخواهند کرد و اين مهم بايد از آن ها خواسته شود، که البته معمولاً این اتفاق نیز رخ نمی دهد. در حاليكه تا زماني اين دو مجموعه در كنار يكديگر قرار نگيرند شاهد اتفاق و تحول مثبتي در كرمانشاه نخواهيم بود.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه رازي وقوع اين اتفاق را نيازمند تمرين و ممارست در لايه هاي مختلف جامعه دانست و يادآور شد: در جامعه كرمانشاهي كم و بيش اين تمرين شروع شده ولي ضرب آهنگ آن كند است. در زمان انتخابات اين گفتمان مدني اميدوار كننده بود، ولي پس از آن در حال فروكش كردن است.
وي تصريح كرد: نخبگان نقشي اساسي در حفظ و تعادل بخشي به ضرباهنگ گفتمان توسعه دارند و آن ها بايد زبان گفتگو به جامعه و خصوصا مدیران استان را بیاموزند و آنقدر اين گفتمان تمرين و تكرار شود تا تبديل به يك عادت اجتماعي گردد.
پرويزي در ادامه نوع رفتار و تعامل با نخبگان برجسته را در كرمانشاه مناسب ندانست و گفت: مثلا در سازمان نظام مهندسی ساختمان، يكي از مهندسين با دانش سازمان، سال ها برای بهبود وضعيت جامعه مهندسين و اصلاح ساختار و قوانین تلاش كرد. وي در اين مسير با اقسام هجمه ها و تهمت ها روبرو شد و کسانی خواستند به هر قيمتي ايشان را متوقف كنند و متأسفانه تا حدود زيادي موفق شدند. همزمان در ايلام فرد ديگري با دغدغه هاي مشابه مشغول تلاش بود كه با حمايت هاي همه جانبه آنقدر رشد كرد كه اكنون مدير اجرايي سازمان نظام مهندسي كشور و مسوول تدوین قوانین و ایین نامه های کشوری است و اکنون از سرمايه هاي ملی برای ايلام محسوب مي شود.
وي با اشاره به اينكه جامعه كرمانشاهي گرفتار نوعي نخبه كشي تراژديك است، اظهار داشت: اين نخبه كشي در سطوح مختلف وجود دارد و برخي حاضرند سرمايه هاي انساني را به خاطر اختلاف سليقه هاي شخصي و يا برخي منفعت طلبي ها، نيست و نابود كنند. متأسفانه تداوم چنین رویکردهایی به کرمانشاه لطمه هاي بسيار زده است.
اين چهره دانشگاهي در بخش ديگري از سخنانش عنوان كرد: كرمانشاه به لحاظ منابع طبیعی فقير و درمانده نيست و با همين منابع فعلي مي توان ساختار مناسبي براي زندگي كرمانشاهي ها تعريف كرد.
پرويزي افزود: تمام دغدغه ها در جذب اعتبارات دولتي خلاصه شده و پس از هزينه آن ها، دوباره اين دور تسلسل تكرار مي شود.
آيا تا به حال مشخص كرده ايم كرمانشاه براي قرار گرفتن در مسير توسعه به چه پروسه ای نياز دارد؛ برنامه اي كه تشريح كند با صرف اين ميزان از اعتبارات از اين وضعيت دشوار به اين نقطه اميدبخش مي رسيم.
وي خاطرنشان كرد: طي ساليان گذشته هيچگاه چنين برنامه اي تعريف نشده و می توان گفت كرمانشاهي ها در يافتن مسير توسعه دچار نوعي سرگشتگي شده اند و بايد تلاش كنند راه و مسير توسعه پايدار در اين سرزمين را پيدا کنند