منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

خرید کتاب به شرط تخفیف!

photo_2016-07-16_15-44-04

رشد “شبه کتابفروشي‌ها” در کرمانشاه

خريد کتاب به‌ شرط‌ تخفيف!

مژگان اميري

افتخار به آثار دانشمندان بنام سده هاي پيشين ايران زمين و حسرت و ملامت گناه نابخشودني متجاوزاني همچون مغول ها در سوزاندن كتابخانه هاي نفيس و بزرگ كشورمان نمي تواند منجر به پيشرفت امروز وطن عزيزمان شود، به نظر مي رسد اقدام عملي در جهت افزايش سرانه‌ي مطالعه هرچند در گام هاي كوچك و گاه ناقص، كاربردي تر است. هم سو با اين جريان يكي دو سالي است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان متولي فرهنگ و كتاب و كتابخواني، تا كنون چهار طرح فصلي و متنوع در اين حوزه براي تحريك تقاضاي بازار كتاب و ايجاد انگيزه‌ي خريد براي خانواده ها ارائه كرده است. اين طرح مخالفان و موافقاني داشته و دارد که در اين گزارش دو نظر مختلف  ارائه مي شود .

در ارتباط با موضوع طرح هاي كتاب در استان كرمانشاه معاون فرهنگي و مطبوعاتي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي به “خبرنگار شهرمن” گفت: با گذشت دو سال از اجراي اين چهار طرح در زمينه كتاب و كتابخواني و با وجود اينكه كرمانشاه در دوره‌ي اول يعني “كتاب فروشي به وسعت ايران” حضور نداشت، اما در سه طرح بعدي اجرا شده در استان با حضور فعال و استقبال چشمگيري مواجه بوديم و در هر سه طرح عيدانه، تابستانه و پاييزه‌ي استان، كرمانشاه جزء ده استان برتر كشور بوده است.

طرحي براي رونق کتابفروشي ها

پيمان جسري، با بيان اينكه كتابفروشي”كتاب شهر” توانست در بين 674كتاب فروشي سراسر كشور، رتبه‌ي هفتم را به خود اختصاص دهد، خاطر نشان كرد: با اجراي اين طرح ها علاوه بر هدف معنوي ارتقاء فرهنگ مطالعه و كتابخواني به دنبال كمك به كتابفروشي ها و خارج كردن آنها از انزوا و ركود بوده‌ايم.

اين مسئول، اظهار داشت: بر اساس ميزان فعاليت كتاب فروشي هاي عضو طرح يارانه اي تا سقف 40ميليون ريا ل به هر كتاب فروشي تعلق مي گيرد، البته كتاب فروشي هاي شركت كننده در طرح، انتقاداتي هم در زمينه‌ي فني، زيرساخت ها، مشكلات اينترنت و سامانه‌ي ثبت الكترونيكي داشته اند كه در جهت رفع آنها اقدام خواهد شد.

وي گفت: در برخي شهرها مانند قم و تهران كتاب فروشي ها پيشنهاد كردند كه اين طرح ها به صورت دائمي در تمام سال به اجرا در بيايد. در كرمانشاه هم سه كتاب فروشي به دنبال ايجاد كانال خبري در تلگرام و فعاليت بيشتر در زمينه‌ي كتاب و كتاب خواني هستند و پيش بيني هايي انجام شده كه دست استان‌هاي فعال و موفق براي اطلاع رساني مناسب و تبليغات بازتر گذاشته شود. جسري در پاسخ پرسشي در خصوص توجه به نقطه نظرات منتقدان اين طرح ها به ويژه صاحبان كتاب فروشي هايي كه عضو طرح نيستند گفت: از شنيدن انتقادات و پيشنهادات خوشحال مي شويم و در تمام كتاب فروشي ها چه آنها كه جزء طرح بودند و چه آنها كه نبودند، حضور پيدا كرده ايم، توجه داشته باشيد حسن بزرگ اين طرح ها پر كردن خلاء حضور كتاب فروشي ها در نمايشگاه‌هاي كتاب است كه صرفاً ناشران در آن شركت مي كنند. وي افزود: اگر كتاب فروشي هايي كه جزء طرح نيستند در آينده در اين طرح ها مشاركت داشته باشند، حداقل فايده اش تبليغ در سطح شهر براي رونق بيشتر كتاب فروشي خودشان است و بالأخره اين كتاب فروشي‌ها هم بايد پا به پاي پيشرفت زمانه از حالت سنتي درآيند و مدرن شوند. شكي نيست كه در اين روند تا رسيدن به نقطه‌ي مطلوب نبايد از هيچ تلاشي فروگذار باشيم.

در ادامه مطلب پاي صحبت مدير يكي از كتابفروشي‌هايي كه به اين طرح انتقاداتي دارد نشستيم.

وي كه مايل نبود نامش را ذكر كنيم، معتقد است: براي تشويق مردم به مطالعه‌ طرح تخفيف بنا نهاده شد اما نمي دانم چرا تصميمات اتخاذ شده آنقدر نسنجيده و هيجاني است، شايد مسئولين بيشتر از نتيجه به فكر آمارسازي، سر و صدا و شعار در حوزه‌ي كتاب باشد.

photo_2016-07-16_15-44-53زيرپا گذاشتن حرمت کتاب

اين فعال فرهنگي افزود: عادت دادن مخاطب كتاب به خريد به شرط تخفيف و تشويق به شرط تخفيف، منجر به زير پا گذاشتن حرمت كتاب مي گردد. از طرفي خريداران كتاب خريد خود را فقط به زمان تخفيف موكول مي كنند؛ پس تكليف بازار كتاب در ديگر روزهاي سال چه مي شود؟! همچنين اجراي اين طرح ها براي كتاب فروش هزينه آور است.

وي به جذابيت تخفيف اعمال شده در اين طرح ها براي خريداران كتاب اشاره كرد و گفت: اين جذابيت تخفيف ها، براي اوضاع بد مطالعه مُسَكِن است و نه درمان، براي اينكه مخاطب وادار به كتابخواني شود بايد او را به هيجان بياوريم و اشتهايش را براي مطالعه تحريك كنيم و فردي كه قادر به انجام اين كار است و مي تواند به عنوان راهنما در اين مورد عمل كند شخص كتاب فروش است، البته كتاب فروشي هايي كه فروشگاه آنها به جايي براي عرضه‌ي كاغذ كادو، گل مصنوعي و وسايل تزييني و فانتزي تبدبل شده است طبيعتاً نمي توانند اطلاعات مفيدي در زمينه‌ي كتاب مورد نياز مخاطبان به آنها ارائه دهند. اين فرد صاحب نظر در زمينه‌ي كتاب، اظهار كرد: حدود 70 واحد كتاب فروشي در شهر كرمانشاه فعاليت مي كنند كه با جدا كردن كتاب فروشي مطلق از شبه كتاب فروشي، در نهايت 8 واحد كتاب فروشي در كرمانشاه مشغول به كارند، اگر مسئولين به هر كتاب فروشي از 8واحد گفته شده، 20ميليون تومان وام بدهند، طبق اين پيشنهاد با مبلغ 160ميليون تومان هر يك از اين 8واحد كتاب فروشي مي تواند 20كارتن كتاب خريداري و كتاب فروشي خود را احياء كند، طوري كه ضمن ايجاد تمركز و ايجاد علاقه براي كتاب فروش در عرضه خدمت به همشهريان خود، كتاب فروشي او نيز از حالت ركود خارج شده و شاداب مي شود.

شكي نيست كه جامعه‌ي كم مطالعه‌ي ما نيازمند چاره انديشي مناسب از سوي همه‌ي فعالان فرهنگي و مسئولين است تا وضعيت قرمز و نااميد كننده مطالعه سبز شود و انگيزه مان به خواندن و كاوش برانگيخته گردد.