منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

دکتر میرجلال الدین کزازی: اینچنین برنامۀ گرانمایه ای در هیچ کجا ندیده ام

photo-shahreman 951102 - 12

دکتر میرجلال الدین کزازی در آیین افتتاح اولین کارگاه مشاهیر پژوهی؛

اینچنین برنامه ی گرانمایه ای در هیچ کجا ندیده ام

شهرمن-گروه فرهنگ

اولین کارگاه مشاهیر پژوهی در مقطع ابتدایی با محوریت«فردوسی شناسی»، در دبستان دخترانه سما2 واحد کرمانشاه، با حضور استاد میر جلال الدین کزازی، داوود فتحعلی بیگی پیشکسوت تأتر و نمایش های آیینی، حجت خواه بنیانگذار مراکز سما در استان ایلام، کردستان و کرمانشاه و جمعی از مسئولین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه روز شنبه 2 بهمن افتتاح شد.

 آیین افتتاح کارگاه مشاهیر پژوهی در مقطع ابتدایی با محوریت«فردوسی شناسی»، با دکلمه اشعاری از شاهنامه، توسط دانش آموزان در مراسم صبحگاهی دبستان دخترانه سما2 واحد کرمانشاه آغاز شد و با شعرخوانی و خوش آمد گویی به دکتر کزازی و دیگر میهمانان ادامه یافت.

 شعرخوانی و اجرای نمایش گونه داستان زال و سیمرغ و معرفی فردوسی توسط دانش آموزان پایۀ چهارم، از دیگر برنامه های این آیین بود که میهمانان را به وجد آورد.

دکتر میرجلال الدین کزازی در این آیین، با ابراز خوشنودی از برگزاری کارگاه«فردوسی شناسی»، گفت: کاری که این نونهالان و نوآموزان امروز کردند، به راستی هم شورانگیز بود هم شگفت آمیز.

وی افزود: من نخست به دست اندرکاران، به آموزگاران، به کسانی که به هر شیوه ای این کارگاه را سامان داده اند، این برنامه بسیار بهینه، به آیین را آغاز کرده اند، فرخ باد می گویم و دست مریزاد.

چهره ماندگار ادب و فرهنگ ایران زمین اظهار داشت: همه می دانند من شیفتۀ شاهنامه هستم، زیرا ایران بزرگ، ایران پهناور فرهنگی و تاریخی، ایران تاسه خیز را در شاهنامه درخشان تر، گسترده تر، همه رویه تر و همه سویه تر از هر دفتر سخن پارسی می یابیم، با برنامه هایی از این گونه، بسیار آشنایی دارم؛ اما برنامه ای اینچنین پرشور، اینچنین گرامی، اینچنین گران مایه، برنامه ای که همۀ کسانی که بخش و بهره ای در آن دارند، از سر دلبستگی و باورمندی به کار خویش آن را سامان داده اند، در جایی ندیده ام.

کزازی بیان داشت: این که کسانی بکوشند فرزندان ایران را، بدین گونه با شاهنامه آشنایی بدهند، پدیده ای است از دید من ستایش انگیز؛ شادمانی دیگر من آن است که با این پدیدۀ پاک و پیراستۀ فرهنگی، ادبی، در کرمانشاه روبه رو می شوم، شهری که چون زادگاه من است در چشم من شهری است دیگرسان. پیوندی نغزتر، نزدیک تر با آن دارم.

این استاد ادبیات و زبان پارسی، با تقدیر از آموزگار این کارگاه، گفت: درست است که همۀ آموزگاران، مدیران، دست اندرکاران این دبستان همراه و همساز بوده اند در پیدایی این پدیده ارزنده، اما سر رشته ها را در آموزش این نونهالان، خانم عباسی، بانوی بهینه خوی، خویشتن شناس و جان آگاه در دست داشته است.

استاد میرجلال الدین کزازی اظهار داشت: من این آموزۀ دیگرسان را، که همه دل افروزی است، در این دبستان به فال نیک می گیرم. امیدوارم همۀ دبستان ها در سراسر ایران زمین از این نمونۀ ناب بهره ببرند و کلاس هایی از این گونه را در برنامۀ آموزشی خود بگنجانند.

داوود فتحعلی بیگی پیشکسوت تأتر و نمایش های آیینی نیز در سخنانی پاسداری از مرزهای فرهنگی را مهمتر از مرزهای جغرافیایی بیان کرد و گفت: اقدام مرکز سما در برگزاری این کارگاه بسیار شایسته و ارزشمند است.

وی بیان داشت: اگر دانش آموزی در این کارگاه بتواند اجرای نقالی و شاهنامه خوانی داشته باشد، از او دعوت می کنم در جشنواره کشوری نمایش های سنتی شرکت کند.

سیروس محبی، رئیس دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه هم در این برنامه، با تقدیر از دکتر میرجلال الدین کزازی به خاطر حضور در آیین افتتاح کارگاه مشاهیر پژوهی، یادآور شد: خاندان کزازی  که بسیار در نزد کرمانشاهیان مورد توجه و احترام هستند، کرمانشاه نوین را بنیان نهاده اند به طوریکه جد دکتر کزازی در راه علم و معارف به شهادت رسید.

وی با اشاره به اهمیت معرفی مشاهیر و مفاخر به دانش آموزان گفت: در همه کشورهای دنیا معرفی مفاخر در برنامه های آموزشی مدارس وجود دارد و بسیاربه آن بها داده می شود.

همچنین سیروس احمدی معاون سما دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه نیز در بخشی از این برنامه گفت: از اهداف ما این است که دانش آموزان را با مشاهیر و بزرگان این سرزمین آشنا کنیم تا به ایرانی بودنشان ببالند و به آن افتخار کنند.

وی افزود: برگزاری برنامه «آیین های سرزمین من»، در راستای این هدف از مهرماه در مراکز سما آغاز شده است.

در پایان این برنامه با اهدای لوح تقدیر از دکتر میرجلال الدین کزازی تجلیل شد.

photo-shahreman 951102 - 01 photo-shahreman 951102 - 02 photo-shahreman 951102 - 03 photo-shahreman 951102 - 04 photo-shahreman 951102 - 05 photo-shahreman 951102 - 06 photo-shahreman 951102 - 07 photo-shahreman 951102 - 08 photo-shahreman 951102 - 09 photo-shahreman 951102 - 10 photo-shahreman 951102 - 11 photo-shahreman 951102 - 12 photo-shahreman 951102 - 13