منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

راستين‌ عظيمي‌ جايزه‌‌اش‌ را‌ به‌ كودكان‌ زلزله‌ زده اهدا كرد

Rastin_02

مهرباني‌ نفر اول جشنواره‌ي نقاشي بين المللي «یوسرن»

راستين‌ عظيمي‌ جايزه‌‌اش‌ را‌ به‌ كودكان‌ زلزله‌ زده اهدا كرد

1396/11/29
شهرمن – مژگان اميري

ديدار با «راستين عظيمي» كودك هنرمند و والدينش در دفتر نشريه “شهرمن” فرصتي فرآهم آورد تا به مهمترين رويداد خوشايند زندگي اين كودك8 ساله ارج نهيم و درخشش كم نظير اين فرزند كرمانشاه را در سومين جشنواره‌ي نقاشي بين المللي “يوسرن” با موضوع كودكان بيمار كه نوامبر 2017( آبان 96) در “خاركف” پايتخت علمي  اوكراين برگزار شد را به او و خانواده اش تبريک بگوييم.RN يوسرن( شبكه جهاني آموزش وپژوهش علمي) از سال 2015 با هدف گسترش  آموزش و پژوهش علمي، اخلاق محور، بشر دوستانه و پيشرفت علم براي اهداف غير نظامي ومصالح عمومي در دو بخش علمي و هنري تأسيس شد.
بخش هنري اين جشنواره با هدف ارتقاء سلامت رواني كودكان بيمار توسط گروه سلامت و هنر با فراخوان اينترنتي و ارسال اثرات برتر بين المللي  برگزار شد و راستين عظيمي پس از آزمون ثانويه در “خاركف” و بررسي هاي اساتيد هنري و روان شناسي، عنوان اول اين مسابقات را از آن خود كرد.

مهرباني راستين

اما قهرماني او تنها به اين عرصه‌ي بين الملل ختم نشد و پس از بازگشت به کرمانشاه كه با زمين لرزه‌ي 21 آبان مقارن بود ادامه پيدا کرد! اين بزرگ مرد کوچک با مشاهده‌ي اهداي مدال‌هاي ورزشي توسط قهرمانان به مردم زلزله زده به خصوص كيانوش رستمي،  او نيز جايزه اش را كه براي خريد وسيله بازي كامپيوتري كنار گذاشته بود تماماً به كودكان زلزله زده اهدا كرد.
شرکت در جشنواره با لباس کردي
در مراسم اختتاميه جشنواره نقاشي اكراين راستين ملبس به لباس كردي زيبا به محض شنيدن نام خود به عنوان نفر برتر و پس از دريافت لوح و مدالش مي گويد مي خواهم صحبت كنم. مترجمش را فرا مي خوانند و شير مرد كوچك ديارمان با قرائت پيام صلح و دوستي، دعا براي همه كودكان و  كساني كه براي آن ها زحمت مي كشند، تحسين حضار را در جشنواره بين المللي برمي‌انگيزد و آن ها را وا مي دارد تا به احترامش از جاي برخيزند و او را مورد تشويق قرار دهند.
خانم شاهيني مادر راستين مي گويد: در لحظه شنيدن نام راستين به عنوان نفر اول همه ما كه خانوادگي راستين را همراهي مي‌كرديم، شوكه شديم و راستين به من مهلت مرتب كردن سرو وضعش را هم نداد و به محض شنيدن  اسم خودش خود را به محل اهداي جوايز رساند و بدون هماهنگي و برنامه ريزي قبلي براي جمع صحبت كرد.
تصويرگري کتاب
وي ادامه مي دهد: كارهاي راستين به قدري متفاوت و خاص هستند كه شاعري هم از نقاشي هاي او به عنوان تصوير كتابش استفاده مي كند و قرار است به زودي چاپ شود.
قبل از جشنواره يوسرن سال گذشته راستين يك نقاشي براي دو سالانه نقاشي كانون ارسال كرد و متأسفانه به علت خراشي كه نقاشي اش را زخمي كرده بود به مرحله نهايي راه پيدا نكرد و تنها شايسته تقدير شد و جايزه و لوح كشوري دريافت كرد.
خانم شاهيني همچنين بيان مي کند: زماني كه اكراين بوديم براي اينكه از بين 10 اثر راه يافته به مرحله‌ي نهايي نفرات اول تا سوم را انتخاب كنند بدون اطلاع قبلي در جلسه اي صميمانه و به عنوان نماد كره زمين، دايره‌ي بزرگي كشيدند و از ده كودك حاضر خواستند آزادانه هرچه دوست دارند بكشند تا استعداد و خلاقيت آن ها با حضور روان شناسان كودك و كارشناسان سنجيده شود. راستين قسمتي از نقشه ايران را كشيد و سپس به ساير شركت كنندگان پيشنهاد داد كه دور گردي بچه ها را دست در دست يكديگر بكشند و خودش هم پسري در حالي كه پرچم ايران را در دست داشت كشيد. مادر راستين همچنين بيان كرد ما زياد روي آموزش او كار نمي كنيم و مربيانش فقط تركيب رنگ و رنگ آميزي را به او آموزش مي دهند. زيرا طبق نظر كارشناسان با وجود خلاقيت زياد و كارهاي متفاوت او بهتر است در نحوه تفكر او در نقاشي دخالت نشود.

Rastin_01

دوست دارم يک پزشک مهربان شوم

ديدن نمونه كارهاي راستين هر بيننده اي را متوجه تفاوت و عمق احساس و حالت در نقاشي هايش مي كند. راستين كه حالا كلاسش در مدرسه به اسم راستين عظيمي تغيير نام داده به ما گفت كه در آينده قصد دارد پزشك مغز و اعصاب شود و همان طور كه در نقاشي ارسالي خود براي يوسرن مردي با مهرباني از كودكي روي تخت بيمارستان مراقبت مي كند، او نيز پزشكي باشد كه در كنار خدمت به بيماران در اوقات فراغتش نقاشي بكشد و در مسابقات مختلف شركت كند. راستين در پاسخ به پرسشي در خصوص اهداي جايزه اش به كودكان زلزله زده مي‌گويد: دوست داشتم بچه هاي زلزله زده دفتر نقاشي و  وسايل نقاشي بخرند و آرزوهايشان را بكشند چون وسايل آن ها زير آوار مانده بود و با كمك من و ديگران خانه و وسايل آن ها دوباره درست مي شود.

بي توجهي به سرمايه هاي فرهنگي

شهريار عظيمي پدر راستين اعتقاد دارد در جامعه ما به استعداد يابي به اندازه كافي بها داده نمي شود و مهارت هاي بالقوه اغلب با بي مهري شكوفا نمي شوند، حقيقت امر اين است كه ابتدا ما هم آن طور كه شايسته بود به خاص بودن راستين در زمينه نقاشي و هنر توجه نمي كرديم، استعداد هنري پسرم از دو سال پيش در نقاشي و خوانندگي نمود پيدا كرد. به صورت افراطي از ما كاغذ و لوازم نقاشي مي خواست و با علاقه شروع به كشيدن مي كرد بدون اينكه تا پايان نقاشي‌اش چيزي را پاك كند.
عظيمي ادامه داد: نقاشي هاي راستين با ديدي متفاوت و بدون محدود شدن به چهارچوب كاغذ و با نصفه هايي در كناره هاي كاغذ حسي را به بيننده انتقال مي دهد كه انگار نقاشي در خارج از كاغذ ادامه دارد.
عظيمي گفت: يادم مي آيد شبي يكي از اقوام به ديدارمان آمد و از راستين خواست عقابي را در حال شكار خرگوش  بكشد. راستين شروع به كشيدن كرد و مطابق معمول از پاك كن هم استفاده نكرد. متحير بوديم كه چه مي كشد، پس از اتمام نقاشي كاغذ را چرخاند و ما تازه متوجه شديم كه او سر و ته و به صورت برعكس عقابي را كه چنگال هايش را در بدن خرگوش فرو كرده است را خيلي زيبا ترسيم كرده است.
يكي از اركان پيشرفت و حرفه اي شدن در هر رشته اي حمايت همه جانبه جامعه است. بي توجهي به سرمايه هاي گران بهايي مانند راستين كه در آغاز راه موفقيت هاي متعدد جهاني قرار دارند سدي در جهت غناي فرهنگي جامعه خواهد بود، بي ترديد ناديده انگاشتن احترام و منزلت نويسندگان، هنرمندان و ورزشكاران به خصوص قشر كودك چيزي از قدر وارزش آن ها كم نمي‌كند ولي زيبا تر است بتوانيم به موقع از اين عزيزان تجليل به عمل بياوريم.
در زلزله اوکرايني ها جوياي حال راستين شدند
پدر راستين ضمن تشكر از مناطق مختلف شهرداري به خاطر نصب بنرهاي بزرگ از عكس پسرش، خبرگزاري ها و معلم دلسوز راستين كه پس از بازگشت از اكراين با برپايي جشن كلاسي و توضيح علت سفر راستين براي همکلاسي هايش لحظات خوش و البته آموزنده ايي را براي دانش آموزان كلاس فراهم كرد، بيان مي کند: پس از گذشت 24 ساعت از زلزله از سفارت اكراين چند بار با ما  تماس گرفتند و جوياي سلامتي راستين شدند كه چند روز قبل مهمان آن ها بود. مسئولان مرتبط مي‌توانستند راستين وكار با ارزش او را به عنوان الگويي زنده براي بچه ها معرفي كنند يا حداقل از او بخواهند در برنامه‌ي صبحگاهي مدرسه پيام صلح خود را براي دوستانش قرائت كند. اگر چه پس از مدتي از پسرم عذرخواهي كرند و بنري هم در مدرسه برايش نصب كردند اما گلايه من از اين جهت است كه ما قدر قهرمانان و الگوهاي زنده  خود را نمي دانيم، ‌شايد با معرفي آن ها تعداد بيشتري از بچه ها با كمك مدرسه و كانون هاي فرهنگي و آموزشي در اين مسير قدم بگذارند و براي خود و كشورشان آينده اي روشن را رقم بزنند.