منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

رسانه هاي استان در کنار پليس براي ايجاد انضباط ترافيکي

3

 

شهرمن- گروه خبر

جمعي از مديران و خبرنگاران رسانه هاي تأثير گذاراستان، به دعوت معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان کرمانشاه، در نشستي مشترک با فرماندهان انتظامي و پليس راه، به بررسي راهکارهاي ارتقاي فرهنگ ترافيک و نقش رسانه ها در جلب مشارکت مردم براي انضباط ترافيکي پرداختند.

فرمانده انتظامي استان کرمانشاه در اين نشست با بيان اينکه نقش رسانه ها در هدايت افکار عمومي انکارناپذير است، گفت: با وجود همه اتفاق هاي خوبي که در حوزه رفتار ترافيکي شهروندان استان رخ داده است، هنوز با وضعيت مطلوب و ايده آل فاصله زيادي داريم که بايد جبران شود.

منوچهر امان اللهي بيان داشت:بخشي از کاستي هاي اين بخش به مشکلات حمل و نقل عمومي و نواقص مهندسي مسيرها بر مي گردد که رفع آن بر عهده نهادهاي مختلفي بوده و کار سختي است.

وي افزود: در اين زمينه از رسانه ها انتظار داريم که با حرکت حساب شده از متوليان در حوزه انضباط و حمل و نقل شهري مطالبه گري کنند و البته توان و ظرفيت هاي موجود را هم در نظر بگيرند.

وي با اشاره به اينکه نمي توان همه بار اصلاح وضعيت نامطلوب فعلي را بر دوش نهادهاي مسئول انداخت اظهار داشت: قسمتي از مشکل به نقص فرهنگ عمومي و ترافيکي بر مي گردد که بايد با سرعت بيشتر و کم هزينه تري کار را پيش برد.

فرمانده انتظامي استان کرمانشاه، اصلاح فرهنگ ترافيکي فعلي را علاوه بر تقويت حمل و نقل عمومي و اصلاح و توسعه مسيرهاي تردد، نيازمند آموزش هاي فراوان و اعمال قانون و جديت ماموران دانست و در باره تقويت فرهنگ رفتاري ماموران ناجا هم بيان داشت: طي 2 سال گذشته استانداردسازي رفتار ماموران طي کلاس هاي متعددي در دستور کار قرار گرفته است، هرچند نبايد از مشکلات رفتاري سطح جامعه هم غافل شد.

80 درصد سهم خطاي انساني در تصادفات

محمد مرادي، رئيس پليس راهور استان کرمانشاه  نيز در اين نشست سهم خطاي انساني در تصادف ها  را 80 درصد عنوان کرد وگفت: بيش از 70 درصد تصادف هاي درون شهري مربوط به عابرين پياده است که علت بيشتر آنها نبود اطلاع کافي از مقررات و پايين بودن فرهنگ ترافيکي است.

وي مشکلات حمل و نقل عمومي، نبود پارکينگ کافي و نواقص مسيرها و خيابان هاي سطح شهر را هم در بروز اين وضعيت موثر دانست. سرهنگ مرادي، اصلاح وضعيت ترافيکي فعلي را نيازمند کمک و ورود جدي رسانه ها براي آموزش و اطلاع رساني دانست.

همکاري رسانه ها مؤثر در کاهش تصادفات

فضل اله شيري، رئيس پليس راه استان کرمانشاه هم با اشاره به نقش رسانه در بهبود وضعيت ترافيک و کاهش تصادفات، از رسانه ها خواست که از ساير ارگان هاي متولي در حوزه انضباط اجتماعي مسئوليت خواهي و مطالبه گري کنند.

وي افزود: بسياري از ارگان ها در اصلاح فرهنگ ترافيکي دخيل هستند اما چون مسئوليت خود را در عرصه انضباط اجتماعي به خوبي انجام نداده اند، وضعيت نامطلوب فعلي ايجاد شده است.

سرهنگ شيري کاهش کشته هاي تصادف هاي رانندگي از 28 هزار نفر در سال 85 به 17 هزار نفر در سال 94 را حاصل ورود جدي نيروي انتظامي و حمايت رسانه ها دانست و گفت: هنوز مشکلات زيادي در استان داريم و به عنوان نمونه کرمانشاه رتبه پنجم کشور در فوتي هاي تصادف در اثر ضربه مغزي را دارد.

رئيس پليس راه استان کرمانشاه آموزش، مهندسي ترافيک و اجراي مقررات را سه اصل طلايي اصلاح رفتار ترافيکي برشمرد و گفت: بدون کمک رسانه ها اجراي اين اصول شدني نيست.

همچنين سرهنگ محمدرضا آمويي، معاون اجتماعي نيروي انتظامي استان کرمانشاه در اين نشست با اشاره به فضاي فرهنگي استان گفت: تنوع قومي و مذهبي، فضاي کرمانشاه را از بسياري از استان هاي ديگر متفاوت کرده و اصلاح رفتارهاي نادرست شهروندي و انضباط اجتماعي را با موانعي مواجه کرده است.

وي افزود: در نتيجه اين فضا فرهنگ ترافيکي مطلوبي در استان ديده نمي شود که آمارهاي موجود در حوزه راهنمايي و رانندگي مويد اين واقعيت است.

سرهنگ آمويي  اظهار داشت:  براي اصلاح شرايط فعلي يک نياز جدي به آموزش همگاني وجود دارد که رسانه ها در آن نقش پررنگ و اثرگذاري دارند.

پيشنهاد فعالان رسانه براي حاکم شدن انضباط ترافيکي

در اين نشست مديران و فعالان رسانه اي استان هم پيشنهادهاي متعددي براي اصلاح رفتار ترافيکي شهروندان ارايه و براي هرگونه همکاري در اين زمينه اعلام آمادگي کردند.

به نقل از ايرنا، فردين اميري، قايم مقام صدا و سيماي استان کرمانشاه با تاکيد بر اهميت جديت و قاطعيت ماموران راهنمايي و رانندگي گفت: کاهلي و بي اهميتي در رفتار ماموران راهنمايي زمينه ساز تخلف شهروندان مي شود.

او گفت که صدا و سيماي استان براي اختصاص زمان و توان بيشتري به مباحث مربوط به انضباط و رفتار اجتماعي آمادگي کامل دارد.

عبداله الماسي، خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي نيز با اشاره به وجود مشکلات متعدد در سيستم حمل و نقل عمومي، مهندسي معابر و مسيرهاي تردد شهروندان گفت: نمي توان بدون اصلاح اين مشکلات از شهروندان توقع پايبندي کامل به مقررات ترافيکي را داشت بلکه بايد دست کم مهمترين نيازهاي ترافيکي را فراهم کرد.وي راهکار اساسي اصلاح رفتار ترافيکي را به ميدان کشاندن مردم و جلب اعتماد و همکاري شهروندان دانست و بر مدرسه و کودک محور کردن آموزش ها، کمک گرفتن از روحانيون و تشکل هاي مردم نهاد، برگزاري جشن و راهپيمايي هاي عمومي با محوريت انضباط اجتماعي، استفاده از قالب هاي جذاب و جديد تبليغاتي و قاطعيت ناجا در اجراي قوانين تاکيد کرد.

همچنين کاوه رستمي سرپرست روزنامه جام جم در استان کرمانشاه گفت: مردم وقتي به قوانين و مقررات احترام مي گذارند که پيش تر پايبندي مسئولان به آن را ديده باشند.

او پيشنهاد کرد که پرسنل نيروي انتظامي يک روز در هفته يا ماه را با وسايل حمل و نقل عمومي سر کار بروند.

استانداردسازي رفتار ماموران ناجا و حفظ احترام در برخورد با شهروندان ديگر موضوع مورد تاکيد رستمي بود.

بنفشه رضايي، مدير مسئول هفته نامه شهر من هم آموزش هاي ترافيکي براي کودکان را مهم توصيف کرد و گفت که مي توان با کمک متخصصان و نهادهاي متولي همچون آموزش و پرورش، بهزيستي و کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، ظرفيت هاي خوبي در اين زمينه خلق کرد.

الهام اکبري، سرپرست روزنامه همشهري و محبوبه علي آقايي، خبرنگار خبرگزاري ايسنا هم بر آمادگي رسانه متبوع خود براي هر گونه همکاري در ارتقاي انضباط اجتماعي و ترافيکي تاکيد کردند.