منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

رونمايي از شاهنامه اي که با پنجه زرين بانوي کرمانشاهي کتابت شد

2

شهرمن- مينا قدسي

همزمان با روز فرهنگ پهلواني، شاهنامه اي که براي اولين بار توسط يک بانو کتابت شده بود طي مراسمي در تالار کتابخانه ملي رونمايي شد و کاري فاخر از فريبا مقصودي بانوي هنرمند کرمانشاهي که با لباس محلي کردي در اين آيين حاضر شده بود به فرهنگ و هنر دوستان عرضه شد.

ميرجلال‌الدين کزازي شاهنامه پژوه برجسته کشورمان در اين آيين گفت: برترين نشانه و نمونه گزيده‌ترين و گران‌مايه‌ترين گواه ايراني بودن همين است که امروز در اين بزم با همديگر همراه شده‌ايد.

 وي افزود: سرزمين ما از روزگاران قديم سرزمين هنر بوده است و در ميان هنرهاي سرزمين ما  چند هنر ارزش بيشتر داشتند و گسترش روايي دارند، برترين اين هنرها سخن است. ما به اين هنر مي‌باليم که نخستين سروده ايراني را زرتشت پديد آورده است.

 کزازي در بخش ديگري از سخنانش عنوان کرد: نگارگري و خوشنويسي دو هنر ديگر در ايران هستند که پيشينه تاريخي دارند. پيشينه اين دو هنر به دوران باستان برمي‌گردد. اين دو هنر در ايران آنچنان کارکرد آييني داشته‌اند که جاودان شده است.  اين شاهنامه پژوه در بخش ديگري از سخنانش گفت: زنان در شاهنامه برتر از مردانند. هرچند که شاهنامه نامه‌اي مردانه است.

محمدعلي سلطاني نويسنده و پژوهشگر و همسر فريبا مقصودي نيز شاهنامه فردوسي را بخشي از اعتقاد کردها دانست و بيان داشت: کرد زبانان بعد از قرآن پيام هاي اين کتاب را در زندگي‌شان رعايت مي کنند. امروز در سراسر سرزمين رستم، شما يک شاهنامه خوان نمي‌يابيد شاهنامه اگر زنده مانده است در کوهپايه‌هاي زاگرس زنده مانده است.

وي خاطر نشان کرد: بهتر است که شاهنامه را تنها نگذاريم و آن را به شهرهاي ديگر هم ببريم زيرا دو چيز است که در زندگي آدم وارداتي نيست، ابتدا سخنوري و بعد موسيقي است.

نصراله افجه اي هنرمند نقاشي خط هم در آيين رونمايي از شاهنامه خوشنويسي شده توسط بانوي ايراني، سخن گفت و با بيان اينکه خانم مقصودي سه بار قرآن را کتابت کرده است، گفت: کتابت شاهنامه خانم مقصودي از نظر درجه اعتبار، رتبه عالي دارد. در طول تاريخ شاهنامه خانم مقصودي موفق شدند اين کار مهم را انجام دهند و بايد به ايشان تبريک گفت.

افجه اي تأکيد کرد: تا کنون سابقه نداشته بانويي خوشنويسي شاهنامه را به پايان ببرد، اين کار، مردانه و بزرگ است .

وي خاطر نشان ساخت: شاهنامه اي که در طول قرن داريم شاهنامه عمادالکتاب بود که در چاپ سنگي هم چاپ شد و در دسترس کمي قرار گرفت، اين به خط امير بهادري معروف بود، بعد از آن ما شاهد نوشتن  زيادي از شاهنامه نبوديم، 50 سال پيش در انجمن خوشنويسي جواد شريفي اين خط را به پايان رساند و تقاضاي درجه استادي از وزير فرهنگ وقت داشت.

 در اين مراسم، چهره ها و شخصيت هاي فرهنگي و هنري چون استاد نصراله افجه اي، سيدمحمد بهشتي، حجت الاسلام محمود دعايي، ميرجلال الدين کزازي، سيدرضا صالحي اميري، عليرضا تابش، دکتر کلانتري، محيط طباطبايي و…حضور داشتند.