منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

سرفه بيش از دو هفته مي تواند از علائم بيماري سل باشد

8

يک پزشک مرکز بهداشت استان کرمانشاه:

سرفه بيش از دو هفته مي تواند از علائم بيماري سل باشد

شهرمن-گروه سلامت

پزشک هماهنگ کننده سل مرکز بهداشت استان گفت: کرمانشاه به خاطر مجاورت با کشور عراق، تا حدودي از استان هاي در معرض خطر شيوع بيماري سل محسوب مي شود لذا مردم بايد سرفه هاي بيش از دو هفته را جدي بگيرند و حتماً به پزشک مراجعه نمايند. دکتر شعله رضايي در مصاحبه با “شهرمن”، با بيان اين که سل بيماري با عامل ميکروبي شناخته شده و از بيماري هاي بازپديد است افزود: دو سوم مردم جهان به عفونت سلي مبتلا هستند و در صورت ضعف سيستم ايمني بدن، اين عفونت مي تواند به بيماري سل فعال تبديل شود. وي اظهار داشت: مردم تصور مي کنند سل فقط در ايام گذشته شيوع داشته و ريشه کن شده است در صورتي که امروزه به دليل بروز HIV و مشکلات اقتصادي دوباره در حال شيوع است.

عوامل تبديل عفونت سلي به سل فعال

پزشک هماهنگ کننده سل مرکز بهداشت استان کرمانشاه، در خصوص عواملي که بيماري سل فعال را پديد مي آورند بيان کرد: عفونت سلي در بدن هر کسي ممکن است وجود داشته باشد اما وقتي به بيماري فعال تبديل مي شود که فرد نقص سيستم ايمني پيدا کند يا مثلاً به سوءتغذيه يا بيماري هاي زمينه اي مانند ديابت و نارسايي کليه دچار شود و يا به سرطان مبتلا گردد و داروهاي شيمي درماني دريافت کند.

ميزان شيوع

شعله رضايي از ابتلاي سالانه 9 ميليون نفر به بيماري فعال سل در جهان خبر داد و افزود: از اين تعداد يک و نيم ميليون نفر مي ميرند و اين مرگ و مير  بيشتر در کشورهاي در حال توسعه مانند افغانستان، پاکستان، عراق و کشورهاي شوروي سابق اتفاق مي افتد.

وي در خصوص آمار مبتلايان به سل در کشور و استان کرمانشاه بيان داشت: در کشور 10هزار نفر بيمار مسلول داريم و در کرمانشاه اين تعداد حدود 250 مورد است. مي توان گفت ايران نسبت به کشورهاي همسايه وضعيت خوبي دارد.

انواع سل و علائم ابتلا

رضايي با اشاره به اين که بيماري سل به دو نوع ريوي و خارج ريوي تقيسم مي شود گفت: در نوع سل ريوي، ريه درگير مي شود و مشخص ترين علامت آن سرفه همراه خلط است. افرادي که با وجود مصرف آنتي بيوتيک، سرفه و خلط بيش از دو هفته دارند، بايد آزمايش سل را انجام دهند.

اين پزشک متذکر مي شود: ممکن است سرفه هاي طولاني مدت به آلرژي و گرد و غبار ربط داشته باشند، اما همين هم بايد بررسي شود زيرا آسم و مصرف داروهاي کورتون دار که نقص سيستم ايمني را در پي دارند زمينه بروز سل را فراهم مي آورند.

وي در خصوص نوع ديگر بيماري سل اظهار داشت: حدود 20 درصد مبتلايان به سل به نوع خارج ريوي مبتلا مي شوند. اين بيماري مي_تواند مغز، استخوان و به خصوص غدد لنفاوي را درگير کند. حتي سل مي تواند به دستگاه واژينال در زنان سرايت کند و موجب نازايي شود.

پزشک هماهنگ کننده سل مرکز بهداشت استان کرمانشاه، کاهش وزن، بي اشتهايي، بي حالي، درد عضلات، تعريق شبانه و درد عضو مبتلا را، از علائم اين نوع سل دانست و گفت: براي تشخيص سل خارج ريوي، از عضو درگير نمونه برداري مي شود و با پاتولوژي وجود يا عدم وجود بيماري سل مشخص مي گردد.

وي تأکيد کرد: سل خارج ريوي قابل انتقال نيست و در موارد نادري ممکن از واگير باشد. اما سل ريوي در افرادي که نمونه خلطشان اسمير مثبت بوده به راحتي از طريق سرفه قابل انتقال است.

رضايي افزود: اين افراد بايد در دو هفته اول تشخيص و شروع درمان ماسک بزنند و در محلي که نور خورشيد و تهويه داشته باشد استراحت کنند.

کم وزني در کودکان زير 6 سال را جدي بگيريد

پزشک هماهنگ کننده سل مرکز بهداشت استان کرمانشاه، بررسي وجود بيماري سل به خصوص نوع خارج ريوي را در اطفالي که اختلال رشد دارند، ضروري دانست و بيان داشت: کودکان کمتر از شش سالي که بعد از انجام آزمايشات مختلف و سالم بودن آن ها باز هم بدون علت مشخص دچار اختلال رشد و کم وزني هستند بايد براي انجام آزمايش تشخيص بيماري سل اقدام کنند.

شعله رضايي عنوان داشت: اگر سل خارج از ريوي به موقع تشخيص داده شود، عوارضي به جا نمي گذارد اما اگر دير تشخيص داده شود به عضو درگير آسيب مي رساند. مثلاً در سل استخوان باعث تغيير شکل ستون فقرات مي گردد.

آزمايشات و درمان سل رايگان است

رضايي تمامي آزمايشات تشخيص سل را به شرط آنکه در آزمايشگاه هاي وابسته به دانشگاه علوم پزشکي انجام شوند، رايگان اعلام کرد و بيان داشت: همه داروها و خدمات درمان بيماران مبتلا به سل رايگان است.

وي مرکز ريوي واقع در خيابان منزه را براي انجام آزمايش سل در کرمانشاه معرفي کرد و تأکيد کرد: در اين مرکز آزمايش و راديولوژي براي تشخيص سل رايگان مي باشد حتي براي کساني که از دفترچه درماني برخوردار نيستند.

درمان ناقص سل مي تواند به مرگ منجر شود

رضايي دوره درمان بيماري سل را شش ماه دانست و خاطرنشان ساخت: يک دوره دو ماهه و يک دوره چهارماهه با چهار نوع قرص ترکيبي، مراحل درمان سل را تشکيل مي دهند.

وي درباره درمان ناقص و عدم مصرف صحيح داروهاي سل هشدار مي دهد: چون پس از دو هفته حال بيمار به يکباره بهتر مي شود، لذا برخي افراد خوردن دارو را کنار مي گذارند. اين اقدام بسيار خطرناک است و مقاومت دارويي ايجاد مي کند.

پزشک هماهنگ کننده سل مرکز بهداشت استان کرمانشاه، درمان نکردن سل را بهتر از درمان ناقص آن دانست و در خصوص عواقب درمان ناکامل سل گفت: طول دوره درمان در بيماراني که قبلاً سل را به طور کامل درمان نکرده اند دو سال است و در اين مرحله 60 درصد مرگ و مير اتفاق مي افتد. همچنين درمان سل در ابتدا براي دولت هزينه اي در حدود 500هزار تومان دارد و سل مقاوم به درمان بالغ بر 10 تا 25 ميليون تومان هزينه دارد.

 پزشکان براي سل سليقه‌اي نسخه ندهند

شعله رضايي از پزشکان درخواست کرد، براي بيماران مشکوک به سل حتماً آزمايش بنويسند و در صورت مثبت بودن جواب، براي درمان، آن ها را به مرکز ارجاع دهند و سليقه اي نسخه ندهند زيرا مبتلايان به سل براي اينکه به بيماري سل مقاوم دچار نشوند بايد طبق دستورالعمل و برنامه اي خاص تحت درمان قرار گيرند.

نترسيد اما شجاع هم نباشيد

اين پزشک مرکز بهداشت از ناآگاهي و بي اطلاعي مردم در مورد بيماري سل ابراز نگراني کرد و عنوان داشت: مردم در مورد سل اطلاعات بسيار کمي دارند. اين بي اطلاعي باعث شده برخي از اسم سل بترسند و در صورت لزوم حتي حاضر به پيگيري هم نشوند. برخي نيز تصورشان بر اين است که سل ريشه کن شده و اصلاً وجود ندارد در نتيجه آن ها هم پيگيري نمي کنند. نياز است رسانه ها در اين زمينه فرهنگ سازي و اطلاع رساني کنند.