منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

طراحي‌ داخلي‌ به‌ بنا‌ روح‌ مي‌بخشد

هفته نامه شهرمن / شماره 54 / 22 آبان 1397

گفتگويي درباره جايگاه هنر طراحي داخلي در معماري

 

طراحي‌ داخلي‌ به‌ بنا‌ روح‌ مي‌بخشد

06d5a652-836f-4624-8b90-0103e17d3d99

 

شهرمن- گروه جامعه

امروزه يک طراحي داخلي حساب شده و علمي در ساختمان ها با هرگونه کاربردي، بدون اغراق محيطي دلپذير و سرشار از انرژي هاي مثبت و رفاه را به وجود مي آورد. يک طراحي داخلي خوب تا حدود زيادي مي تواند ضامن ايجاد موفقيت در هر زمينه اي در آن محيط شود. پس اين موضوع نکته اي نيست که بتوان به راحتي از آن چشم پوشي کرد.
»مسعود رستمي«، فارغ التحصيل مقطع کارشناسي در رشته معماري از دانشگاه خيام مشهد با بيش از 12 سال سابقه در زمينه ي طراحي داخلي در گفتگو با شهرمن، جايگاه هنر طراحي داخلي در معماري و آينده‌ي اين رشته را در کرمانشاه تشريح کرد.
اين گفتگو را در ادامه بخوانيد.
– کمي درباره ي نقش طراحي داخلي در معماري شهر و لزوم آن از منظر يک هنرمند بگوييد.
آنچه به يک بنا روح مي دهد فضاي داخلي آن است، تاثير مستقيم طراحي داخلي بر نحوه ي انجام فعاليت هاي ما درآن فضاها و تاثير نهايي آن بر شخصيت ما بر کسي پوشيده نيست .
طراحي داخلي؛ شور، اشتياق و آرامش را با استفاده از تکنيک ها و سبک هاي متعدد هنري و طراحي هاي هنرمندانه و خلاقانه، به کوچکترين و بي روح ترين فضاها باز مي گرداند و به دليل اينکه بيشترين تجربيات زندگي افراد در فضاهاي بسته و داخلي به دست مي آيد بهترين راه حل براي بهبود وضعيت زندگي کاري، تحصيلي و … خواهد بود.
– به نظر شما، مصالح نوين در طراحي داخلي به چه ميزان تاثير گذار هستند؟
روش ها و مصالح جديد براي سهولت کار و همچنين سازگاري بشر با محيط زيست و مسائل اقتصادي بسيار مهم و تاثير گذار است. به عنوان مثال سقف کاذب به عنوان عنصري مهم در طراحي داخلي نه تنها مصالحي براي پوشش سقف، تيرها و تاسيسات است بلکه عاملي مهم، در خلق فضايي زيبا و منعطف در طراحي داخلي مي باشد؛ همچنين عاملي در آکوستيک کردن فضا، سبک کردن ساختمان، عايق رطوبت و حرارت و ايجاد نور پردازي مناسب و هنري با توجه به استانداردهاي ارگونومي مي باشد.
– چه راه حل هايي وجود دارد که معماري داخلي بيشتر مورد توجه انبوه سازان و حتي مردمي که در فضاهاي معماري زندگي مي کنند قرار بگيرد؟
با توجه به اينکه طراحي داخلي در ايران به خصوص در شهري مانند کرمانشاه نياز به کار بيشتر و آماده کردن بسترهاي هموارتري دارد، مي توان با طراحي داخلي و استفاده موثر از فضا و درک درست از مسائل فني به خلق لايه اي هنرمندانه رسيد.
کسب اين تجارب و احساسات و اين نياز، زماني به دست مي آيد که سازمان ها، ادارات مرتبط با معماري و همچنين کارفرمايان در امر ساختمان و مردمي که از محصولات معماري استفاده مي‌کنند به ضرورت اين بخش از هنر پي ببرند.
اين مهم با برگزاري همايش ها، نمايشگاه ها، تبليغات، اطلاع رساني در رسانه ها و فضاي مجازي و براي اين کارفرمايان و مردم و همچنين آموزش تخصصي تر براي علاقه مندان و هنر جويان معماري قابل امکان است.
-در پايان به عنوان شخصي که در زمينه ي طراحي داخلي سال هاست که فعاليت مي کنيد، اگر بخواهيم به صورت متمرکز در مورد هنر طراحي داخلي صحبت کنيم اوضاع را در کرمانشاه چگونه مي بينيد؟
با توجه به بستر حاکم در شهر کرمانشاه، تعداد طراحان داخلي بيشتر شده و افراد جامعه هزينه‌اي که براي بهتر زيستن پرداخت مي‌کنند طيفي گسترده از شرايط کار و فرصت هاي شغلي را در اين رشته ي کاري به وجود آورده است و برآيند اين اتفاقات ما را اميدوار مي کند که در آينده با فضاهايي که پاسخگوي عملکرد و نياز استفاده کنندگان باشد و حس تعلق آنها را به محيط بيشتر کند، روبرو باشيم.