منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

ظرفيت‌ بالاي ‌کرمانشاه ‌در توليد محصولات‌‌ باغي

olive 2

ظرفيت‌ بالاي ‌کرمانشاه ‌در توليد محصولات‌‌ باغي

انار، گردو و بادام ديم محصولات ارگانيک استان

شهرمن- شبنم مايلي

مدير باغباني جهادکشاورزي استان کرمانشاه وضعيت توليد محصولات باغي را در استان کرمانشاه تشريح کرد و گفت: سطح زيرکشت باغات استان42هزارو943 هکتار است و در اين حوزه 30نوع محصول توليد مي شود.

رضا زارعي در مصاحبه با خبرنگار “شهرمن”،  با بيان اين مطلب افزود:92هکتاراز زمين هاي استان زير کشت زعفران هستند و شهر کرمانشاه، سنقر، صحنه و اسلام آباد غرب بيشترين سهم را در کشت زعفران دارند.

وي با بيان اينکه زعفران توليد شده در استان يکي از بهترين و با کيفيت ترين زعفران هاي توليد شده در کشور است، اظهار داشت: به دليل کم بودن سطح زيرکشت زعفران، به خارج از کشور صادرات نداشته ايم.

کشت گلخانه اي مناسب اقتصاد مقاومتي

زارعي در خصوص توسعه محصولات گلخانه اي در استان کرمانشاه گفت: چون کشت گلخانه اي 10برابرکشت معمولي مصرف آب کمتري دارد و محصولش10 برابر بيشتر است، توسعه اين کشت در راستاي اقتصاد مقاومتي مدنظر قرار گرفته است و اگر بتوانيم در سال جاري اعتبارات را به موقع جذب کنيم انقلابي در توسعه کشت هاي گلخانه اي به وجود مي آيد.

وي تصريح کرد: 2شهرک گلخانه اي در اسلام آباد غرب و سرپل ذهاب قرار است امسال شروع به کار کنند.

توسعه باغات مدرن

مدير باغباني جهادکشاورزي استان کرمانشاه، يکي از برنامه هاي مهم در بخش باغباني را اصلاح باغ ها دانست و اظهار داشت: باغ هاي ما عمدتاً قديمي هستند و مي توان گفت حدود 40درصد اين باغات سنتي محسوب مي شوند. هر سال بايد اين باغات به تناوب به باغ هاي استاندارد امروزي تبديل شوند. در اين برنامه باغات درجه2 و درجه3 برداشته مي شود و به جاي آنها باغات درجه يک و تجاري احداث مي‌شود. رضا زارعي با بيان اينکه استان کرمانشاه شرايط مناسبي براي توسعه باغات ديم دارد، در خصوص توسعه اين باغات در اراضي شيب دار و ديم، گفت: در اين برنامه توسعه يک هزار هکتار پيش بيني شده ولي هنوز اعتباراتش وصول نشده است.

وي افزود: با اين وجود ما نسبت به شناسايي مناطقي که ظرفيت توسعه را دارند اقدام کرده ايم و به محض وصول اعتبارات براي اجراي اين برنامه آماده هستيم.

تمام زيتون توليد شده در خود استان مصرف مي شود

مدير باغباني جهادکشاورزي استان کرمانشاه با اشاره به اينکه زيتون توليد شده در استان بيشتر مصرف کنسروي دارد، خاطر نشان کرد: باغات زيتون روغني هم در استان غني است و يک واحد روغن کشي در استان نيز براي توليد روغن زيتون مشغول به کار مي باشد.

زارعي افزود: تمام زيتون توليد شده در خود استان به مصرف مي رسد.

وي متذکر شد: توسعه باغات زيتون 15سال است که در دستور کار سازمان جهاد کشاورزي قرار دارد. در بعضي باغات ما خيلي موفق بوديم اما در پاره اي به خاطر مناسب نبودن نوع زيتوني که براي توسعه باغات به استان آورده شده است موفق نبوده ايم. در برخي شهرستانها مانند قصرشيرين و سرپلذهاب چون نوع و رقم کاشته شده با شرايط منطقه سازگار نبوده اند مي بينيم درختان زيتون محصول کمي دارند.

رضا زارعي افزود: به همين دليل، ژنوتيپ‌هايي را که قبلاً به صورت وحشي در منطقه موجود بود را شناسايي کرديم و پس از تحقيقات و مشخص شدن کيفيت و امکان تجاري سازي، آن را با عنوان رقم ديره در کشور معرفي کرديم.هم اکنون هم رقمي با عنوان بان آوره، که يک رقم زيتون بومي است در حال معرفي مي باشد.

انار،گردو و بادام ديم محصولات ارگانيک استان

مدير باغباني جهادکشاورزي استان کرمانشاه، با اعلام اينکه محصولاتي مانند انار، گردو و بادام ديم در کرمانشاه کاملاً ارگانيک هستند، تصريح کرد: در استان محصولات باغي ارگانيک توليد مي شود ولي هنوز نتوانسته ايم اين محصولات را به عنوان محصول ارگانيک ثبت کنيم.

رضا زارعي يادآور شد: بيشتر محصولات ارگانيک استان در شهرستان پاوه توليد مي گردد.

مرکبات محصول تجاري کرمانشاه

زارعي مرکبات را از جمله باغات تجاري در استان دانست و اظهار داشت: يکي از باغات تجاري و استاندارد ما شامل خرما و مرکبات مي شوند که در شهرستان قصرشيرين هستند.

وي افزود: يکي از استانداردترين باغات کشورکه با سرمايه گذاري بنياد جانبازان بنا نهاده شده، در شهرستان قصرشيرين است.

ظرفيت بي شمار کرمانشاه در توليد محصولات باغي

مدير باغباني جهادکشاورزي استان کرمانشاه، چشم انداز باغداري را در استان روشن دانست و گفت: کرمانشاه آب و هوايي چهارفصل دارد و در باغداري مي تواند حرف اول را بزند به خصوص در عرصه هاي ديم که فرصت سرمايه گذاري بي شماري وجود دارد.

رضا زارعي به عدم توجه به شهرستان هايي که ظرفيت بالايي در باغداري دارند اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه در شهرستان هايي که ظرفيت کمتري دارند بيشتر سرمايه گذاري شده است. نياز است در اين مورد کار فرهنگي صورت گيرد و مردم آگاه شوند و از قابليت هاي خدادادي سرزمينشان براي باغداري استفاده کنند.

وي افزود: به طور مثال هم اکنون در شهرستان سنقر مي توان 5هزار هکتار باغ ديم احداث کرد ولي هنوز در اين شهرستان سرمايه گذاري انجام نشده است. ولي خوشبختانه در روانسر به اين ظرفيت توجه شد به طوريکه امروز در اين شهرستان 350هکتار باغ مثمر ديم داريم که در سال 88 احداث شده است و سالانه يک و نيم تن محصول از آن برداشت مي شود.