منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

لکه سیاه «خشونت سفید»

796593_439

زنان در فضاي مجازي احساس امنيت ندارند

لکه‌ي‌ سياه‌ «خشونت‌سفيد»

شهرمن- گروه خبر

سودابه رادفرد، مشاور امور بانوان وزارت ارتباطات و فناوري، در جشنواره زن، خانواده و رسانه، با بيان اين مطلب گفت: در سراسر دنيا خشونت در فضاي مجازي بر عليه زنان وجود دارد.وي بيان داشت: “خشونت سفيد”اصطلاحي که چند سال است در ادبيات رسانه و فضاي مجازي وارد شده، به هرگونه آزار و اذيتي گفته مي شود که نه تنها در فضاي واقعي بلکه در فضاي مجازي هم گريبانگير زنان است. رادفر با اشاره به اينکه آنچه در فضاي حقيقي جرم است، در فضاي مجازي هم جرم محسوب مي شود، افزود: فضاي مجازي تابعي از فضاي حقيقي است فضاي مجازي فاسد و محلي براي بوجود آمدن مشکلات است، اما بايد گفت مگر مي شود فضاي حقيقي پاک و سالم باشد و آنوقت زنان و مردان و جوانان ما در فضاي مجازي دچار مشکلات اخلاقي شوند! وي گفت: براي زنان، در فضاي مجازي با نام هاي کاربري مختلف ايجاد مزاحمت مي شود و در واقع آنها با اهداف سودجويانه يا جنسي، مورد خشونت سفيد قرار مي گيرند.

سودابه رادفر اظهار داشت: آن زماني پاي خشونت سفيد پررنگ تر به ميان مي آيد که خانواده ها از فردي که مورد خشونت واقع شده ، حمايت نمي کنند و به برخورد و سرزنش او مي پردازند. اين سرزنش ها و آزارها ديگر از طرف فرد آزاردهنده نيست، بلکه از طرف نزديکترين افراد مانند پدر، مادر، همسر و برادر به زن وارد مي شود.

مشاور امور بانوان وزارت ارتباطات و فناوري تأکيد کرد: در واقع اين خانواده ها و نزديکان هستند که به خشونت سفيد عليه زنان دامن مي زنند.

وي بيان داشت: تهديد مستقيم فرد آزاردهنده مانند تهديد به انتشار عکس ها و اطلاعات خصوصي از يک طرف و بعد از آن سرزنش ها و فشارهاي خانواده و نزديکان از ديگر سو، خشونت عليه زنان را در فضاي مجازي رقم مي زند.

لازم به زکر است در اولين جشنواره زن، خانواده و رسانه که بيست و پنجم دي ماه به همت معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي،کميسيون ملي يونسکو- ايران و دانشگاه علامه طبابايي در سالن همايش هاي سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران در تهران برگزار شد، گروهي از زنان منتخب توسط امور خانواده و بانوان استانداري کرمانشاه نيز حضور يافتند.