منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

مردم‌ جوانرود براي‌ رسيدن‌ به‌ توسعه‌ي‌ پايدار صبور باشند

MA-Rezaie

گفتگو با محمدعلي‌ رضايي‌ دارنده‌ي‌ جايزه‌ي ملي‌ شوراها

 

تصميمات‌ عجولانه‌ تنها‌ يک‌ مسکن‌ موقت‌ است

شهر من- اردشير اردلان

محمد علي رضايي، منتخب دوره دوم، سوم ، چهارم و پنجم شوراي اسلامي جوانرود، يکي از افراد با نفوذ اورامانات و دارنده جايزه ملي شوراي اسلامي شهرستان هاي کشور است. او متولد 1346 و کارشناس ارشد مديريت بازرگاني است و به عنوان چهره اي تأثيرگذار درانتخابات و ليدر فعالان مدني شناخته مي شود. رضايي که به سردار سازندگي جوانرود معروف است، بار ديگرتوانست در انتخابات اخير، اين وادي سرشار از رقابت، مقتدرانه مورد حمايت مردم قرار بگيرد. محمد علي رضايي، در دوره هاي فعاليتش در شوراي اسلامي جوانرود، تحولات آبادگرانه و توسعه مدارانه اي را رقم زده است. براي ارزيابي خدمت و صداقت اين نماينده، مردم بهترين قضاوت کننده هستند. آنها معتقدند رضايي براي جوانرود از جان و دل مايه گذاشته و به دور از هياهوي دنياي مصلحت انديش تلاش کرده و در جهت اهداف عالي خود براي خدمت به مردم گام هاي استواري برداشته است. در سال هاي اخيريک ايده فکري غلط در ميان مردم و البته سياسيون باب شده و آن اين است که سياست پدر و مادر ندارد، اين اعتقاد دست مايه اي شده براي توجيه بعضي از رفتارهاي افراد قدرت طلب و…، گاهي عده اي اين جمله را براي توجيه و پوشاندن دست هاي پنهان و تصميمات پنهاني تر به کار مي برند؛  اما  مردمي که به اين عضو شوراي شهر رأي داده اند مي گويند: با انتخاب و روي کار آمدن محمد علي رضايي مي بينيم که سياست، هم پدر دارد هم مادر! چرا که قرائت و نگاه محمد علي رضايي خدمت صادقانه بوده و سياست ورزي هم که براي تحقق اين خدمت رساني انجام گرفته صادقانه است! اين مدير کوشا وخستگي ناپذير کارنامه اي درخشان دارد. برگزيده شدن به عنوان عضو شوراي نمونه کشوري کم اعتبار و ارزش نيست، گفتگو با او را در پي مي خوانيد.

-با توجه به اينکه شما هدايت شوراي اسلامي شهرستان جوانرود را در چندين دوره بر عهده داشته ايد و تجربيات زيادي را در خصوص درک مشکلات شهر از ديد يک نهاد مردمي کسب کرده ايد، بهترين راه را براي مديريت شهري ايده آل چگونه ارزيابي مي کنيد؟

مديريت شهري در واقع مجموعه ي کوچکي از سيستم حکومتي اداره امور شهرهاست و در تعريف بهتر مديريت شهري بايد عرض کنم که اداره امور شهر در مسير ارتقاء و توسعه است، نه پس رفت و توقف.  بلکه تنها گام نهادن به جلو با تبعيت از سياست هاي ملي. اقتصادي، اجتماعي کشور است. امروزه در سطح جهان در نظام مديريت شهري بهترين سيستم شناخته شده جهاني نظام (شورا-شهردار)است که پاسخگوي خواسته ها و نيازهاي مردم در سطح جامعه مي باشد. در اين سيستم که ما نيز به آن آشنايي کامل داريم مردم شهر عده اي را به عنوان شوراي شهر انتخاب مي کنند و سپس شوراي مذکور شخص تام و واجد شرايطي را به عنوان شهردار بر روي کار آورده و بر تمامي کارهاي آن نظارت مي کند و براي عزل ونصب شهردار دستش باز است. مفهوم اصلي در مديريت شهري (کيفيت پايه) است، حفظ اين کيفيت پايه در تمامي ابعاد شهرسازي و شهرنشيني و امورات شهري اساس تمام برنامه هاست.

-روستاها به عنوان رکن اصلي توليد انبوه در تمام کشورها به شمار مي روند؛ با توجه به پيشرفت و توسعه شهرنشيني و جذابيت خاص آن، شاهد گسترش چشمگير مهاجرت بي رويه ي روستانشينان براي ارتقاء زندگي بهتر به شهرها هستيم. شهرهاي اورامانات از جمله جوانرود نيز از اين قاعده مستثني نيستند؛ به نظر شما براي جلوگيري از ادامه ي اين روند نهادها و سازمان هاي دولتي چه راهکارهايي بايد داشته باشند؟

البته ناگفته نماند که از اهداف اجتماعي بشر، دست يافتن به معيشتي آسوده تر و دست يابي به تمام ارکان رفاهي زندگي امروزي است و اين حق طبيعي و اوليه انسان هاست و نمي توان اين امر را منکر شد. از اين رو افراد گاهي براي فرار از مشکلات عديده اي که با آن دست به گريبانند گاهي به جاي ماندن و رفع و رجوع آن مشکل يا مشکلات، در واقع رفتن و وانهادن را برمي گزينند و در اصل ساده ترين راه را انتخاب مي کنند چون هميشه ماندن و ساختن سخت ترين راه، و فرار و شروعي مجدد آسان ترين است. گاهي نيز اين مهاجرت ها به دليل بيکاري و عدم اشتغال است که اين واقعاً معضل بزرگي است و گريزي از آن نيست و بايد ريشه اي در مورد اين مسئله کار شود و نمي توان با يک نهاد يا يک ارگان يا يک فرد -حتي اگر آن فرد در راس باشد- اين مشکل را حل کرد، بلکه معضلي است همگاني و نياز مبرم به تلاش همگاني نيز دارد.

-چه زمينه هايي در شهرستان جوانرود وجود دارد که مي توان با سرمايه گذاري بر روي آن شاهد ترقي و رونق هر چه بيشتر شهر شد و آيا شوراي جديد تمهيداتي را در اين زمينه مد نظر دارد؟

همانطور که مي دانيد شهرستان جوانرود داراي ظرفيت ها و پتانسيل هاي آشکار و نهاني است که با قرار دادن آنها در مرکز توجه مي توان جوانرود را هر چه بيشتر در مسير تکامل و توسعه قرار داد. بازارچه تجاري فعال، آب و هواي بسيار مطلوب و مناسب، نزديکي به کشور عراق، رونق اقتصادي گسترده اين شهر از عواملي است که مي شود بر روي آن تمرکز کرد و به ارتقاء آن کمک شاياني نمود. البته با برنامه ريزي هاي طولاني مدت و تأمين اعتبار و سرمايه گذاري بخش خصوصي که البته همگي مستلزم حمايت قاطع دولت مي باشد مي توان گام هاي مثبتي را در اين زمينه برداشت.

-از ديدگاه شما چه کساني و با چه اهداف و گرايشهايي معمولاً براي شوراها کانديد مي شوند و انگيزه اصلي افراد مختلف را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

انگيزه‌ي کانديداها زماني که نزديک به کارزار رقابتي انتخابات مي شود بيشتر نمود پيدا مي کند، به ويژه انتخابات شوراي شهر و روستا که بازار گمانه زني ها مبني بر شرکت و ثبت نام شخصيت ها و چهره هاي محلي داغ مي شود. در اکثر مواقع طي چندين دوره تجربه اي که در انتخابات داشته ام، همواره کميت بر کيفيت نامزد ها برتري داشته است. معملاً  جمع کثيري در اين کارزار شرکت مي کنند، از متخصص و فاقد تخصص گرفته تا کارمند و بازاري، ورزشکار و هنرمند و… همه و همه با انگيزه و اهدافي فراخور حال خود شرکت مي کنند و شهروندان عزيز را به سردرگمي و چالش مي کشانند!

يک عده از اين افراد هستند که با تصور اينکه شوراي شهر درآمد قابل توجهي دارد و صرفاً به دليل کسب درآمد و به دست آوردن شغلي پرسود کانديد مي شوند. در حاليکه ميانگين درآمد واقعي و قانوني شورا کمي بيشتر از نصف حقوق يک کارمند ساده در يک اداره دولتي است.

گروه ديگر افرادي هستند که در پي کسب نام و شهرت به اين عرصه وارد مي شوند، در حاليکه حتي يک ساعت سابقه ي کار مديريتي و اجرايي هم نداشته اند.

يک عده ديگر از اين افراد کساني هستند که ممکن است در هر زمينه اي فعاليت کنند و از هر طبقه ي اقتصادي با هر سطح تحصيلات باشند.  ممکن است معلم، دانشجو، استاد دانشگاه، مدير کارخانه،کارمند، مدير هنري و ورزشي و يا يک چهره شاخص باشند که دلسوزانه و با هدف کمک به بهبود عمران و توسعه ي شهر کانديد مي شوند.

اميدوارم شهروندان عزيز ما همواره آگاه باشند و افرادي را انتخاب کنند که از تخصص لازم براي پست مهم و با ارزش شوراي اسلامي برخوردار بوده و از سلامت اخلاقي، رواني و رفتاري نيز بهره مند باشد.

-براي آشنايي بيشتر مخاطبين نشريه ما که شامل مردم فهيم استان هاي کرمانشاه، ايلام و کردستان مي شوند، در خصوص اهداف کاريتان توضيح دهيد تا آنها نيز در انتخابات سال هاي آينده شاخصي براي تعريف وظايف و فعاليت هاي يک عضو شوراي شهر موفق داشته باشند و با وسعت خدماتي که شوراها مي توانند براي مردم داشته باشند بيش از پيش آشنا شوند.

در ابتدا اين را بگويم که شوراهاي شهر مي توانند در شهرها تحولات مثبت و بزرگي را رقم بزنند. در خصوص فعاليت ها نيز برنامه هاي خودم را خدمت مخاطبين فرهيخته‌ي نشريه شهرمن ارائه مي دهم:

– ايجاد روحيه اتحاد و همدلي با ديگر اعضاي شورا و همکارانم جهت جلوگيري از تنش و اختلاف. مهم ترين برنامه هاي کاري بنده و دوستانم در دوره دوم ، سوم و چهارم شوراي اسلامي شهر، ايجاد روحيه اتحاد و همدلي و حفظ آن بوده و اگر موفقيتي در آن زمان کسب کرديم، حاصل تلاش جمعي و همفکري و وحدت و همدلي اينجانب با يارانم بوده است که در اين دوره هم به ياري خدا انسجام و همبستگي را براي خدمت، در اولويت داريم.

-تقسيم کار بين اعضاي شورا و تشکيل کميسيون هاي مختلف مانند کميسيون اقتصادي، فرهنگي- اجتماعي، عمران و… تقسيم مسئوليت اين کميسيون ها  بنا به توانايي و ظرفيت اعضاي شورا.

– حضور منظم و فعال در جلسات ادارات و ارگان هاي سطح شهر و اطلاع از روند خدمات  رساني ادارات و ارگان ها.

– دعوت از رؤساي ادارات سطح شهر و حتي دعوت از کارشناسان استاني در دفتر شورا براي ارائه ي گزارش کار و راهکارهاي لازم براي رفع مشکلات سطح شهر.

– همکاري و تعامل با مسئولين ارشد شهرستان و استان و ايجاد روحيه تعاون و همکاري در تعامل با آنان و برخورداري از حمايت هاي آنان در جهت برخورد با مسئوليني که خدمات شايسته به مردم ارائه نمي دادند و حمايت از مسئولين خدمتگزار.

– تعامل با استاندار و فرماندار و ارائه نقطه نظرات شورا و بيان مشکلات شهري به ايشان براي رفع آن.

– دعوت از معتمدين و خيرين منطقه براي حمايت از طرح هاي عام المنفعه.

– معرفي افراد تحصيلکرده و دانش آموخته جهت حضور در جلسات مشاوره اي دولت.

-پيگيري مشکلات بهداشتي و درماني شهرستان جوانرود از طريق کميسيون هاي بهداشتي شورا و ارجاع به مسئولين و دعوت از مشاوران شورا در اين زمينه.

– همکاري با آموزش و پرورش در جهت بهبود امر تعليم و تربيت.

– همکاري و ارائه کمک هاي مالي به مساجد

– شرکت اعضاي شورا در جلسات و کميسيون هاي استانداري.

– بازديد از شوراهاي شهرهاي ديگر مناطق و تبادل نظر با آنها در جهت افزايش کارايي و آشنايي بيشتر با قوانين و مقررات و نحوه اجراي برخي مصوبات .

-تلاش در مخالفت با افزايش نرخ صدور پروانه هاي ساختماني و ثابت نگه داشتن نرخ عوارضات جهت رضايتمندي شهروندان.

– تشويق محلات قديمي به ساخت و ساز و برخورداري از تخفيفات ويژه و اطلاع رساني به آنان براي زيبا سازي شهر .

– خريد وسايل و مبلمان شهري و توسعه پارک هاي شهر.

– خريد وسايل و امکانات رفاهي، خودروهاي سبک و سنگين براي شهر از سازمان شهرداري هاي کشور و پيگيري آن از طريق شورا و شهرداري و مراجعات مکرر و حضوري به وزارت کشور و سازمان و همياري هاي شهرداري هاي کشور .

– همکاري و پشتيباني از مؤسسات خيريه و سازمان هاي مردم نهاد و مطبوعات محلي.

– تلاش در جهت در آمد زايي ثابت و پايدار براي شهرداري.

– ايجاد شبکه منظم اداري در شورا و ثبت صورت جلسات و دفتر مصوبات کميسيون هاي فرعي شورا، مکاتبات اداري و جلب نظر و مشاوره با کارشناسان امور شورا و شهرداري، شرکت در برخي جلسات ادارات دستگاه هاي اجرايي

– همکاري با راهنمايي و رانندگي براي حل ترافيک شهري که مشکل بسيار عمده اي شده است.

-چه پيامي براي مردم جوانرود داريد که مقتدرانه در حمايت بي نظير و غيرقابل وصفي از شما به پا خواستند؟

با سلام و اداي احترام به مردم غرب کشور به خصوص جوانرودي هاي عزيز، اصالتاً از طرف خودم و نيابتاً از طرف خانواده ام، از همه ي همشهريان فهيمم سپاسگزارم؛ چه بزرگواراني که به اين جانب اعتماد کردند و راي دادند و چه بزرگواراني که به هر دليلي تشخيص دادند که به اين بنده حقير راي ندهند.  به همه کانديدهاي محترم و محترمه که احساس تکليف کردند و پا به عرصه انتخابات گذاشتند هم درود مي گويم و به منتخبين مردم و همياران بنده در شوراي اسلامي شهر نيز تبريک عرض مي کنم و اميدوارم که با اتحاد و همدلي بتوانيم شورايي قوي و کارآمد داشته باشيم.

اميدوام بنده هم با استعانت از خداوند، با نظر به اينکه من رأي مردم را حق الناس مي دانم در حد توانم آخرين تلاشم را همراه با منتخبين مردم در شورا خواهم داشت. مردم شرافتمند شهر جوانرود لايق بهترين خدمات و تقدير و تشکر ها هستند.

به اعضاي محترم شواري دوره قبل نيز خسته نباشيد مي گويم و از همه اين بزرگواران خواهشمندم چالش هاي موجود را در اختيار منتخبين مردم بگذارند تا با استفاده از تجربيات آنها بتوانيم شواري موفقي داشته باشيم.

-در پايان اگر صحبتي باقي مانده است براي مردم عزيز جوانرود بيان کنيد؟

رسيدن به جايگاه واقعي شهر و اعتلاي جامعه مستلزم برنامه ريزي اصولي و کارشناسانه است که خود نياز به زمان دارد. در اين زمينه لازم است مردم فهيم و شريف شهر، صبور و شکيبا باشند چرا که تصميمات عجولانه و بدون پشتوانه تنها مي تواند مانند يک مسکن عمل کند و قطعاً منجر به درمان واقعي نخواهد شد، من تمام سعي خود را خواهم کرد تا با بهره بردن حداکثري از امکانات و در نظر گرفتن مقدورات محدوديت ها و موانع را کنار زده و در جهت رفع مشکلات مردم و پيگيري مطالبات به حق آنها با ياري خداوند و همت مردم گام برداريم. ما لايق شهر بهتر و پيشرفته تري هستيم.  به اميد آينده اي روشن تر براي جوانرود.