منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

مسوولین استان کرمانشاه می توانند زلزله را به یک فرصت تبدیل کنند

photo5922263218737229372

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مسوولین استان کرمانشاه می توانند زلزله را به یک فرصت تبدیل کنند

1396/10/09
شهرمن – گروه فرهنگ و هنر

دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی, در شامگاه روز جمعه ۸ دیماه, پس از بازدید از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در نشستی با خبرنگاران مطبوعات, خبرگزاری ها و رسانه های محلی استان کرمانشاه, زلزله ی غرب کشور را حادثه ای تلخ برای کل کشور عنوان نمود که حماسه ی همدلی در جامعه ی ایرانی را ثابت کرد.
وی اظهار داشت : حدود ۳۰ سال پیش یورش ارتش بعث, جامعه ی ایران را در این منطقه جمع نمود و امروز حادثه ی طبیعی زلزله اینچنین ایران را گرد هم آورد.
صالحی افزود: سفر اعضای هیات دولت به مناطق زلزله زده ی استان کرمانشاه تداوم خواهد داشت و گزارش های میدانی از فضای این مناطق به طور پیوسته به هیات دولت منتقل خواهد شد. بازدید امروز هم در همین راستا بود و علاوه بر پیگیری کارهای عمومی دولت, اقدامات تخصصی در حوزه ی فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پیگیری شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ضمن اراىه ی گزارشی از روند اقدامات انجام شده از ابتدای حادثه زلزله تا کنون, برنامه های کوتاه مدت و در دست اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص مناطق زلزله زده را تشریح کرد. اهم این اقدامات شامل:
احداث مجتمع فرهنگی و هنری سرپل ذهاب و ثلاث بابا جانی, تا پایان نیمه اول سال ۹۷; احداث یک مجتمع فرهنگی, هنری, ورزشی در شهرستان ازگله با ظرفیت بیش از هزار و ۵۰۰ نفر; احداث نگارخانه قصرشیرین; احداث سالن موقت فرهنگی-هنری پارک نشاط شهرستان سرپل ذهاب; ترمیم, بازسازی و مقاوم سازی ۷ کتابخانه ی آسیب دیده; بازسازی و نوسازی اماکن و مراکز مذهبی آسیب دیده; بازسازی ساختمان های آسیب دیده ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی, می باشد.
صالحی با اشاره به نیاز بیش از پیش هموطنان زلزله زده به برنامه های فرهنگی و هنری با توجه به شرایط سخت زندگی در زیر چادر اظهار داشت: طی ۴۵ روز گذشته حدود ۱۰۰ برنامه ی فرهنگی و هنری توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه و همچنین سایر استان ها در این مناطق برگزار شده است.
وی در ادامه اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای مناطق زلزله زده عنوان نمود و گفت: از جمله این اقدامات زمینه سازی و برنامه ریزی در خصوص حضور هنرمندان سایر استان ها از سراسر کشور در مناطق زلزله زده و معرفی یک بسته ی فرهنگی توسط این هنرمندان در هر هفته جهت معرفی فرهنگ اقوام مختلف ایران می باشد.
صالحی در ادامه برگزاری ۳۲ هفته ی فرهنگی ایران در مناطق زلزله زده جهت کمک به بهبود شرایط روحی و اجتماعی هموطنان زلزله زده, تامین کتاب و اقلام فرهنگی جهت کودکان و نوجوانان, تاسیس یک سینمای سیار در سرپل ذهاب و اورامانات, برگزاری تور رسانه ای بازدید از مناطق زلزله زده برای خبرنگاران بومی و ملی و حمایت ویژه از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر آسیب دیده که در این حادثه دچار صدمه و خسارات جانی و مالی شده اند و وضعیت معیشتی آنان به خطر افتاده است را از جمله کارهای در دست پیگیری و اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار داشت مسوولین استان می توانند حادثه ی تلخ زلزله را به یک فرصت برای جلب توجه بیش از پیش به وضعیت اقتصادی و اجتماعی این مناطق و جذب منابع بیشتر تبدیل کنند.