منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

نخوردن صبحانه سبب کاهش تمرکز و يادگيري دانش‌آموزان مي‌شود

4

دانشيار کنترل کيفي، بهداشتي مواد غذايي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه گفت: صرف وعده صبحانه براي دانش‌آموزان بسيار بااهميت است به طوري‌که نخوردن صبحانه باعث پايين آمدن راندمان فکري و ذهني دانش‌آموز و در نهايت سبب کاهش تمرکز و ايجاد مشکل در يادگيري خواهد شد.

احسان صادقي، دانشيار کنترل کيفي، بهداشتي مواد غذايي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه در  پيرامون نقش مهم تغذيه در رشد فيزيولوژيکي و مغزي دانش‌آموزان اظهار کرد: با توجه به نزديکي فصل بازگشايي مدارس مهمترين نکته در تغذيه دانش‌آموزان توصيه به صرف وعده صبحانه است، عدم استفاده از وعده صبحانه راندمان فکري و ذهني را به شدت کاهش مي‌دهد و سبب کاهش تمرکز و يادگيري مي‌شود.

 وي در پاسخ به نوع خوراک مناسب براي وعده صبحانه دانش‌آموزان گفت: مصرف تخم‌مرغ آب‌پز به همراه آب‌ميوه‌هاي طبيعي يکي از ترکيب‌هاي مناسب براي صبحانه است، همچنين در نوعي ديگر از وعده صبحانه مصرف لبنيات ترجيحا شير پيشنهاد مي‌شود، البته براي پيشگيري از ايجاد اختلال در جذب کلسيم نبايد شير را به همراه تخم‌مرغ مصرف کرد.

 دانشيار کنترل کيفي، بهداشتي مواد غذايي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه در ادامه با اشاره به ميان‌ وعده گفت: بعد از صبحانه بايد يک ميان‌وعده براي دانش‌آموزان حدود ساعت 10 در نظر بگيريم، نوع اين ميان‌وعده بسيار مهم است که بايد  از تنقلات مضر مانند انواع چيپس، پفک، نوشابه‌ها و ساندويچ‌هاي حاوي فست‌فود پرهيز شود. بهترين نوع خوراکي ساندويچ‌هاي خانگي‏، مانند نان، پنير و گردو، غذاهاي خانگي، ميوه‌هاي تازه يا خشک و بهترين نوشيدني آب  يا آبميوه‌هاي طبيعي فاقد شکر افزودني هستند.

 وي افزود: دانش‌آموزان بايد از مصرف زياد قهوه و نسکافه فوري خودداري کنند، زيرا طبق تحقيقات انجام شده به دليل ماهيت توليد اين ماده بدترين نوع چربي در اين نوشيدني‌هاي فوري است به طوري‌که ساختار آن از چربي موجود در شيريني‌ها مضرتر است و نبايد به اين نوشيدني‌ها عادت کنند. رمز سلامت رعايت اصل تنوع و تعادل در رژيم غذايي است ما سعي مي‌کنيم از همه گروه‌هاي غذايي به ميزان اندک استفاده کنيم و زياده‌روي در هيچ‌کدام توصيه نمي‌شود.

 نوشابه‌هاي پرتقالي سبب بيش‌فعالي و کاهش تمرکز مي‌شود

صادقي، با تأکيد بر لزوم عدم عرضه فست‌فود، نوشابه و تنقلاتي مانند چيپس و پفک در بوفه مدارس گفت: اين نوع از خوراکي‌ها کاملاً اثر عکس بر روند رشد جسمي و ذهني دانش‌آموزان دارند، در تحقيقات اثبات شده که در توليد نوشابه‌هاي پرتقالي و پفک از رنگ‌هايي شبيه سان‌ست‌يلو يا تارترازين استفاده مي‌شود که بسيار مضر هستند و سبب بيش‌فعالي و کاهش تمرکز مي‌شوند که در نهايت در دراز مدت به افت تحصيلي دانش‌آموز منجر خواهند شد.

 ويتامين‌هاي لازم براي دانش‌آموزان

اين دانشيار دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه درباره ويتامين‌هاي لازم براي دانش‌آموزان گفت: با توجه به اهميت ويتامين B تأمين منايع عمده اين ويتامين بسيار مهم است، همچنين اسيد فوليک براي رشد سلول‌هاي مغزي بسيار لازم است و در منابعي مانند لبنيات، جگر و حبوبات يافت مي‌شود، از اين‌رو توصيه مي‌شود که از دانه‌ها و غلات مانند عدسي در وعده‌هاي صبحانه استفاده شود.

 با بي‌ميلي دانش‌آموزان نسبت به وعده صبحانه چگونه برخورد کنيم

صادقي، در پاسخ به چگونگي ايجاد اشتها در دانش‌آموزان نسبت به وعده مهم صبحانه گفت: در ابتدا والدين بايد در وعده صبحانه خوراک‌هايي را قرار دهند که کودک نسبت به آن‌ها اشتهاي بيشتري دارد، به تدريج با ايجاد عادت صبحانه در کودک مي‌توانند ساير گروه‌هاي مواد غذايي را در اين وعده وارد کنند. همچنين توصيه مي‌شود ساعت بيداري از خواب را طوري تنظيم کنند که زمان کافي  براي صرف صبحانه خانوادگي وجود داشته باشد و به علت نبود وقت از اين وعده مهم غذايي صرف‌نظر نشود.