منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

هر کودک‌ يک‌ هنرمند‌ است!

گفتگو با آذر زرافشاني به بهانه‌ي برگزاري نمايشگاه تصويرسازي کودکان مجموعه‌ي “انديشه”

هر کودک‌ يک‌ هنرمند‌ است!

photo5785255973902986525(1)

شهرمن- مينا بهرامي تبار

آبان ماه نمايشگاهي متفاوت در کرمانشاه برگزار شد. نمايشگاه تصويرسازي و نقاشي آزاد کودک و نوجوان که حاصل پرورش روح پاک، آزاد و خلاق کودکاني بود که در کارگاه هاي خلاقيت پرورش يافته بودند و اينک آموخته ها و توانايي هاي خود را در قالب تابلوهايي سرشار از رنگ و زندگي به معرض نمايش گذاشته بودند. اين اتفاق خوب فرهنگي از فعاليت هاي مجموعه‌ي فرهنگي_ ورزشي انديشه بود. آذر زرافشاني مدير اين مجموعه در گفتگو با “شهرمن”، اهداف برگزاري اين نمايشگاه را تشريح کرد که مختصري از آن در پي مي آيد.

  – چه طور شد در شهري که هنر در آن محجور است به عنوان يک مجموعه‌ي فرهنگي ـ ورزشي تصميم گرفتيد نمايشگاهي از آثار نقاشي کودکان برگزار کنيد؟

بايد در ابتدا بگويم اين نمايشگاه با تلاش خود کودکان هنرجو برگزار شد و خود اين کودکان از همان زماني که در اين کلاس ها شرکت کردند گام اول را برداشتند. من معتقدم حقيقتاً هر کودک يک هنرمند است!  و سرمايه هاي مملکت ما همين کودکان و نوجوانان هستند و اگر ما از همان پايه بتوانيم براي آنها برنامه ريزي هاي منسجم و درستي انجام دهيم حتماً به نتايج خوبي خواهيم رسيد. بسياري معتقدند در باشگاه هاي ورزشي، فقط بايد فعاليت هاي ورزشي انجام شود و غير از اين چيزي معنا ندارد. من معتقدم چون “انديشه” يک مجموعه‌ي فرهنگي ورزشي محسوب مي شود، بايد به بعد فرهنگي آن به اندازه‌ي بعد ورزشي اش توجه شود؛ به همين دليل يکي از برنامه هايي که براي بچه ها در تابستان 96 شروع کرديم، همين کلاس هاي تصوير سازي با مربيگري سرکار خانم مريم محمدي بود. ايشان به دليل توانمندي و تفکري خلاق توانستند هنرجوها را  ظرف مدت 6 ماه و شايد کمتر به اين مرحله برسانند؛ نمايشگاهي با تابلوهاي بسيار زيبا، پرمعنا، باذوق و عشق پيامد اين تصوير سازي براي کودکان در “انديشه” بود. هدف از برگزاري اين نمايشگاه نيز، بالابردن اعتماد به نفس در کودکان با ديده شدن آثارشان در بهترين حالت، توسط بزرگترها بود. اما مسئله اي که ما را  برآن داشت تا در کنار ورزش، به برگزاري کلاس هاي نقاشي و تصويرسازي بپردازيم، مشکلاتي در کودکان بود که  ازاضطراب آنها خبر مي داد. مثل: ترس کودکان از آب در هنگام يادگيري شنا. باور کنيد با همين کلاس هاي تصويرسازي بسياري از کودکان توانستند بر اين ترس ها غلبه کنند. براي مثال خانم مريم محمدي مدرس بچه ها به من مي گفت که از روي تصاويري که بچه ها مي کشند مي شود مشکلاتشان را فهميد. بر همين اساس با مشاور و روانشناس اين مسائل را در ميان گذاشتيم و توانستيم مشکلات برخي از کودکان را مثل همان ترس از آب يا تاريکي را برطرف کنيم.

 – تصميم داريد اين فعاليت ها را در آينده ادامه دهيد؟

بله حتماً. يک بخش از اين جريان برمي گردد به مؤسسه‌ي خيريه اي که مؤسسه ي ما دارد و از زنان و کودکان بي سرپرست يا بدسرپرست حمايت مي کند. اين کارهاي فرهنگي، هنري و ورزشي با درآمد زايي به اين مؤسسه هم کمک کند. يکي از برنامه هاي ما در آينده اين است که بتوانيم مجموعه ي “انديشه” را به عنوان کمپين “مادر و کودک” معرفي کنيم.  يعني مکاني که مادرها با کودکان خود بتوانند ساعاتي را ورزش کنند و فعاليت هنري انجام دهند و لحظات شاد و پرباري را در کنار هم سپري نمايند. حال که نتيجه ي خوب برنامه هايمان را ديديم حتماً براي 6 ماهه ي دوم سال هم برنامه هاي خوبي در نظر خواهيم گرفت. امروز از مسئول گالري خواستم که با ما همکاري کند تا بتوانيم برنامه هايي به مناسبت هاي مختلف با والدين و بچه ها برگزار کنيم.

– براي کودکان بي بضاعت برنامه اي داريد؟

– بله هدف ما اين نيست که به هرچيز به عنوان منبع درآمد نگاه کنيم. در کنار کلاس هايي که شهريه دارند مي توانيم کلاسي را هم براي بچه هاي بي بضاعت داشته باشيم. فقط بايد متقاضيان با ما تماس بگيرند تا بتوانيم برايش برنامه ريزي لازم را انجام دهيم. ما در زمينه ي ورزشي اين کار را انجام داده ايم.  بايد تلاش کرد تا بستري فراهم  شود که استعداد ذاتي اين کودکان شکوفا گردد و همه‌ي ما در اين زمينه مسئول هستيم.