منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

هيچ هنري پايان ندارد

photo-shahreman-No 11-2

بهمن رشيدي هنرمند خوشنويس:

هيچ هنري پايان ندارد

 

شهرمن-گروه فرهنگ و هنر

گاهي منش و رفتار نيک برخي هنرمندان، چنان برجسته است که هنرشان را تحت شعاع قرار مي دهد. بهمن رشيدي متولد سوم مرداد ماه سال 1324در محله تيمچه کرمانشاه و عضو انجمن خوشنويسان کرمانشاه، از اين دسته افراد است که وقت شناسي، نظم، عشق به زندگي، اخلاق و شيوه زندگي اش مي تواند الگوي خوبي براي جوانتر ها باشد. با اين هنرمند خوش خط شهرمان گفتگويي کوتاه انجام داديم که در پي مي آيد.

 چه طور شد که بعد از سي سالگي به هنر خوشنويسي علاقه مند شديد؟

سال 52 پس از آنکه ديپلمم را گرفتم در مرکز آموزش کشاورزي استخدام شدم. آقاي علي اصغر جمشيدي شاعر کرمانشاهي متخلص به”شاهد”، در اداره همکارم بودند. سال 57 يک روز که براي انجام کاري به اتاق ايشان رفتم در حال نوشتن خط بودند. من هيچ چيزي از خط نمي دانستم. خيلي مشتاق شدم نوشتن خط را تجربه کنم. گفتم آقاي جمشيدي مي شود قلمتان را بدهيد يک خط بنويسم؟ گفت بنويس. وقتي چند کلمه نوشتم، گفت اصلاً خط نداري! ولي اگر علاقه مندي برايت سرمشق مي نويسم که تمرين کني. اين تمرين من مصادف شد با تعطيلات نوروز. آنقدر شوق داشتم که هم? تعطيلات را با تمرين خط سپري کردم. بعد از نوروز وقتي تمرين ها را به آقاي جمشيدي نشان دادم تشويقم کرد که حتماً خوشنويسي را ادامه بدهم و در کلاس هاي انجمن خوشنويسان شرکت کنم. سال 59 در انجمن ثبت نام کردم و نزد استاد عبدا…جواري و آقاي اردشير اکبري آموزش خوشنويسي را شروع کردم.

 تا چه سطحي پيش رفتيد؟

دوره عالي را در انجمن خوشنويسي گرمسار با آقاي ابراهيم صباغي رئيس انجمن آنجا گذراندم چون پسرم در دانشگاه گرمسار قبول شده بود چندسالي در گرمسار زندگي کرديم. اما ممتاز را در کرمانشاه گرفتم. يادم هست وقتي ممتاز را گرفتم آقاي جمشيدي که در واقع اولين مشوقم براي فراگيري خط بود بسيار خوشحال شد و تشويقم کرد.

به چه خطي علاقه منديد؟

نستعليق را خيلي دوست دارم البته شکسته هم مي نويسم.

به نظر شما خوشنويسي براي خوشنويس انتهايي دارد؟

هيچ هنري پايان ندارد. خوشنويسي هم هنر است. هرچه بيشتر بنويسي اثري زيباتر و بهتر خلق مي کني.

تا کنون نمايشگاهي از آثارتان داشته ايد؟

نمايشگاه انفرادي خير ولي تا کنون در کنار انجمن خوشنويسان کرمانشاه و گرمسار چندين نمايشگاه خط شرکت کرده ام.

شنيده ايم در حال خوشنويسي اثري هستيد. ممکن است اين اثر را معرفي کنيد؟

بله مجموعه اي از شعرهاي دوست ارجمند و شاعر خوب شهرمان آقاي يدا… عاطفي را در دست دارم. تا کنون صد تا از رباعي ها و دوبيتي هاي ايشان را به صورت چليپا خوشنويسي کرده ام و اميدوارم امسال اين کار به اتمام برسد. البته پسرم پيام هم در اين کار در کتابت اشعار مشارکت دارد.

پسرتان هم خوشنويس هستند؟

بله از کودکي به خط علاقه مند شد و الان هم فوق ممتاز است. در گرمسار دوره ممتاز را با هم گذرانديم. او هم مانند من به نستعليق خيلي علاقه دارد و خط دومش هم نسخ است. تا حالا چند نمايشگاه خط هم با هم شرکت کرده ايم.

به اعتقاد شما چه سني براي فراگيري خط مناسب است؟

در هر سني مي توان يادگيري خط را شروع کرد. اما اگر فراگيري خط از کودکي تحت نظر اساتيد آغاز شود مطمئناً بهتر است.

براي کساني که علاقه مند به فراگيري هنر خوشنويسي هستند چه پيشنهادي داريد؟

پنج چيز است که تا جمع نگردد در خط                        هست خطاط شدن نزد خرد امر محال

قوت طبع و وقوفي زخط و خوبي دست                          طاقت محنت و اسباب کتابت به کمال

اين شعر سؤال شما را به خوبي پاسخ مي دهد. البته علاقه و استاد خوب را نيز بايد به آن اضافه کرد.

صحبتي در پايان داريد؟

جا دارد در اينجا از زحمات اساتيدم، استاد عبدا…جواري، آقاي صباغي و آقاي اکبري تشکر کنم. توصيه اي هم به علاقه مندان خطاطي دارم و آن اين که براي شروع از کلاس هاي انجمن خوشنويسان بهره بگيرند تا از همان ابتدا بر طبق اصول آموزش ببينند و مسير آموزش را درست طي کنند.