منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

کبابی هایی که به نام شعبه اسمعلی افتتاح شده اند فاقد اعتبارند

photo-shahreman 960411-2

ابداع کننده‌ی کباب اسمعلی در گفتگو با شهرمن:

کبابی هایی که به نام شعبه اسمعلی افتتاح شده اند فاقد اعتبارند

شهرمن-گروه جامعه

گذرتان اگر به سنقر افتاد، نیازی نیست برای یافتن رستوران خوب و یک غذای محلی لذیذ، وقت تلف کنید. کافی است به کبابی های محله‌ی «هادره» سری بزنید. در میان این کبابی ها یکی از همه معروف تر است و آن هم کبابی«اسمعلی» است که روبه روی مسجد«هادره» قرار دارد. گرچه اهالی سنقر اعتقاد دارند کبابی های دیگر این راسته بازار چیزی از کبابی اسمعلی کم ندارند، اما تا آنجا که به گوش ما رسیده اسمعلی شهرتی فراتر از استان دارد. در یکی از روزهای بهاری فروردین که برای تهیه گزارش مهمان سنقری های مهمان نواز شده بودیم به غذاخوری اسمعلی صدری هم سری زدیم. سالن این غذاخوری عاری از هر تزیین و رنگ و لعاب بود. یک پرس غذای اینجا شامل چند تکه پیاز و کباب پهنی بود که لای نان لواشی پیچیده شده بود وکمی دنده کباب کرمانشاه را تداعی می کرد -ولی کنارش جای استخوان های دنده خالی بود- و طعمش، کباب کوبیده را به یاد می آورد، اما هرچه بود با کباب هایی که تا کنون خورده بودیم فرق داشت. خوردن یک استکان چای داغ بعد از غذا که به روش قهوه خانه ای در نعلبکی و قندی در پهلو در این غذاخوری سرو می شد، مزه‌ی ناهار را دو چندان می کرد.
اسمعلی صدری که گوشه‌ی سالن نشسته و مشغول خردکردن گوشت بود، با خوشرویی پیشنهاد ما را برای انجام گفتگو پذیرفت و آنچه را در دل داشت برایمان بیان کرد.

photo-shahreman 960411-1

متولد شهرستان سنقر هستید؟
بله اصالتاً سنقری هستم.
-چند سال است این کبابی را دارید؟
من از سال 1357در این مکان مشغول به کار هستم؛ یعنی نزدیک به چهل سال است که به صورت مستقل کار می کنم. 10 سال قبل از آن هم کارگری می کردم و حتی به صورت رایگان کار می کردم و شبانه روز زحمت می کشیدم تا اینکه فن کار را آموختم و موفق شدم این کبابی را راه بیاندازم.

photo-shahreman 960411-3-چند نفر اینجا مشغول به کار هستند؟
8نفر کارگر دارم که همگی را بیمه کرده ام.
-شکل ظاهری کباب شما مثل دو کباب کوبیده است که کنار هم قرار گرفته اند، این شیوه را خودتان ابداع کرده اید؟ کباب اسمعلی چه ویژگی دارد که آن را خاص کرده است؟
این کباب به کباب سه سیخ اسمعلی معروف است و مخصوص خود من است. این کباب مخلوطی از گوشت گوساله وگوسفند است. از 50 کیلو گوشت استفاده شده، 40 کیلو گوشت گوساله و 10 کیلوی آن از گوشت گوسفند است و در آن از مرغوبترین گوشت های منطقه استفاده می شود. ویژگی کباب ما در این است که به هیچ عنوان در آن از جوش شیرین استفاده نمی کنیم. متأسفانه می بینم که برخی کبابی ها از سنگدان مرغ و یا گوشت های کله گاو و پی برای کباب کوبیده استفاده می کنند. این کار گرچه باعث کمتر شدن قیمت کباب می شود اما کیفیت آن را به شدت پایین می آورد. من همیشه سعی کرده ام در هر کاری خدا را درنظر داشته باشم و مردم از کیفیت کباب من راضی باشند.

photo-shahreman 960411-4
-از همان ابتدای کار نام این کبابی را اسمعلی گذاشتید؟
بله از همان ابتدا در همینجا ساکن بوده ام و نام اینجا را اسمعلی گذاشتم.
-شنیده ایم شهرستان سنقر گوشت با کیفیتی دارد، چه عاملی باعث می شود گوشت موجود در شهرستان شما مرغوب باشد؟
گوشت سنقر بهترین کیفیت را دارد. چون تنها گوساله نر در این منطقه ذبح می شود و گاوهای ماده به مناطق دیگر فرستاده می شوند. من هرجا که بهترین گوشت را داشته باشد از همان جا گوشت مورد نیاز را خریداری می کنم.
-چند فرزند دارید؟ آیا کار شما را ادامه داده اند؟
من 7 فرزند دارم. 4 پسر و 3 دختر که 4 پسرم در همین مغازه مشغول کار هستند.
– می دانید کباب اسمعلی را در استان های دیگر هم می شناسند؟
بله می دانم. هر مسافری که به سنقر می آید حتما سری به کبابی ما می زند.
-هر صحبت دیگری دارید می توانید برای هم استانی هایتان بگویید.
مردم بدانند که کبابی اسمعلی هیچ شعبه ای درهیچ کجای ایران ندارد و کبابی هایی که به نام شعبه اسمعلی افتتاح شده اند فاقد اعتبارند. نکته دیگر بحث مالیات ها است که از دولت می خواهم میزان مالیات ما را کم کند. در پایان از همه مردم نواحی غرب، مردم خوب کردستان، کرمانشاه و همدان که به بنده لطف داشته و به مغازه بنده می آیند، تشکر می کنم.