منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

کرمانشاهیان و ماه مهمانی خدا

491729452113013417428254159148853613034

1395/03/30

بنفشه رضایی

وقتی مردم سرزمینی با تمدنی دیرپا، بر قبله‌ای واحد سجده کنند و به دین و سنت‌شان با تمام وجود عشق بورزند، مطمئنا برای انجام دستورات پروردگار و پیامبرشان، آداب و رسوم مشابهی خواهند داشت.

در ماه مهمانی باری تعالی نیز مردم ایران‌زمین با سنن مشابهی روزه‌دار می‌شوند و مناسکشان را به جا می‌آورند. در این میان مردم شهرهای مختلف با داشته‌های سنتی و محلی‌شان سعی می‌کنند این ماه عزیز را بیشتر قدر بدانند و پیوند خود را با خالق و همنوعانشان محکم‌تر کنند. مردم شهر کرمانشاه نیز مانند همه هم‌میهنانمان، صله‌رحم، افطاری دادن، صدقه و دستگیری از مستمندان را در صدر امورشان قرار می‌دهند، ولی به سبک و شیوه‌ای که از پیشینیانشان آموخته‌اند و سال‌ها آن را گرامی داشته و به جای آورده‌اند.

آش و شیرینی ویژه ماه مبارک

مردم این خطه خوراکی‌های ویژه‌ای برای ماه رمضان تدارک می‌بینند که یکی از آنها پخت شیرینی بژی بخصوص در روستاهای کرمانشاه است. این شیرینی معمولا با روغن کرمانشاهی و شیر تهیه می‌شود و بسیار پرخاصیت است و ماندگاری طولانی دارد و به عنوان شیرینی ماه رمضان بسیار پرطرفدار است. زنان پس از پخت بژی، سهمی از آن را هنگام افطار به مسجد می‌برند و بخشی را نیز میان همسایگان و اقوام تقسیم ‌می‌کنند.

بجز خورش خلال که به عنوان غذای معروف و مجلسی کرمانشاه شناخته می‌شود، یکی از غذاهایی که در میان کرمانشاهیان به خاطر مقوی بودن و طعم بی‌نظیرش، محبوبیت ویژه‌ای در ماه مبارک رمضان دارد، آش عباسعلی است. این آش مختص کرمانشاه است و بیش از یک قرن پیش فردی به نام عباسعلی، بانی آن بوده است. مردم کرمانشاه برای سفره افطارشان حتی برای یک‌بار هم شده، آش عباسعلی را حتما تهیه می‌کنند. در دیگر ایام سال، آش عباسعلی صبح‌ها و معمولا برای صبحانه روزهای جمعه عرضه می‌شود.

همدردی ‌با داغداران

یکی دیگر از رسوم حسنه در استان کرمانشاه، روز عید فطر انجام می‌شود. در این روز مردم پس از به جا آوردن نماز عید فطر، برای همدردی با خانواده‌هایی در میان آشنایان و اقوامشان که عزیزی را از دست داده‌اند، می‌روند و ساعتی را در کنارشان می‌نشینند و به آنها دلداری می‌دهند.

همچنین خانواده‌هایی که دختری را به خانه بخت فرستاده‌اند، پس از صرف آخرین افطاری در آخرین شب ماه مبارک رمضان، به عنوان عیدانه برای داماد و دختر تازه عروسشان شیرینی و هدیه تهیه می‌کنند و مهمان خانه آنها می‌شوند.