منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

کرمانشاه‌ مي‌تواند‌ قطب‌ مد و لباس‌ کشور شود

شهرمن / شماره 48 / 22 خرداد 1397

mod

گفتگو با لاله محمدی طراح مد و لباس

کرمانشاه‌ مي‌تواند‌ قطب‌ مد و لباس‌ کشور شود

شهرمن- شبنم مايلي

لاله محمدي، متولد آبان 1362 در شهرستان صحنه است. او از سال 85 فعاليت خود را در کار خياطي شروع کرد. خودش مي گويد: ” خياطي در خانواده ما وراثتي است، به طوري که مادر، مادربزرگ و مادر مادربزرگم خياطي مي کردند”. لاله پس از گرفتن کارداني تربيت معلم، بر اساس علاقه اي که به فراگيري هنر طراحي لباس به صورت آکادميک داشت در سال 94 توانست در آزمون کارشناسي طراحي پذيرفته شود و  در سال 96 کارشناسي را در رشته طراحي مد و لباس در دانشگاه ميراث بيستون به اتمام برساند. طرح هاي اين هنرمند در دو دوره‌ي سه جشنواره استاني مد و لباسي که در سه سال اخير برگزار گرديد موفق به کسب عنوان برگزيده شد و در جشنواره بين المللي مد ولباس فجر تهران به نمايش عموم گذاشته شد. همچنين ايده چادر لاله محمدي که در کرمانشاه برگزيده شده بود در جشنواره فجر تهران مقام اول کشور را به دست آورد. او در حال حاضر مدير مزون ترنج است و به مشاوره دوخت و آموزش مي پردازد. گفتگو با او را مي خوانيد.

– مد و لباسي که توسط طراحان بومي عرضه شده باشند در  بازار کرمانشاه چه جايگاهي دارد؟
متأسفانه در استان ما در حوزه مد و لباس تعداد محدودي هستند که يک مجموعه را بنام خود زده اند و اين مجموعه را انحصاري کرده اند در حالي که استاني مانند کرمانشاه بايد حداقل 4 يا 5 مجموعه در حوزه مد و لباس داشته باشد زيرا اين رشته تعداد زيادي فارغ التحصيل جوان با ذوق و ايده هاي جديد دارد. کرمانشاه يک مقدار بسته در اين راه حرکت مي کند، اما اگر حمايت باشد شک ندارم کرمانشاه به دليل تنوع فرهنگ، مذهب و نوع پوشش قطب اصلي مد و لباس در کشور مي شود.

– در نمايشگاه ها و بازار پوشاک، لباس هايي عرضه مي شوند که با فرهنگ ما همخواني ندارند. داشته‌هاي ما براي به دست گرفتن جهت و هدايت بازار مد چقدر غني هستند؟
کشور ما در حال حاضر به تازگي وارد حوزه مد و لباس شده است. انواع مدل ها از چين و ترکيه وارد مي شوند و به طبع مردم هرچيزي که زياد شود و مد شود مي پوشند اما مي شود با وجود اين همه اصالتي که داريم به سمت طرح هايي بروم که گوياي اين اصالت و تمدنmod2 باشد، خوشبختانه در اين حوزه فعاليت طراحان بيشتر شده است. جالب است بدانيد به تازگي اروپايي ها به سمت طرح ها و مدل هاي ما سوق پيدا مي کنند. چيزهايي که از داشته هاي ما است و جزو اصالت ما محسوب مي شود را آنها دارند استفاده مي کنند مثلا شلوار کردي ما را در ده ها نوع و طرح مختلف عرضه کرده اند. اين نشان دهنده غني بودن فرهنگ و تمدن ما است. بايد پذيرفت اگر به طراح ها بها داده شود در طي زمان مطمئناً درگير لباس ها و طرح هاي سنتي خودمان مي شوند، اما تا زماني که اين بها به طراح، اصالت، تمدن و هنر خودمان داده نشود، مدل هاي بيگانه جاي آن ها را پر مي کنند و هدايت بازار مد و لباس ما را بيگانگان هدايت خواهند کرد.

-وزير ارشاد در سفر اخيرش به کرمانشاه اظهار کرد که بانوان مي توانند با لباس محلي در محل کار حضور يابند. عده اي اعتقاد دارند که برخي مدل هاي لباس محلي براي محيط کار دست و پاگير هستند. طراحان لباس مي توانند اين مشکل را برطرف کنند؟
اين صحبت وزير بسيار ارزشمند است. باوجود اينکه منطقه‌ي ما از نظر رنگ و نوع لباس بسيار غني است و زيباترين، خوشرنگ ترين لباس هاي کشور را دارد اما امروزه کمتر در جامعه از لباس هاي محلي استفاده مي شود.  غرب کشور قدمت 3هزارساله در پوشاک و بافت پارچه دارد. در آکادمي، ما خيلي چيزها را آموزش مي بينيم، مي‌آموزيم که هر رنگ و هر مدلي جايگاه خود را دارد، کساني که طراح هستند و مدرک طراحي دارند ياد گرفته اند که به اين صحبت وزير، مسير بدهند. يعني اين که چه مدل هايي بايد در اجتماع به کار رود، زيرا ما مدل هاي مختلفي براي اجتماع، مراسم، مجلس و… داريم که اگر اين مسير خوب پيش رود يکي از زيباترين حرکت ها صورت مي پذيرد. متأسفانه هم اکنون ما درگير مد و مدگرايي هاي بي هويت هستيم.

-از چه چيزهايي در کارها يتان ايده مي گيريد؟
از خيلي چيزها مي توان ايده گرفت. طبيعت، گل و گياه و حتي نقوش سنتي و تاريخي اما خود من گرايش بيشتري به سمت طرح هاي سنتي دارم، زماني هم که وارد دانشگاه شدم، صحبت شد که بايد طرح هاي سنتي و اصالت ايراني را زنده کنيم. انسان ذاتاً طبيعت دوست است و هر چيزي که طبيعي تر باشد برايش خوشايندتر است.

-تا کنون چه طرح هاي نو و اختصاصي را ارائه کرده ايد؟
در جشنواره بيشتر از کارهاي سنتي استفاده کرده‌ام. از گليم و جاجيم الهام گرفتم و آنها را در قالب طرح و مدل، وارد لباس رسمي کردم و مورد تأييد هم قرار گرفت.  از گل وني که مختص منطقه کرد است هم به ايده خاصي طراحي کردم. از (موج) يک ست زنانه و مردانه طراحي کرده ام که آن هم ايده خاصي بود.

-لباس چقدر مي تواند به انسان هويت بدهد؟
در واقع خيلي از زيبايي ها و هنرها از طريق پوشاک و لباس زنده مي شود. دوخت لباس يعني چيزي که هنر و اصالت را مي تواند نمايش دهد. با لباس مي توان بسياري از هنرها و داشته هاي فرهنگي را حفظ و معرفي کرد.

-چه هدفي براي آينده کاريتان داريد؟
در حال حاضر مزون دارم و در کنارش کار طراحي و آموزش هم انجام مي دهم. از ميراث فرهنگي هم مجوز توليد گرفته ام.
هدفم اين است که کاري انجام دهم و يا طرح بزنم که خاص خود من باشد و در واقع انحصاري باشد.