منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

کرمانشاه صاحب “شهر سنگ” می‌شود

40993

1395/02/29

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کرمانشاه گفت: پیشنهاد دادیم “شهر سنگ” با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت در کرمانشاه راه‌اندازی شود.
مرتضی عزیزی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به پتانسیل‌های فراوان استان در حوزه سنگ تزئینی، اظهار کرد: پیشنهاد دادیم کرمانشاه صاحب یک شهر سنگ شود.
وی افزود: بنا داریم این شهر سنگ را در خود شهر کرمانشاه ایجاد کنیم و هدف آن نظم دادن به فروش و تجارت سنگ تزئینی استان است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه از بازار چند میلیون دلاری سنگ تزئینی عراق یاد کرد و ادامه داد: این شهر سنگ می‌تواند ما را برای ورود به این بازار کمک کند.
به گفته عزیزی تجار عراق از استان کرمانشاه که در حوزه سنگ‌های تزئینی برند دارد رد می‌شوند، به استان‌های دیگر مثل اصفهان می‌روند و خرید می‌کنند.
وی از سنگ تزئینی کرمانشاه به عنوان یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین سنگ‌های تزئینی کشور یاد کرد که عمده آن در هرسین است و سنگ تزئینی هرسین در کل کشور معروف است.
رئیس نظام مهندسی معدن کرمانشاه “مرمریت” و “لایم‌استون” را از مهمترین سنگ‌های تزئینی هرسین اعلام کرد که به نوعی به برند تبدیل شده ‌است.
عزیزی در خصوص ذخایر سنگ تزئینی استان کرمانشاه نیز اظهار کرد: متاسفانه برآورد دقیقی از میزان ذخایر سنگ تزئینی نداریم و اکتشافاتی هم که در این حوزه صورت می‌گیرد جزیی و با سطح کم است.
وی تعداد معادن سنگ تزئینی استان کرمانشاه را نیز 50 معدن دانست که عمدتا در هرسین قرار دارد.
به گفته رئیس نظام مهندسی معدن کرمانشاه، در استان کرمانشاه حدود 35 واحد فرآوری سنگ تزئینی هم وجود دارد که فقط در حد سنگ‌بری هستند و فرآوری چندانی انجام نمی‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: نیازمند ایجاد واحد فرآوری سنگ تزئینی و به روز کردن واحدهای موجود هستیم تا ارزش افزوده بیشتری برای استان داشته باشد.