منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

گسترش استقبال بانوان کورد از ورزش های رزمی

tm.aspx

گفتگو با بانويي‌ که‌ هدفش‌ ترويج ورزش‌ در اورامانات است

مشکلات‌ مالي‌ بزرگترين‌ سد‌ توسعه‌ي‌ ورزش‌ در‌ شهرستان‌ها

شهرمن-گروه جامعه1

جوانان کورد به خصوص بانوان پر افتخار و زحمتکش روانسر و جوانرود در کسب موفقيت هاي ورزشي سابقه درخشاني دارند. ولي همانگونه که مي دانيم ورزش بانوان کمتر مورد توجه مسئولان ورزشي واقع شده است؛ به خصوص در شهرستان ها. با اين که در اين راه بانوان با مشکلات زيادي مواجه مي شوند ولي هميشه تلاش کرده اند که از ورزش فاصله نگيرند و باعث افتخار و سربلندي منطقه اورامانات باشند. سبک ورزشي شوتوکان يکي از پرطرفدارترين سبک هاي رشته ورزشي کاراته در دنيا است و خوشبختانه اين ورزش در سطح اورامانات روز به روز در حال پيشرفت است. زهرا شير محمدي متولد 1365 در روانسر است و به عنوان يک مربي جوان و دلسوز در شهر روانسر و جوانرود، علاوه بر اينکه بارها در مسابقات کشوري صاحب مدال شده  و از افتخارآفرينان ورزش شهرستان ها مي باشد، شاگردان موفقي نيز تربيت کرده است.  با او علي رغم اينکه در آستانه‌ي مادر شدن بود و براي انجام اين مصاحبه سختي هايي را تحمل کرد، گفتگويي داشتيم که به حضورتان تقديم مي شود.

-چه شد که به ورزش رزمي و کاراته علاقه مند شديد؟

از سال 1385 اين ورزش مهيج و و پرنشاط را شروع کردم. علاقه، اصلي ترين و مهمترين دليلي بود که باعث شد کاراته را انتخاب کنم.

– به عنوان يک بانو، از چالش ها و مشکلات مسير ورزشي خود در طي ساليان ورزش فردي و حرفه اي برايمان سخن بگوييد.

با وجود استقبال و توجه علاقه مندان به اين رشته ورزشي متأسفانه هميشه ورزشکاران از نظر مالي با مشکل مواجه هستند. تنها دليلي که معمولاً باعث دلسردي مربيان و متقاضيان قبلي نسبت به رشته هاي ورزشي (نه تنها کاراته) شده است، يا کمبود جا و مکان مناسب بوده، يا عدم حمايت مالي کافي مسئولان در مسابقات و ورودي هاي تقريباً سنگين مسابقات براي داوطلبان و علاقه مندان ورزش. به طور مثال: تابستان سال 95 ما به مسابقات اعزام شديم، در کنار ساير استان هاي ايران، تعدادي از کشورهاي خارجي مثل لبنان، ترکيه، پاکستان، ارمنستان، عراق… نيز حضور داشتند؛ با اينکه حضور در کنار قهرمانان کشورهاي مختلف افتخار کمي نبود، اما با کمال تأسف به اصرار و علاقه ورزشکارانمان من به همراه تيم در شرايطي بسيار نامساعد مالي و تقريباً با دست خالي راهي مسابقات ايلام شديم بدون آنکه از نظر مالي و امکانات شرايط مناسبي داشته باشيم.  انتظار حمايت مالي در اين گونه مواقع وجود دارد اما تمام هزينه ورودي، خوراک، اسکان و رفت و برگشت را خودم و ورزشکارانمان به صورت شخصي نظر به عدم بضاعت مالي، متقبل شديم که اين موضوع بسيار دلسرد کننده بوده و هست.

-نقش خانواده و اطرافيانتان در مسير پيشرفت خود را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

خانواده اولين حامي انسان درمسير موفقيت است. مسلم است که بدون پشتوانه و حمايت، پيشروي و پيشتازي ناقص و ناتمام مي ماند قبل از همه خداي منان را شاکرم و سپس از خانواده دلسوز و بزرگوارم بسيار سپاسگزارم و همينطور حمايت هاي همسرم نيز دراين مسير هميشه همراهم بوده است.

-چه شد که تصميم گرفتيد مربيگري کنيد؟ با توجه به اينکه مشکلاتي از نظر فرهنگي براي فعاليت بانوان متأهل در حوزه ورزش بانوان به خصوص در اورامانات وجود دارد؟

زماني که به مقطعي رسيدم که توانايي آموزش داشتم لازم و وظيفه دانستم که آموخته ها و تجربياتم را در اختيارعلاقه مندان اين رشته قراردهم که همانا زکات علم آموزش و تکثير آن است. خوشبختانه وضعيت تأهل بنده مانعي در مسيرم ايجاد نکرده و اين هم مديون همراهي، حمايت همسرم، خانواده خودم و خانواده همسرم هستم که ياريشان ارزش هزاران سپاس و قدر داني را دارد، مسلماً به تنهايي پيمودن اين راه ميسر نمي شد.

-طي سال هاي فعاليت شما در روانسر و اورامانات شاگردانتان چه افتخاراتي کسب کرده اند؟

تلاش ورزشکاران عزيزمان باعث شده در اين سال هاي اخير موفق به کسب طلاي آسيايي نقره و برنز، کشوري 5 طلا 3 نقره و 2 برنز شوند و بارها مقام قهرماني و نايب قهرماني استان کرمانشاه را کسب کرده اند.

– مربيگري چه تعداد ورزشکار را به عهده داريد ؟

روانسر 20 نفر و درجوانرود 15 نفر فعاليت مي کنند.

-اعتبارات دولتي براي اين رشته‌ي ورزشي را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

اعتبارات محدود است. انتظار توجه بيشتري ازمسئولان عزيز داريم و اميدواريم بيشتر به شهرستان ها رسيدگي کنند البته ناديده گرفتن زحمات مسئولان نيز منصفانه نيست، چون مدتي است که مشکل جا و مکان تا حد زيادي  بر طرف شده که از اين بابت بسيار سپاسگزاريم.

-درخصوص جذب اسپانسردر بخش خصوصي اقدامي کرده ايد؟ استقبال و حمايت اين بخش چگونه بوده است؟

براي جذب اسپانسرچندين بار اقدام کرده ايم که يا حمايتي نشده يا اگرشده چشم گير نبوده و براي مدتي کوتاه بوده است.

-هم زمان مادر، همسرو مربي ورزشي بودن برايتان دردسرساز نيست؟

مسلماً انجام چند کار مهم و حساس به طور هم زمان مشکل است، منتهي رفع مشکلات با پشتيباني و حمايت و همدلي اطرافيان مقدور است، خدا را شاکرم که عزيزانم بزرگترين حاميان درکار و زندگيم بوده اند.

– آيا تا کنون به اين موضوع فکرکرده ايد که ديگر ادامه ندهيد ؟

من تا زماني که توان داشته باشم و اطرافيانم هم راهيم کنند قطعاً به راهم ادامه خواهم داد، چون جدا از علاقه و استقبال عزيزان، به نوعي احساس دين نيز مي کنم.

-موفقيت از ديدگاه شما چيست؟

موفقيت يعني در انجام کاري که در پيش داريد سعي کنيد بهترين باشيد حالا هر کاري که باشد، احساس رضايت خودش يک موفقيت است و خدا را شکر من احساس رضايت مي کنم و اميدوارم که دوستان نيز از ما راضي باشند.

-مسير موفقيت را چگونه براي شاگردانتان ترسيم مي کنيد؟

خوشبختانه ورزشکاران رشته کاراته چه در روانسر و چه در جوانرود قدرت و توانايي خودشان را به همشهريان و هم استاني هايمان ثابت کرده اند و از اين رو جاي هيچ شک و شبه اي نيست، ابتدا با ياري خداي متعال و سپس با همت و تلاش خودشان و صد البته با حمايت مسئولان قطعاً مي توانند پله هاي ترقي و موفقيت را بپيمايند.

-نظر همسرتان درخصوص فعاليت ورزشي شما چيست؟

همسرم از پر و پا قرص ترين مشوقانم بوده و خدا را شکر هيچوقت به مشکل و مانعي برخورد نکرده ام، و اينجا قدر شناسانه و صميمانه از حمايت ها و هم راهيشان سپاسگزارم و اميدوارم  بتوانم هميشه قدر شناس زحماتشان بوده و همسر خوبي برايشان باشم.

-فعاليتتان را عشق و علاقه مي دانيد يا وظيفه؟

   در ابتدا من تنها با عشق و علاقه اين رشته ورزشي را انتخاب و شروع کردم و در نهايت سال ها تلاش و ترقي با علاقه ادامه دادم،  اما در حال حاضر در کنار علاقه احساس دين و وظيفه نيزدارم، زيرا به نظرم تمام کساني که در هر زمينه اي علم و آگاهي دارند، وظيفه دارند که اين علم را  ترويج دهند تا دين خودشان را ادا کنند  و کمک و انگيزه اي براي علاقه مندان باشند.

-اخلاق در زمينه کاري و ورزشي شما چه نقش و جايگاهي دارد؟

   اخلاق و روحيه ورزشکاران هميشه و در همه جا زير ذره بين قرار دارد. مسلماً ورزشکاران به دليل تحرک و فعاليت زياد هميشه تازه نفس و نسبت به کساني که کمتر ورزش و فعاليت مي کنند از سلامت روحي و رواني و شادابي بيشتري برخوردارند. اين امر در اخلاق نيز تاثيرگذار است، به همين دليل بر  ورزشکار الزام آوراست که اخلاق پسنديده تري داشته باشد و به پرورش روح نيز بپردازد.

-حضور بانوان منظقه اورامانات در زمينه ورزش و کاراته را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

بانوان منطقه خوشبختانه با سطح آگاهي بالاتري نسبت به هميشه در رشته هاي مختلف مشغول به فعاليت هستند. که از اين بابت بسيار خرسند هستم اميدوارم مسئولان نيز از اين استقبال حمايت کنند که حمايتشان منجر به استقبال بيشتر و رضايت همشهريان از ورزش و مسئولان ورزشي بشود.

-به عنوان يک فعال در زمينه ورزش کاراته چه سخن و ايده اي براي حضور بيشتر بانوان در اين زمينه داريد؟

بانوان منطقه را دعوت به ورزش و فعاليت مي کنم که غذاي روح و مسکن روان است. ورزش هاي رزمي  همچون کاراته نيز به دليل فعل و انفعال زياد ضربان قلب را منظم مي کند و همينطور استقامت بدن و روحيه دفاع را بالا برده و همين امر باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و تقويت روحيه ي شخصي مي شود.

-اگر چيزي به نظرتان مي رسد که قابل بحث باشد و در اين گفتگو مطرح نشد مايليم به عنوان سخن پاياني بشنويم؟

در‌آخر‌حرفي‌جز تشکر‌و‌قدرداني‌از

مسئولان

‌زحمت‌کش ‌روانسر، جوانرود، شما و همکاران‌‌زحمت‌کشتان ندارم. اميدوارم‌خداوند‌همواره يار و ياورتان باشد تا بتوانيد با اطلاع رساني و آگاه سازي اين مردم عزيز کمک کنيد. براي هرچه بهتر پيش بردن اهداف جامعه ورزش هم از مسئولان عزيز تربيت بدني خواهشمندم که با حمايت هايشان بيش ازگذشته ما را ياري رسانند.