منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

ضرورت تعيين تکليف ساکنان زلزله زده‌ي پارک شاهد

119545_orig

ضرورت تعيين تکليف ساکنان زلزله زده‌ي پارک شاهد

1396/10/30

شهرمن- شبنم مايلي

اين روزها پارک شاهد کرمانشاه ميزبان تعدادي از خانواده هاي زلزله زده است که در زلزله‌ي 3/7 ريشتري استان کرمانشاه ساختمان محل زندگيشان تخريب شده و در کانکس هاي مستقر در اين پارک ساکن شده اند.
اين خانواده ها دو دسته هستند. يکي آنهايي که کرمانشاهي نيستند و به عنوان همراه بيماران و آسيب ديدگان در زلزله در پارک شاهد مستقر شده اند. دسته‌ي ديگر که پرداختن درمورد آنها هدف اين گزارش است، خانواده هايي هستند که ساختمان محل سکونتشان در شهرک معلم کرمانشاه آسيب ديده است.
طبق اظهارات سالار احمدزاده عضو شوراي اسلامي شهر کرمانشاه در گفتگو با  خبرگزاري فارس، 13 خانواده مقيم در شهرکرمانشاه که در محدوده شهرک‌هاي الهيه و دولت‌آباد سکونت داشتند و منزلشان در زلزله اخير آسيب ديده، به‌دليل مستاجر بودن و عدم امکان پرداخت پول پيش از طرف مالکان واحدهاي مسکوني تخريب شده، سرپناه خود را از دست داده و امکان اجاره منزل در مکان ديگري نداشتند که به همين دليل در محدوده پارک شاهد شهر کرمانشاه اسکان داده شده‌اند».
اين در حالي است که به گفته‌ي مدير روابط عمومي شهرداري منطقه يک، تنها 5 خانواده  از ساکنين پارک شاهد ساکن کرمانشاه و در مجتمعي واقع در شهرک معلم زندگي مي کرده اند وهمه مستأجر بوده اند و يک خانواده نيز درخانه اي ويلايي تحت مالکيت خودش در همان محله اقامت داشته اند.
تکليف را روشن کنيد
کهريزي در گفتگو با خبرنگار«شهرمن» بيان مي کند:«طبق گفته‌ي ساکنين اين مجتمع و گزارش کارشناسان مسکن و شهرسازي و شهرداري، اين ساختمان آسيب جدي ديده و قابل سکونت نمي باشد».
شنيده مي شود اين خانواده ها پس از زلزله، وسايلشان را يا در منزل اقوام به امانت گذاشته اند يا در انباري اجاره اي وسايلشان را نگه داري مي کنند، از طرفي خود آنها اظهار مي کنند که پس از زلزله وسايلشان به سرقت رفته است.
روابط عمومي منطقه‌ي يک در خصوص روند تعيين تکليف وضعيت خانواده هاي زلزله زده شهر کرمانشاه مي گويد: دريکي از جلسات ستاد بحران که در فرمانداري برگزارگرديد مقرر شد اين خانواده ها به بنياد مسکن معرفي شوند و مبلغي به عنوان هزينه‌ي اسکان به آنها پرداخت شود. خانواده هاي مستأجر به دليل عدم پرداخت وديعه‌ از جانب صاحب خانه هم اکنون توانايي اجاره‌ي خانه را ندارند. لذا ضروري است اين خانواده ها تعيين تکليف شوند تا با دريافت مبلغي براي اسکان، بتوانند محلي را براي سکونت اجاره کنند و کانکس ها را تخليه نمايند تا آنها را در اختيار خانواده هايي که از مناطق زلزله زده مي آيند قرار دهيم.
به گزارش معاونت اجتماعي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه، وسايل گرمايشي مورد نياز، پتو و البسه از طرف اين مجموعه به خانواده هاي ساکن در پارک شاهد اهدا شده است. اما برخي از مردم اظهار مي کنند که وسايل گرمايشي در اختيار آنها قرار نگرفته است.
آب گرم نداريم
يکي از افرادي که در کانکس هاي مستقر در پارک شاهد زندگي مي کند از کمبودهاي موجود گله مند است و مي گويد: در ابتدا براي استحمام مشکلي وجود نداشت اما مدتي است آب گرم نداريم.
وي مي افزايد: هيچ گونه جيره خشک و وسيله‌ اي براي پخت و پز غذا در اختيار ما نيست و گاهي تا بعداز ظهر منتظر مي مانيم تا يکي از خيرين و ادارات مربوطه براي ما غذا بياورند.
مدير روابط عمومي شهرداري منطقه‌ي يک در اين خصوص بيان مي کند: تا کنون  با کمک خيرين و هماهنگي شهرداري منطقه يک در هر وعده براي زلزله زدگان مستقر در پارک شاهد غذاي گرم تهيه و توزيع شده است.
کهريزي از خيرين تقاضا مي کند که در تهيه و توزيع اقلام در ميان زلزله زدگان پارک شاهد با شهرداري منطقه يک هماهنگ کنند تا نيازهاي واقعي اين زلزله زدگان به آنها گزارش داده شود.
بي خبراز زلزله زدگان شهر کرمانشاه
زلزله زدگان شهر کرمانشاه تا حدود زيادي از رسانه اي شدن محروم مانده اند. با اينکه شنيده مي شود در برخي محله ها ساختمان هايي وجود دارند که در زلزله آسيب جدي ديده اند اما هيچگاه آمار دقيقي از آنها از طرف مسئولان گزارش نشده است. حتي برخي از شنيدن اين که در پارک شاهد خانواده هايي زندگي مي کنند که در شهر کرمانشاه ساختمان محل سکونتشان آسيب ديده است، متعجب مي شوند و سؤال مي پرسند مگر در شهر کرمانشاه ساختماني در اثر زلزله تخريب شده است؟
نکته حائز اهميت اين است که به نظر مي رسد عظم جدي از طرف برخي خانواده هاي زلزله زده شهر کرمانشاه براي تعيين تکليف وضعيتشان وجود ندارد! بنابر اين ضروري است که سازمان ها و ارگان هاي مربوطه براي ساماندهي شرايط پارک شاهد پيش قدم شوند و اين وضعيت را ساماندهي کنند.
بعيد است سامان دهي وضعيت 5 خانواده براي سازمان ها و ارگان هاي عريض و طويل اين شهر کار دشواري باشد!