منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

اسب ‌ايراني ‌براي ‌درخشيدن ‌ميدان ‌مي‌خواهد

شهرمن / شماره 50 / 09 مرداد 1397

دبير انجمن صنفي كارفرمايي توليدكنندگان و پرورش دهندگان اسب ايران:

 

اسب ‌ايراني ‌براي ‌درخشيدن ‌ميدان ‌مي‌خواهد

 

استعدادهاي ‌واقعي ‌سوارکاري ‌در ‌شهرستان‌ها‌ و ‌مناطق ‌اسب‌ خيز هستند

شهرمن – مكتب شكي قديمي‌ترين باشگاه ورزشي ايران است. مؤسس آن مرحوم سرهنگ مسعود شكي خان از افسران زبده و كارآزموده سواره نظام در سده شمسي اخيربود كه با فنون سواركاري كلاسيك روز دنيا آشنايي كامل داشت. وي دانش سواري رابه صورت كاملاً مدرن به فرزندان خود آموخت وبه ترويج سواري كلاسيك در ايران پرداخت.

خانواده‌ي شكي چهار نسل سواركاري ايران را در بر مي‌گيرند. استادان بابك، پيران و شادروان رامين فرزندان سرهنگ مسعود شكي كه هركدام به نوبه‌ي خود وزنه اي درمسابقات داخل و خارج كشور بوده اند و كارن فرزند پر افتخار استاد بابك شكي است. هم اكنون مديريت مكتب شكي به عهده استاد بابك شكي است. استاد شكي در مسابقات كره جنوبي مربي ايران بوده است و يكي از سرشناسان رشته‌ي پرش و درساژ هستند. قدمت باشگاه شكي هم اكنون از يك قرن هم عبور كرده است.

Babak Shakkiبا استاد بابک شکي خان که دبيري انجمن صنفي پرورش دهندگان و توليد کنندگان اسب کشور را نيز بر عهده دارد، گفتگويي انجام داده ايم که در ادامه مي‌آيد.

-لطفاً در خصوص ويژگي هايي که اسب کرد دارد توضيح دهيد.

اسب کرد از اسب هاي خوب فلات ايران است، اسب توانمند و قدرتمندي است و مي توان در زمينه‌هاي مختلف از آن استفاده کرد. قبلاً از اسب کرد در چوگان، اسب دواني و در آموزش سوارکاري از سطوح پايين نونهالان، نوجوانان و جوانان استفاده مي کردند.

در زمان پهلوي اول تعداد زيادي از اين اسب ها خريداري شد و از آن ها به عنوان سواره نظام هم استفاده مي شده است. اسب کرد هميشه مورد توجه بوده است چون اين اسب قابليت زيادي دارد. به اعتقاد من مسابقات رده نونهالان و نوجوانان و در رده جوانان بايد با اسب هاي ايراني باشد.

– گروه ها و انجمن هاي مردم نهاد و غيردولتي در حفظ و معرفي اسب کرد و به طور کلي اسب ايراني چقدر اثرگذار بوده و مي توانند باشند؟

با تمام مشکلات و فواصلي که در دهه هاي گذشته ايجاد شده، توليدکنندگان و پرورش دهندگان اسب کرد و گروه هاي مردم نهاد سعي کرده اند اين نژاد را حفظ کنند و حفظ هم کرده اند. بر اساس قانون نظام جامع مصوب 1388مجلس و شوراي نگهبان بسياري از کارها بايد بر طبق اصل44 قانون اساسي به مردم واگذار شود. متأسفانه در حوزه‌ي صنعت اسب تا کنون ارگان هايي بي‌ربط امور را به دست گرفته اند و حاضر نيستند به مردم واگذار کنند.

-قانون چه وظايفي را بر عهده‌ي بخش دولتي و چه بخشي را در اختيار بخش خصوصي گذاشته است؟

براساس قانون همه امور مربوط به اسب از جمله انتقال، واردات، صادرات و نظارت، تبارنامه، برپايي جشنواره و حراج اسب هاي زيبايي، بر عهده وزارت جهاد کشاورزي است اما فدراسيون سوارکاري که به نوعي در اين زمينه پيمانکار اين وزارت خانه به شمار مي رود در تمامي امور مربوط به اسب ورود مي‌کند. اين درحالي است که انجمن صنفي، تعاوني‌ها و ساير نهادهاي مرتبط با امور اسب امروز براي اين امر تشکيل شده اند و ادامه وضعيت موجود با توجه به مصوبه قانوني مجلس در نظام جامع دامپروري که براساس آن همه امور مربوط به اسب بايد به انجمن ها و نهادهاي مردمي واگذار شود، غيرقانوني است .

– انجمن صنفي پرورش دهندگان و توليد کنندگان اسب کشور هم اکنون چه فعاليت هايي دارد؟ اين انجمن در چه سالي و با چه هدفي تشکيل شد؟

اين انجمن مي تواند چتري باشد براي انجمن‌هاي نژادي که اين ها بتوانند کارشان را انجام دهند. مردم هزينه کرده اند و ما هم آمده ايم تا حمايت کنيم. انجمن صنفي در سال 91در راستاي جلوگيري از انقراض نژادهاي اسب اصيل ايران، اصلاح نژاد و سنتز نژادهاي اسب، شناسايي و تعيين هويت و ثبت تمامي اسب هاي کشور، معرفي اسب هاي توليدي پرورش دهندگان داخلي اسب در کشور و در مجامع بين المللي راه اندازي شده است.

ايجاد هماهنگي ها و کمک قانوني در جهت انجام خدمات زيربنايي براي پرورش دهندگان اسب کشور، کمک به رفع مشکل قرنطينه با همکاري سازمان دامپزشکي کشور، توسعه توليد ملي و بازار داخلي صنعت اسب، هماهنگي هاي لازم در راستاي ايجاد مراکزاصلاح نژادي، همکاري و انجام هماهنگي در جهت تبليغات و برگزاري جشنواره ها و رقابت هاي زيبايي و حراج و اقدامات مشابه به منظور معرفي و بازاريابي تمامي خدمات و محصولات اين صنعت در سطح ملي و بين المللي از ديگر فعاليت هاي انجمن صنفي کارفرمايي پرورش دهندگان و توليد کنندگان اسب کشور عنوان شده است.

-نظرتان درباره‌ي سوارکاراني که در شهرستان ها فعاليت مي کنند چيست؟

امروز استعدادهاي زيادي که در شهرستان ها داريم در تهران بسيار کم داريم. استعدادهاي واقعي  در شهرستان ها و مناطق اسب خيز است ولاغير.

-به اعتقاد شما مهمترين کمبودي که در شهرستان ها وجود دارد چيست؟

ما براي ارائه و حفظ نژاد اسب هاي نژاد ايراني بايد ميدان داشته باشيم. جشنواره هايي که برگزار مي‌شود، قسمت کوچکي از اين فعاليت براي حفظ نژاد است. بايد براي اسب ميدان تعريف کنيم. هيئت‌ها و فدراسيون هاي ورزشي موظف هستند به اين اسب ها ميدان بدهند در آن صورت است که بازارشان رونق مي گيرد.