منوی دسته بندی
پایگاه‌اطلاع‌رسانی

بهترين ‌تربيت ‌کنندگان ‌اسب، ‌قوم ‌کُرد ‌بودند

شهرمن / شماره 50 / 09 مرداد1397

 

هوشنگ افشاري رئيس انجمن صنفي كارفرمايي توليدكنندگان و پرورش دهندگان اسب ايران:

 

بهترين ‌تربيت ‌کنندگان ‌اسب، ‌قوم ‌کُرد ‌بودند

 

فدراسيون ‌سواركاري ‌بايد ‌تابع ‌توليد ‌كنندگان ‌باشد

 

 

Hooshang Afshariشهرمن – هوشنگ افشاري در سال 1383 اولين باشگاه سوارکاري و پرورش اسب در گيلان را تأسيس کرد و به راه اندازي اولين مرکز توليد و اصلاح نژاد اسب کاسپين اقدام نمود. او به مدت 10 سال رئيس هيئت سوارکاري استان گيلان بود و در اين مدت علاوه بر برگزاري 16 دوره جشنواره‌ي زيبايي اسب کاسپين در استان گيلان، براي بهبود وضعيت سوارکاري اين استان بسيار تلاش کرد. برگزاري چهارمين همايش بين المللي اسب کاسپين در استان گيلان با شرکت 15 کشور از جمله کانادا، سوئد، آ”مريکا، بلژيک و… از ديگر فعاليت هاي مهندس افشاري مي باشد. وي متولد 1326 در تهران است و در رشته‌ي طراحي صنعتي ماشين‌آلات مدرک کارشناسي ارشد از دانشگاه برلن غربي دارد. هوشنگ افشاري از سال 94 رئيس انجمن اسب ايران است. گفتگو با او را که در حاشيه‌ي اسبواره‌ي انجمن نژادي اسب کرد برگزار شد در ادامه مي آيد.

-تشکل هاي مردم نهادي که در زمينه‌ي صنعت اسب فعاليت مي‌کنند چه اندازه در اين حوزه  تاثير گذار هستند؟

مسلماً بسيار اثرگذار هستند. انجمن صنفي هفت سال است که تأسيس شده است، البته در 2سال اخير فعاليت خود را جدي تر شروع کرده و بر اساس اثرگذاري سازمان هاي مردم نهاد، با حمايت اصلاح نژاد و جهاد سازندگي تشويق شديم که انجمن‌هاي نژادي اسب هم تأسيس شود، بر اساس اصلاحيه اي که در اساسنامه انجام داده ايم، ترتيبي اتخاذ شد تا نماينده اين انجمن ها در انجمن اسب ايران يک کرسي دائمي داشته باشد و اين راه گشاي خيلي از مسائل خواهد بود. همينجا ازعزيزاني که براي نژادهاي مختلف فعاليت مي کنند و هنوز انجمني تشکيل نداده اند، درخواست مي کنيم براي تشکيل انجمن نژادي اقدام کنند. انجمن صنفي با آغوش باز همه‌ توليدکنندگان و سرمايه گذاران را که در زمينه‌ي اسب فعاليت مي کنند پذيرا است.

– چطور مي توان بيشتر از پيش اسب ايراني را در جهان معرفي کرد؟

قبل از هرچيز بايد گفت ما گاو توليد نمي کنيم که شير بدهد و بعد به کشتارگاه برود تا از گوشتش استفاده بشود! ما اسب توليد مي کنيم و براي اسب ميدان مي خواهيم؛ ميدان مبارزه مي خواهيم. اسب هاي ما بسيار قدر هستند. در اصلاح نژاد تمام اسب هاي خارجي يک خون اسب عرب، ترکمن يا کرد وجود دارد. از مسئولين عزيز تقاضا دارم که براي توليدات اسب هاي بومي ايران ميدان تخصيص دهند. اسب بايد ارزش ورزشي داشته باشد، اين اسب ها در طول تاريخ آنقدر قهار بوده اند که سرنوشت جنگ ها را تغيير داده اند. چرا فدراسيون يک هزار و550 رأس اسب را وارد مي کند و سرمايه ملت را از بين مي برد مگر اسب هاي خودمان مناسب نيستند؟ ما توليدکننده هستيم و همه هزينه ها را پرداخت مي کنيم فقط اجازه بدهند که ما کارمان را درست انجام دهيم.

-نظرتان را درباره‌ي خصوصيات اسب کرد بفرماييد؟

اين اسب بسيار زيباست. ملت کرد جزو اولين ملت ها بودند که در اين سرزمين سکنا گزيدند و شروع به پايه گذاري تمدن کردند. همچنين زبان کردي اصيل ترين زبان اين سرزمين است و اسب هاي کرد هم قبل از اين مردم وجود داشتند. بهترين تربيت کنندگان اسب ها قوم کرد بودند. ايرانيان هم وقتي در سرزمين ايران توسعه بيشتري پيدا کردند اولين سواره نظام را در دنيا تدارک ديدند و همچنين کمان گيري روي اسب که مخصوص ايرانيان است و چوگان. سواره نظام هم بالاترين گزينه اي بود که توانست پا به پاي تمدن ايران قدم بردارد و بتواند سهمي در تاريخ ايران داشته باشد.

-درخصوص تحقيقات ژنتيکي بر روي اسب ايراني و فعاليت‌هايي که در اين زمينه انجام شده است نظرتان چيست؟

اين علم سده اخير است و بسيار درست است. وقتي اسب کاسپين 50 سال پيش معرفي شد تمام مورخين و کارشناسان سرازير شدند که اين چيست و بعد از طريق DNA ثابت کردند که مادر خيلي از اسب هاي شرق کره زمين اسب کاسپين است و اين بود که برآن شدند روي آن تحقيق کنند نه فقط بر روي اسب هاي ايران بلکه تمام جهان را رده بندي و شناسايي کنند و براي تمامي اسب‌هاي شناخته شده، علاوه بر داده برداري‌‌هاي فنوتيپي تخصصي، تست ژنتيکي لازم را هم براي صحه گذاري افزودند که بتوانند از نظر نژادي تطبيق بدهند و مثلاً بگويند اين اسب کرد يا ترکمن است.

– توليدکنندگان و پرورش دهندگان اسب با چه چالش‌هايي روبه رو هستند ؟

من درد دلي دارم از طرف همه توليدکنندگان؛ فدراسيون سوارکاري بايد تابع توليدکنندگان باشد. باز هم مي گويم ما گاو توليد نمي کنيم که براي کشتار بفرستيم. اسبي توليد مي کنيم که ميراث ملي است.

بايد براي اسب هاي بومي و ايراني به اندازه اي که ما نياز داريم فرصت ايجاد کنند تا در ميدان زحمات توليدکنندگان را به عرصه نمايش بگذارند تا معياري براي ارزش گذاري شود.

براي مقابله با زياده خواهي فدراسيون سوارکاري بايد اعضاء متحد باشند و از درآمدزايي هايي  مانند صدورشناسنامه، داده برداري ها و… توسط فدراسيون جلوگيري کنند چون اين مسائل مربوط به توليد و اصلاح نژاد است و به ما و اصلاح نژاد مربوط است. فدراسيون فقط مي تواند برنامه هاي ورزشي را اجرا کند.